Sem ágy, sem oxigén nincs elég a lázas, fulladó covidos betegeknek a veszprémi kórház sürgősségijén

  • narancs.hu
  • 2021. december 7.

Belpol

A Veszprémi Kórházban a sürgősségi osztály COVID-részlegén súlyos a helyzet, Ajkán pedig megszüntetik a baleseti sebészeti ellátást.  

Ajkán megszűnik az akut fekvő, kórházi baleseti sebészeti ellátás, az osztályt csütörtökig ki kell üríteni, mert koronavírusos betegek ellátására állnak át – írja Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő a Röntgen című blogján.

Mint írja, a térség betegeit a veszprémi Csolnoky Ferenc Kórházba irányították át, ahol azonban meglehetősen tragikus a helyzet, ugyanis a járóbetegellátás a sürgős eseteken kívül itt a koronavírusos betegek ellátása miatt egy hete már teljesen leállt.

A Veszprémi Kórház II-es Belgyógyászati Osztálya teljesen átállt a COVID-ellátásra a kardiológiai- és anyagcsere betegeket jelenleg a Balatonfüredi Állami Szívkórház látja el, de az I-es Belgyógyászati Osztály egy része is COVID-betegeket kezel, valamint a Neurológiai osztály is (ami most a Fül-Orr-Gégészettel vonódott össze), és a Traumatológiai osztály egy része is.

"Tehát az ajkai baleseti feladatok egy olyan kórházba kerülnek át, amely egy ideje már a saját ellátását sem tudja megszervezni és biztosítani. Ráadásul a normál működéshez képest is csökkentett ágyszámmal működik maga a veszprémi traumatológia is – hiszen egy részéből COVID osztály lett" – foglalta össze.

Kunetz szerint ez további műtétek elhalasztásához vezet majd, ráadásul a Veszprémi Kórházban évek óta emberhiány van, most a dolgozók levelet is írtak a főigazgatónak. A levél szerint  a sürgősségi osztályon 5 szakdolgozói státusz évek óta üres és ehhez most további 8 szakdolgozó hiányával is meg kell küzdeniük, de hasonlóan siralmas az orvos-helyzet is, amit súlyosbít az is, hogy a vállalkozó orvosok szerződéseit felmondták, új szerződésük pedig nincs. 

A sürgősségi osztály COVID részlegén nincsen fekvőágy, a lázas, fulladó betegek ülve várják a vizsgálatokat, sokszor akár 10 órán át,

de mobil EKG sincsen ott külön, ezt a tiszta részlegből kell átvinni. Emellett a COVID váróban oxigénből sincs elég, a levél szerint

“oxigén biztosítása egyre nehezebb. (...) Jelenleg maximum 5 főt tudunk egyszerre oxigénnel ellátni, miközben átlagosan 10 fő tartózkodik bent”.

(Borítóképünk illusztráció)

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.