Szakma és közigazgatás (Tóth Erzsébet miniszteri biztos, a Magyar Mozgókép Közalapítvány főtitkára)

Belpol

A tavalyi díjvisszatartás-botrány után az se lenne túl nagy szenzáció, ha még az igazi mozikból verbuvált gépészek is díjakkal távoznának február 8-án a Budapest Kongresszusi Központból, a 31. Magyar Filmszemléről. Izgalmassá mégis az teszi az egészet, hogy a hatnapos parádé segítségével egy gyengélkedő iparág próbál biztonságosabb körülmények közé evickélni.
A tavalyi díjvisszatartás-botrány után az se lenne túl nagy szenzáció, ha még az igazi mozikból verbuvált gépészek is díjakkal távoznának február 8-án a Budapest Kongresszusi Központból, a 31. Magyar Filmszemléről. Izgalmassá mégis az teszi az egészet, hogy a hatnapos parádé segítségével egy gyengélkedő iparág próbál biztonságosabb körülmények közé evickélni.

MaNcs: A reprezentáción kívül mi értelme a Kongresszusi Központban rendezni a filmszemlét, ahol nincsenek is rendes mozitermek?

Tóth Erzsébet: Ez a Filmszemle Tanács döntése. Igaz, hogy a Corvin vetítéstechnikailag tökéletes, de ott korlátozott a férőhelyek száma. Az elmúlt két évben annyira felfokozódott az érdeklődés, hogy sajnos egy-egy bemutatónál az egészséges érdeklődésen túlmenő tumultuózus jelenetek zajlottak. A vetítés minőségét tekintve a nagyobb befogadóképesség érdekében a Kongresszusi Központ kompromisszumot jelent, habár igyekeztünk a legjobb technikát megszerezni; hat teremben fogunk vetíteni. Azt akartuk, hogy nagyobb térben mozoghassanak a szakma szereplői és az érdeklődők.

MaNcs: Mennyiben mások a feladatai, a lehetőségei, mióta a főtitkárság mellett tavaly miniszteri biztos is lett?

TE: A feladat tulajdonképpen ugyanaz, mint amit a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMA) eddig is próbált elvégezni, csak nem talált intézményi kötődést a kormányzati és döntéshozatali fórumokhoz, amivel az államigazgatási rendszerbe bekapcsolhatta volna ennek a területnek a problémáit, hogy keresztülvihesse szándékait. A korábbi kulturális minisztériumban 1994 óta leépítés folyt: megszűnt a mozgóképosztály, ma egyetlen munkatárs foglalkozik ezzel. A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) szerint fontosabb feladat ez annál, semhogy a korábbi mederben folyjon például a filmtörvény előkészítése. A miniszteri biztos kinevezése nyilván áthidaló megoldás, önmagában ez nem intézmény, csak egy kapocs, hogy innen, a szakmából vigye azokat az információkat, előkészített dokumentumokat, amelyekre a közigazgatásnak szüksége van, illetve vigye végig az államigazgatási egyeztetéseken és a parlamenti bizottságokon a készülő mozgóképtörvényt. Abban látok komoly lehetőséget, hogy ezeken a fórumokon ott lehetek ennek a területnek a szakértőjeként.

MaNcs: Mikor lesz törvény a tervezetből?

TE: Az elmúlt tíz év során még soha nem jutott el odáig, mint most, hogy a parlament programjában szerepel. Ez az egyik legfontosabb törvény, amelyet a kulturális minisztérium ez évben szeretne végigvinni. Február közepére formálódik normaszöveggé a koncepció, márciusban lesz az államigazgatási egyeztetés, áprilisban kerül a kormány elé, és úgy tudom, hogy a tavaszi ülésszak végén tárgyalná a parlament.

MaNcs: Egy éve azt mondta, az lenne az egyik legfontosabb, hogy még az előkészítés korai szakaszában sikerüljön egyeztetni a pénzügyi és igazságügyi tárcával, nehogy akkor intsenek nemet, amikor a filmes szakma és a kulturális tárca nagyjából dűlőre jutott egymással. Ez most így történt?

TE: Folyamatban van. Az Igazságügyi Minisztérium (IM) támogatta a koncepciót, amit tavaly tavasszal az MMA elkészített, a Pénzügyminisztériumban (PM) pedig főosztályi szinten zajlik az egyeztetés. Véleményt kértünk a PM szakértőitől, hogy milyen típusú befektetői kedvezmények adhatók egy ilyen területnek. A legfontosabb azonban még hátravan, hogy maguk a miniszterek egyeztessenek az általunk előkészített dokumentumból.

MaNcs: Korábban hol rendezői csoportok csatároztak filmjogok miatt, hol a forgalmazóknak támadtak erős kifogásaik - sikerült végre konszenzusra jutni a szakmán belül?

TE: Azt hiszem, hogy döntően igen. A forgalmazókkal és terjesztőkkel egyeztettük a koncepciót. A lényeg az, hogy a mozijegyre jutó járulékterhek nem nőnének, csak átstrukturálódnának, más arányokban jutnának vissza a szakmába. A mozijegy áfája jelenleg 12 százalék, erre jön 3 százalék kulturális járulék, vagyis most 15 százalék a bruttó terhelés - ez nem nőne. Az európai integrációval viszont egészen másképp alakulnak majd az áfakulcsok: nem lesz 0 százalékos, a legkisebb 15 százalékos lesz, viszont bizonyos területeken adható úgynevezett kis adókulcs - Franciaországban ez 5,6 százalék. Azt szeretnénk, hogy a mozijegy a mindenkori legkisebb áfakulcsba kerüljön. Ha mondjuk a legkisebb áfakulcs 5 százalék, akkor az e fölötti 10 százalék lenne a kulturális járulék. Ez az a pont, amiről még egyeztetés folyik a PM-ben. De mindez, még ha ki is mondja a filmtörvény, valószínűleg csak az európai integrációs áfa után lép hatályba. Egyébként - habár a médiatörvény nem tartozik hozzánk - az IM kezdeményezésére, az NKÖM részvételével elkészült, és tudomásom szerint a parlament elé kerül egy javaslat a médiatörvénynek az európai integrációhoz kapcsolódó módosításairól is, például arról az ajánlásról, hogy a kereskedelmi televíziók emeljék 50 százalékra az európai filmek arányát.

MaNcs: Teljesítik a televíziók a jelenleg előírt kvótákat a hazai filmek esetében?

TE: Nem tudom, de gondolom, az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) monitoringrendszere méri ezt.

MaNcs: Hogyan próbál filmgyártást ösztönző gazdasági környezetet teremteni a törvény?

TE: A jelenleg még nem létező befektetői kedvezmény révén. A PM szakértőivel arra az álláspontra jutottunk, hogy a kockázati tőkebefektetésekről szóló korszerű törvény bizonyos módosításokkal érvényes lesz a magyar filmprodukciókba való befektetésre is. Elég bonyolult rendszer, de a lényeg az, hogy az eredeti törvény szerint ha valaki társaságok üzletrészét veszi meg, és azokat feltőkésíti, akkor ezért kedvezményben részesül. Ugyanezt szeretnénk, azzal a különbséggel, hogy társaságok helyett filmprojektekbe való befektetésre járjon adókedvezmény.

MaNcs: Hogyan rendezné a törvény a filmes társaságok helyzetét és a filmek besorolását? A forgalmazók fő hasfájása eddig az volt, hogy nem kapcsolják össze az esztétikumot és a taxációt.

TE: Szükség van cégregisztrációra, a közvetett vagy közvetlen módon állami pénzekre pályázó cégek nyilvántartására. Mindenki örömmel vette az új források megjelenését - hogy az MMA után belépett a finanszírozásba a Történelmi Film Alapítvány, a Nemzeti Kulturális Alap, a közszolgálati tévé, majd a médiatörvény alapján az ORTT, legutóbb pedig a kereskedelmi tévék -, de a tavalyi filmszemlén mondatott ki először, hogy a támogatások hatékonysága, tehát maguknak a filmeknek az érdekében az állami pénzek mozgását koordinálni kell. Az Európai Unióban is követelmény, hogy európai pénzekre is csak ebben a rendszerben regisztrált társaságok pályázhatnak. Az Európai Unióban sok a normatív támogatás, de ennek előfeltétele, hogy a cégek ellenőrizhetők legyenek.

A filmeket jelenleg maguk a forgalmazók sorolják be - járulék szempontjából komoly százalékokban mérhető különbség van egyes filmkategóriák között. A törvény létrehozna egy filmbesorolási bizottságot, amelyben részt vesznek a forgalmazók képviselői is. A nyilvántartási rendszer kialakítása, a besorolás és a korhatár megállapítása mindenütt a világon hatósági feladat. A testületet, amely ezt végezné, eredetileg filmbizottságnak hívtuk volna, de más nevet kap, mert időközben európai és amerikai mintára megalakult a Magyar Filmbizottság, a Hungarian Film Commission, amelynek célja, hogy Magyarországot forgatási helyszínként népszerűsítse külföldön. Létrejönne a szakma képviselőiből egy ajánlásokat megfogalmazó audiovizuális tanács is a filmes ügyek koordinálására.

MaNcs: Mi lesz az állami tulajdonú filmvagyonnal?

TE: Az 1987 előtt, állami költségvetésből készült filmek állami tulajdonban maradnak. A korábbi törvénytervezet az MMA-t jelölte meg e filmvagyon tulajdonosaként, ebben most sem lenne változás. Az MMA tulajdonosként fog majd dönteni e vagyon hasznosításáról. A cél az, hogy minél hatékonyabban hasznosuljanak a filmek, minél többféle hordozón jelenjenek meg.

MaNcs: Miként kerülne az MMA-hoz jelenlegi tulajdonosaitól a filmvagyon?

TE: Vagyonátadással: a privatizációs törvény szerint az állam vállalkozói vagyonából közalapítványnak ingyenesen adhat át vagyont. A filmes vagyon jelenleg a gyártók tulajdonában van, nagyobbrészt a Mafilmnél, illetve a Mafilm utódszervezeténél, kisebb részben a stúdióknál. Az 1987 előtti filmek vagyoni jogai a filmstúdiók kft.-vé alakulásakor bizonyos társaságokba bekerültek, másokba nem: vagy azért nem írták be a vagyonukba, hogy könnyebben lehessen privatizálni őket, vagy azért írták be, hogy azzal együtt lehessen. Elég kaotikus a kép, de az ÁPV Rt. készíttetett egy átfogó tanulmányt, ami harminc-egynéhány évre visszamenőleg gyakorlatilag filmenként végigköveti a jogok mozgását. Ez lesz az alapja a rendezésnek.

MaNcs: Mi az álláspontja az állami tulajdonú filmes vállalatok jövőjéről?

TE: A kulturális tárca a filmes vagyonnal kapcsolatos összes egyeztetés jogát a miniszteri biztosra ruházta. Az említett cégek sorsát nem a mozgóképtörvény rendezi, hanem a privatizációs törvény. Ennek következtében folyamatosan fejünk felett lebegett a privatizációs kényszer, holott a szakma többéves küzdelme épp arról szólt, hogy ne kelljen privatizálni se a Mafilmet, se a Pannóniát, se a stúdiókat, se a labort, se a Moképet, se a Hungarofilmet. Az ősszel megállapodtunk az ÁPV Rt.-vel, hogy nincs privatizációs kényszer e társaságokat illetően. Sőt a Mafilmnél kívánatos lenne homogén tulajdonosi szerkezet kialakítása, hogy újra állami és alapítványi tulajdonban legyen, ilyen konstrukcióban kellene elkészíteni a Mafilm reorganizációs tervét. Ez ügyben tárgyalások folynak a kisebbségi tulajdonos TMA kivásárlásáról. Jelenleg a Mafilm Rt.-ben 33 százalék a TMA, 67 százalék a Mafilm Befektetési Kft. részesedése, amelyben pedig ma már - az MTM és az InterCom kiszállása után - csak az ÁPV Rt. és az MMA a tulajdonos.

MaNcs: Hogyan befolyásolja a Mafilm sorsát, hogy a Jadviga párnája finanszírozásával nagyon elúsztak?

TE: Itt több szerencsétlen dolog történt. Egyik, hogy menet közben kiszállt a koprodukciós partner. Másik, hogy a Magyar Televízió hosszú ideig nem tudta teljesíteni a filmmel kapcsolatos kötelezettségét, ráadásul még a korábbi időszakból is tartozott a Mafilmnek. Kérdés, hogy ha ezek az összegek végül megérkeznek, mekkora lesz a produkció hiánya. Az MTV 1989-1999-ben több mint 300 millió forint tartozást halmozott fel a produkcióknál, ráadásul 1999-ben további 300 millió forint is hiányzott, amivel az MTV még ígérvény formájában sem szállt be filmek gyártásába. Ebből következően a produkciók tartoznak a szolgáltatóknak, mint például a Mafilm és a Filmlabor, amelynek a Mafilm mint gyártó is tartozik. Ez a körbetartozás nagyon súlyos, a végén a produkciós társaságokon és az alkotókon csattan az ostor, akik nagyon hősiesen viselték mindezt - ők a valóságos hitelezői egy-egy elkészült műnek. Most, hogy az MTV konszolidációja végbemegy, abban bízunk, hogy kiegyenlíti tartozásait a produkciók felé, a produkciók pedig a szolgáltatók és az alkotók felé.

MaNcs: Miért megy annyira lassan a filmprodukcióknak megítélt ORTT-támogatások átutalása, sőt az ezeket rögzítő szerződések megkötése?

TE: Erről őket kellene megkérdezni. A koordináció, amiről az előbb beszéltem, többek között azt is jelentené, hogy a két nagy támogató, az MMA és az ORTT legalább időben egyeztesse pályázati kiírásait, a filmgyártás periodikájához alkalmazkodva. Az ORTT-pályázat beadása most késő őszre esett, a filmek nagy részét viszont nyáron le kellett forgatni. Sok produkció az MMA pénzével elindította a forgatást anélkül, hogy meglett volna a befejezéshez szükséges pénze, de bízott abban, hogy az őszi döntéssel ORTT-támogatáshoz jut. Ez nagy kockázat, egy pályázaton vagy kap valaki, vagy nem. Ami még rendben is volna, de a döntés annyira későn, december közepén született meg, hogy majdnem fizikailag vált lehetetlenné, hogy a februári szemlére elkészüljenek a nyáron leforgatott filmek. Ennek ellenére óriási erőfeszítéssel, "saját hitelezéssel" sok film elkészült.

MaNcs: A tavalyi szemlén nem adtak ki első filmes díjat, pedig voltak első filmek. Noha nagyon nehéz helyzetben vannak a kezdő rendezők, most is lesznek néhányan. Hogy lehetne jobban segíteni a fiatalok indulását?

TE: A filmszemle zsűrijét meghatározott díjak kiadására kértük fel. A kezdő filmesek támogatására külön alapot kellene létrehozni. Sajnos abból a 400 millió forintból, amit tavaly játékfilmre fordíthatott az MMA, nem lehet külön alapokat leválasztani. Ezért is lenne fontos a koordináció: ha tudjuk, hogy egy évben a különböző forrásokból összesen mennyi pénz áll rendelkezésre, akkor megállapíthatunk prioritásokat, mondjuk létrehozhatunk egy alapot az első-második filmesek támogatására. De hasonlóan fontos lenne egy filmbefejezési garanciaalap és esetleg egy koprodukciós alap is a hazai filmgyártás élénkítésére.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.