Suttyomban verte be a kormány az újabb szöget az oktatás koporsójába: jönnek a képesítés nélküli tanárok

  • Gera Márton
  • 2017. június 7.

Belpol

Megint egy rúgás a minőségi oktatásba. Egyre kevesebb a pedagógus.

Múlt hét elején fogadta el a parlament a köznevelési törvény legújabb - Taigetosz-törvény néven hírhedté vált - módosítását, lerontva több tízezer tanulási nehézséggel küzdő gyerek esélyeit, hiszen megszünteti annak lehetőségét, hogy e tanulók bizonyos tantárgyakból felmentését kapjanak. A módosító ellen többen tiltakoztak, legutóbb a Tanítanék tüntetett a Sándor-palota előtt. Lázár János az utolsó kormányinfón azt mondta, ez oktatásszakmai kérdés, és úgy látják, a változtatás ösztönzőleg hat majd ezekre a diákokra.

A törvényben azonban fellazítja a pedagógus-munkakör betöltésének feltételeit is, és engedélyezi, hogy mostantól az is taníthasson, akinek van ugyan a tantárgynak megfelelő felsőfokú végzettsége, de nem rendelkezik pedagógus-szakképzettséggel. Ez valójában azt jelenti, hogy olyanok is foglalkoztathatók lesznek a közoktatásban, akik eddig sem pedagógiát, sem módszertant nem tanultak.

false

 

Fotó: MTI/Rosta Tibor

Ez a szakma lenézése

A törvénytervezetet még április 13-án hozta nyilvánosságra az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI), de a szakmai szervezeteknek csupán néhány napjuk volt arra, hogy véleményezzék. Pedig a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) is tiltakozott az ellen, hogy olyanok is taníthassanak mostantól, akiknek nincs pedagógiai végzettsége. Galló Istvánné, a szervezet elnöke azt mondja, több sebből vérzik az elfogadott törvény ezen pontja, ugyanis ha a kormány valóban minőségi oktatást szeretne, akkor szakemberekre lenne szükség, nem olyanokra, akiknek nincs meg az a tudásuk, ami a tanításhoz kellene. „Tulajdonképpen ezzel az a kormány üzenete a pedagógusok felé, hogy tanítani bárki elmehet, nem fontos ahhoz diplomát szerezni, hogy valaki a gyerekek közé menjen. Ez a szakmának a lenézése és semmibevétele, hiszen azt mondja ki a kormány, hogy végül is boldog-boldogtalan taníthat” – mondja a PSZ elnöke, aki szerint nem véletlen, hogy évekig tanulnak pedagógiát is a tanár szakos hallgatók. A 2013-tól újra osztatlanná váló tanárképzésnek valóban hangsúlyos része a pedagógiai képzés: a leendő tanárok a szakpárjukkal párhuzamosan hallgatnak pszichológiai és pedagógiai tárgyakat, több tanítási gyakorlatot is kell teljesíteniük a diploma megszerzése előtt.

Sulyok Blanka, a Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola tanára szerint az intézkedés elsősorban a gyerekek miatt problémás. „A hazai tanárképzéssel sincs minden rendben, de ez mégiscsak egy külön szakma, a tanár szakosok pszichológiát, fejlődés- és gyermeklélektant tanulnak, mielőtt bemennének az osztályterembe. Megtanulják, hogyan kell a gyerekkel, a fiatalokkal bánni” – mondja a magyar szakos tanárnő, s azt is hozzáteszi, hogy ha megjelennek a képesítés nélküli tanárok, az a pedagógusok között is újabb feszültségeket okozhat majd.

A „képesítés nélküli tanár” ugyanakkor nem új fogalom a magyar közoktatásban: leginkább a ’70-es és ’80-as évekre volt jellemző, hogy olyanok is tanítottak, akiknek elsőre nem sikerült a felvételijük a tanárképzőbe, vagy már az egyetemi éveik alatt elkezdtek dolgozni egy iskolában. Ám a dolog ma is működik, még ha leginkább suttyomban, fű alatt is: vannak intézmények, ahol pedagógushiány miatt még egyetemre járó, tanár szakos hallgatókat foglalkoztatnak teljes állásban, elsősorban természettudományi területen. 2016. szeptember 1-jétől pedig a szakképzési törvény engedi, hogy szakképző iskolában elméleti tárgyat olyan is taníthasson, aki nem rendelkezik pedagógusvégzettséggel, de megvan az előírt felsőfokú képesítése. Bár törvénycikkely jelzi: erre akkor van lehetőség, ha a munkakör pedagógus szakképzettséggel rendelkező személlyel nem tölthető be.

false

 

Fotó: MTI/Balázs Attila

Egyszerűen nincs elég pedagógus

Bár a Oktatásért Felelős Államtitkárság egyelőre nem válaszolt levelünkre, amelyben arról érdeklődtünk, mi az oka a törvény vonatkozó részének, valószínűleg az egyre jelentősebb pedagógushiány áll a háttérben. Az Oktatási Hivatal legfrissebb adatai szerint jelenleg a tanítók átlagéletkora 46,6 év, míg a tanároké 46,9 év, és az elmúlt évtizedek növekvő tendenciát mutatnak. Beszédes adat, hogy csak a mostani tanévben 951 tanítónak és 3019 tanárnak szűnt meg a jogviszonya, 565 tanító és 840 tanár ment nyugdíjba, azonban mindössze 353 tanító és 482 tanár állt munkába, ami azt vetíti előre, hogy az elkövetkezendő években még nehezebb lesz pedagógusokat találni. Persze, a probléma jelenleg is tapasztalható: a magyarnarancs.hu tud olyan budapesti gimnáziumról, ahol hónapokig nem találtak sem matematika-, sem testnevelő tanárt, így az órák jelentős része elmaradt, vagy az amúgy is magas óraszámmal rendelkező tanároknak kellett helyettesíteni.

Nem jött be az életpályamodell

„Nagyon sok adat azt mutatja, hogy nem igazán jelentkeznek a fiatalok pedagógusnak, és úgy tűnik, egyre több pedagógus hagyja el a pályát. Ez annak köszönhető, hogy 2010 óta egy olyan oktatáspolitika valósul meg, amely nem teszi vonzó hivatássá ezt a pályát. Olyanok is kénytelenek otthagyni a szakmát, akik mögött már hosszú gyakorlat áll, de egyszerűen nem bírják azt a terhelést, az autonómiának a teljes elvesztését, ami jelenleg jellemző” – mondja Nahalka István oktatáskutató. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológia Karának docense szerint kényszermegoldás a mostani törvény: „Egyszer azt mondta nekem valaki, »jó, jó, de hát mit lehet tenni egy ilyen helyzetben, amikor nincs pedagógus, persze, hogy oda kell nyúlni, hogy nem képesített tanárokat is lehet alkalmazni«. Én akkor azt mondtam, hogy az egész oktatáspolitikát újra kell fogalmazni, paradigmaváltásra van szükség. Lehet ilyen ideiglenes intézkedéseket hozni, ezzel javítani a helyzeten – bár nem tudom, mennyire javítás az, ha hozzá nem értők fogják tanítani a gyerekeket –, de megoldani így biztosan nem lehet a problémát.”

„Egyfelől tragikus, hogy ennyire nincsen pedagógus” – vélekedik egy középiskolai tanár, aki szerint „az életpályamodell nem tette vonzóvá a pályát, mert ha sikeres lett volna, most nem lenne ekkora pedagógushiány. Nyilván a túlzott központosítás is elriaszt embereket, és tudjuk, hogy nagyon sokan végeznek például bölcsésztanárként, de aztán nem tanítani mennek.”

A Pedagógusok Szakszervezete úgy gondolja, a pedagógushiányt nem azzal lehet megoldani, ha képesítés nélküli tanárokat kezdenek el foglalkoztatni az intézmények, hanem inkább a tanítani akaró nyugdíjasokat kellene visszafoglalkoztatni ideig-óráig (a nyugdíjas tanárok jelenleg is taníthatnak, ha engedélyezik nekik, de ebben az esetben le kell mondaniuk a nyugdíjról), illetve a pályát kellene vonzóbbá tenni a fiatalok számára. „Így viszont biztosan nem teszik vonzóvá, mert amit az elmúlt években a közoktatás területén a fiatalok láttak, hogy mennyire bizonytalan a helyzet, hogy mennyire komoly problémák vannak az oktatásban, az arra készteti őket, hogy ne ezt a hivatást válasszák” – mondja a szervezet elnöke, Galló Istvánné.

Más is van benne

A törvény lehetőséget teremt arra is, hogy ezentúl ne csak gyógypedagógusok, hanem szakképesítés nélküli pedagógusok is taníthassanak enyhe értelmi fogyatékos gyerekeket, bár a módosító csak bizonyos tantárgyak (rajz, testnevelés, technika, ének-zene, etika) esetében engedélyezi ezt. Emellett csorbítja az oktatási ombudsman jogköreit, aki a Balog Zoltánnak tartozik felelősséggel, és „nem járhat el olyan ügyben, amelyben tőle pártatlan feladatellátás nem elvárható” – mondjuk, az nem derül ki, hogy utóbbit hogyan is kell érteni pontosan.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.