Sportnapilapok: Becsúszó szerelés

szerző
Vas Gábor
publikálva
2000/20. (05. 18.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás

Kormánypárti sajtóholdingot létrehozni - lényegében ez lehet az értelme a Stumpf István kancelláriaminiszter által meghirdetett egyensúlyteremtésnek a médiában. Erre utaló jeleket a ciklus kezdete óta tapasztalunk: a zászlóshajó kezdettől a Magyar Nemzet, ám, tekintve a napi milliós veszteséget, valaminek el kell tartania az orgánumot. Erre lehetőséget nyújthat például a Sportfogadás bekebelezése, illetve egy "kormánypárti sportnapilap" indítása (ha már a nyereséges Szabad Föld megszerzése elé a bíróság akadályt gördített). Utóbbi elindulását - lapunk megjelenésével egy időben - sajtótájékoztatón harangozzák be.

Kormánypárti sajtóholdingot létrehozni - lényegében ez lehet az értelme a Stumpf István kancelláriaminiszter által meghirdetett egyensúlyteremtésnek a médiában. Erre utaló jeleket a ciklus kezdete óta tapasztalunk: a zászlóshajó kezdettől a Magyar Nemzet, ám, tekintve a napi milliós veszteséget, valaminek el kell tartania az orgánumot. Erre lehetőséget nyújthat például a Sportfogadás bekebelezése, illetve egy "kormánypárti sportnapilap" indítása (ha már a nyereséges Szabad Föld megszerzése elé a bíróság akadályt gördített). Utóbbi elindulását - lapunk megjelenésével egy időben - sajtótájékoztatón harangozzák be.

A magyar lappiac utolsó békés szegmensében is komoly verseny indul a kormánypártinak tartott A Sport indulásával, a szakértők szerint ugyanis a potenciális olvasótábor két sportlapot nem képes eltartani. Tudja ezt a Nemzeti Sport kiadója, a svájci tulajdonú Ringier-H is, amely jogászaival keresi a lehetőséget a fellépésre: szerintük az új lap alapításának körülményei több ponton is sértették az előírásokat.

A Ringier például furcsállja, hogy az új napilap A Sport néven indulna el, mivel a kiadó rendelkezik egy Sport névre hallgató lapindítási engedéllyel. Éppen ezért a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumában megfellebbezték az új orgánum bejegyzési kérelmét. Seregélyesi László, a lapindítási osztály vezetője lapunknak elmondta: a fellebbezés megérkezett, 8 napon belül kell megérkeznie a jogi főosztályra, amely másodfokú határozatot hoz 30 napon belül, s eljuttatja döntését az érintettekhez. Amennyiben a felek bármelyike nem ért egyet az eredménnyel, közigazgatási bírósághoz fordulhat. Az eljárás azonban meghiúsíthatja A Sport indulását, amit eredetileg a futball-Európa-bajnokság rajtja (június 10.) előttre terveztek. Amíg döntés nincs, addig nem terjeszthető ugyanis a lap, legalábbis a sajtótörvény értelmében.

Változások kora

Mint három hete is írtuk, a lajosmizsei nyomda, amely a Miniszterelnöki Hivatal tulajdona, hamarosan újabb megrendelésre számíthat. Itt nyomtatják majd a Nemzeti Sport ellenfelének szánt új sportnapilapot. Az újságot a Deutsch Péter vezette Híd Rádió Rt. tulajdonosa, a delaware-i (amerikai) bejegyzésű Elliot Associates LP. finanszírozza majd, s a munkatársak nagyrészt a Nemzeti Sport volt gárdájából kerülnek ki. (Lásd: Nincs új a lap alatt, Magyar Narancs, 2000. április 27.)

A Nemzeti Sporttól egyébként elsősorban azon szerkesztők távoztak az új laphoz, akik a jelenlegi kiadót vezető Deutsch Péter bátyját, az ifjúsági és sportminisztert vitás ügyeiben több ízben megvédték, s akad köztük olyan is - A Sport leendő főszerkesztője, a Nemzeti Sport egészségügyi okok miatt távozott főszerkesztőjének öccse, Dénes András -, aki a minisztériumban tanácsadóként dolgozik. A lappiac általunk megkérdezett szereplői elsősorban ezek miatt jellemezték az új lapot politikai kiadványként.

Szerencse, játék

A Nemzeti Sportot 1997-ben a Szerencsejáték Rt. is meg akarta vásárolni, amit egy, a birtokunkban lévő tanulmány is bizonyít. E dokumentumot éppen a vásárlás körülményeinek tisztázására készíttette a cég. A lap körüli, zavarosnak ítélt viszonyok miatt akkor a vállalat elállt szándékától, féltette ugyanis a tippmix játék hírnevét.

A Szerencsejáték Rt. jelenlegi vezérigazgató-helyettese, Gébler József - aki ezen időkről nem volt hajlandó beszélni lapunknak - ekkor még a másik oldalon volt "játékban". A korábban a Nemzeti Sport tulajdonosaként is ismert Ifjúsági Lap- és Könyvkiadó Vállalat korábbi főkönyvelője azon cégek egyikében, a Pataky Kft.-ben volt tulajdonos, amelyek a Nemzeti Sporthoz kapcsolódó különböző jogokat, például a hirdetésszervezés lehetőségét birtokolták. A birtokunkban lévő dokumentumok tanúsága szerint e jog külső cégbe való kivitele miatt évi 3-500 millió forint bevételtől esett el a kiadó.

A Szerencsejáték Rt. ma is komoly szereplője a hazai lappiacnak, hirdetései, illetve "szerencsenapilapja" által, melyet tavaly óta a Mahir ad ki. A kiadói jog átruházását pletykák kísérték, például hogy a Mahir egyedüli pályázóként nyerte a kiírt pályázatot, ám a Szerencsejáték Rt. szóvivője három indulóról tud, nevüket azonban nem mondhatta meg. Somorai László annyit azonban megtehetett, hogy igazolta információnkat, mely szerint a cégnek korábban évi 30 millió forintos veszteséget termelt a Sportfogadás.

A korábban a Napi Magyarországgal együtt terjesztett lap most kizárólag a Magyar Nemzettel együtt vásárolható meg, illetve fizethető elő. A szóvivő cáfolta azon, a Szerencsejáték Rt.-ből származó értesülésünket, miszerint a Napi Magyarországot éves szinten 58 millió forinttal támogatta volna az állami vállalat. Cáfolta azt az információnkat is, hogy ez az összeg most átkerült a Magyar Nemzethez, s azt is, hogy a pályázaton kizárólag a Mahir vett volna részt. Somorai László mindehhez hozzátette: cége hirdetést rendelt meg az említett laptól, ahogyan több más médium esetében is ezt tette; a hivatalos nyereménylista például a Népszabadságban jelenik meg.

Nézetek

A szakmában masszívan tartja magát az a vélemény, hogy az új sportnapilap valódi tulajdonosa a Mahir lenne. Mi erre utaló jelet, amit bizonyítani is lehet fehéren-feketén, nem találtunk. Igaz, az előző kormányzati ciklusban láthattuk például, hogyan működtek Máté László volt MSZP-pénztárnok némely vállalkozásai. Akkor sem tudta senki bizonyítani, hogy egyes cégek (például a Fradi megvásárlását célul kitűző Dicobe International Associates Inc.) mögött Máté állna, igaz, e kijelentéseket egy idő múlva már tényként kezelte a sajtó, mivel hitelt érdemlően senki sem cáfolta a megjelent információkat. És volt mindig ügyeletes "golyófogó" nyilatkozó is, aki feladata végeztével eltűnt a színről, s többet senki se hallott róla. Ez csak úgy eszünkbe jutott most, senki ne gondoljon semmi rosszra.

Vas Gábor

szerző
Vas Gábor
publikálva
2000/20. (05. 18.)
Twitter megosztások száma
Google +1
Egyéb megosztás
Cimkék:
Ezt már olvasta?

Legfrissebb Narancs

„Nem kérünk bocsánatot”
Interjú „Tibi atyával”
Interjú Palkovics Lászlóval
Mi lesz az MTA-intézetekkel?
Évadnyitó melléklet
Jordán Adél, Carly Wijs, Pintér Béla színháza
Tartalomjegyzék Legfrissebb Narancs

best of Narancs

Narancs vélemény

Kis-Magyarország

Kultúra