Magyar vízummal jutott be a schengeni zónába Lukasenka egyik embere

  • narancs.hu
  • 2021. december 7.

Belpol

A belarusz fociszövetség vezetőjét Csehországban fogták el, majd kiutasították az országból. 

Cseh sajtóhírek szerint magyar vízummal juthatott be a schengeni zónába a belarusz elnök, Aljakszandr Lukasenka egyik bizalmi embere – írja a Szabad Európa a Denník N alapján. 

Vlagyimir Bazanov a Belarusz Labdarúgó-szövetség vezetője 2019 óta, és Lukasenka régi szövetségese. 2020 novemberében huszonöt társával együtt Észtország, Lettország és Litvánia kitiltotta a területéről a helyi választási csalásokban és azt követő brutális elnyomásban játszott szerepük miatt.

A férfit most Csehországban fogták el – ide a feleségével érkezett a belarusz női labdarúgó-válogatottat kísérve, de a cseh fociszövetség szerint ők biztosan nem hívták meg a pár egyik tagját sem, a válogatott pedig a járvány miatt végül nem is tudott játszani. 

Bazanovot és feleségét november 30-án azzal a gyanúval állították elő Csehország sziléziai területén, hogy nincs semmilyen cseh tartózkodási engedélyük, és a helyi járványügyi szabályokat is megszegték. Végül a kihallgatásuk után azonnali hatállyal kiutasították mindkettőjüket Csehországból.

Ugyanakkor a Denník N cseh rendőrségi és külügyi forrásból úgy értesült, hogy

Bazanov három hónapos magyar vízummal tartózkodott a schengeni zónában. 

„Magyarország adott nekik vízumot, nem tudjuk, miért, mi csak visszavontuk” – magyarázta a lapnak egy cseh rendőr.

A prágai magyar nagykövetség nem cáfolta, hogy a férfi magyar vízumot kapott volna, de mást sem árultak el, arra hivatkozva, hogy egyéni ügyekben nem adhatnak felvilágosítást.

A lap megkereste hivatalosan a cseh külügyminisztériumot, ahol elismerték, hogy Bazanovot december elsejei határidővel kiutasították az országból. Azt sem cáfolni, sem megerősíteni nem akarták, hogy Bazanov magyar vízummal kerülte-e ki a rá érvényes korlátozásokat.

Jakub Kulhánek cseh külügyminiszter ugyanakkor azt is mondta, hogy tiszta sor, hogy a férfinak semmi keresnivalója Csehországban vagy bárhol a schengeni övezetben.

„Nem is kellett volna, hogy itt legyen, hiszen a szövetségeseink szankciós listáján szerepel” 

– tette hozzá.

A lap egy külpolitikai elemzőt is megkérdezett, aki arról beszélt, hogy a belarusz állampolgároknak jelenleg Magyarországon keresztül vezet a legkönnyebb útjuk schengeni területre, ha megfelelően magas politikai kapcsolataik vannak ehhez. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.