Szakszervezeti mérkőzések: érdekválság

  • Varró Szilvia
  • 1999. december 23.

Belpol

December 15-én több ezer bányász és energiaipari dolgozó tüntetett a kormány energiapolitikája és a bányászmunkahelyek elvesztése ellen. 20-án a vasutasok sztrájkoltak, mert a béremelés ügyében több mint egy hónap után sem közeledett egymáshoz a MÁV és a szakszervezetek álláspontja. Lapzártánk idején döntenek a közútiak arról, hogy munkabeszüntetnek-e a magasabb átlagbérért. Az egymást követő munkavállalói akciók a decemberi bértárgyalások idején természetesnek mondhatók. Új elem viszont a szakszervezetek összefogása; szerintük a kormány, amely meghirdette a "baloldali érdekhálók felszámolását", kollektívan bünteti őket. Pedig egyértelműen szocialista pártinak csak az MSZOSZ számít. Az MSZOSZ-szel, pontosabban annak vezetésével viszont az MSZP egy része szeretné meglazítani a kapcsolatokat. Ezzel együtt az egyes szakszervezetek számára még mindig az MSZP a kisebbik rossz.

December 15-én több ezer bányász és energiaipari dolgozó tüntetett a kormány energiapolitikája és a bányászmunkahelyek elvesztése ellen. 20-án a vasutasok sztrájkoltak, mert a béremelés ügyében több mint egy hónap után sem közeledett egymáshoz a MÁV és a szakszervezetek álláspontja. Lapzártánk idején döntenek a közútiak arról, hogy munkabeszüntetnek-e a magasabb átlagbérért. Az egymást követő munkavállalói akciók a decemberi bértárgyalások idején természetesnek mondhatók. Új elem viszont a szakszervezetek összefogása; szerintük a kormány, amely meghirdette a "baloldali érdekhálók felszámolását", kollektívan bünteti őket. Pedig egyértelműen szocialista pártinak csak az MSZOSZ számít. Az MSZOSZ-szel, pontosabban annak vezetésével viszont az MSZP egy része szeretné meglazítani a kapcsolatokat. Ezzel együtt az egyes szakszervezetek számára még mindig az MSZP a kisebbik rossz."Ki a szakszervezetekből!" - hirdették 1988 januárjában röpcédulák a fővárosi munkahelyeken. A rendszerváltásig a politikai döntéshozók és a munkavállalók közti "transzmisszós szíj" szerepét betöltő szakszervezetek legfőbb feladata az volt, hogy a hatalom akaratát közvetítsék a népnek. A nyolcvanas évek végén egymás után jöttek létre az alternatív szakszervezetek: pártok alakulását akkor még törvény tiltotta, a szakszervezeti keret viszont teret nyújtott a politizálásra. Ekkor alakultak az egyes ágazati szakszervezeteket tömörítő konföderációk (lásd Konföderációk című keretes írásunkat).

Nem jött viszont létre egy, a lengyel Szolidaritáshoz hasonló, széles tömegbázisú szakszervezet, a hazaiak élén többnyire értelmiségiek álltak. "Jöttek a bányászok, háromszázan, koromfeketén, lelkesítő beszédet kellett volna mondanom nekik. De tudtam, hogy az országnak az a jó, ha nekik nem jó" - mondta Horn Gábor, a Liga volt vezetője, szabaddemokrata képviselő.

Pedig professzionális vezetőkre és tagságra szükség lett volna: a kilencvenes évek elején megjelenő tömeges munkanélküliség, a magántulajdonos munkaadókkal szembeni kiszolgáltatottság felkészületlenül érte a munkavállalókat, de a szakszervezeteket is, amelyek meg sem kíséreltek fellépni a tömeges létszámleépítések ellen. 1989 és 1994 között másfél millió munkahely szűnt meg politikai konfliktusok nélkül. "Magyarországon kizárólag a szakszervezeteken múlt, hogy nem volt társadalmi robbanás, hogy nem voltak a romániaiakhoz hasonló politikai sztrájkok" - vélte Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnöke.

Az első szabadon választott magyar kormány "a kommunizmus utolsó bástyájának" tartotta a szakszervezeteket, bár Antall József hozzájuk való viszonyát nagyban befolyásolta az 1990. októberi taxisblokád: ezt követően tartani kezdett a szervezett társadalmi erőktől, és rádöbbent a konfliktust megoldó érdekegyeztetés fontosságára.

Reváns

"Vigyázzatok! A kommunisták újra támadnak! A szakszervezetek mögé bújva és hazug módon a dolgozók érdekeire hivatkozva sztrájkot szerveznek! (...) A sztrájk öngyilkos módszer! A sztrájk végleg tönkreteszi az országot!" - hirdette a Budapesti Sztrájkellenes Bizottság 1991 júniusában, az MSZOSZ figyelmeztető sztrájkja előtt.

1991 őszén a parlament a szocialista párt kivételével elfogadott két, a SZOT-utódszervezet MSZOSZ-t hátrányosan érintő törvényt. A XXVIII-as törvény előírta, hogy a szakszervezeteknek el kell számolniuk vagyonukkal, és a ´93-as társadalombiztosítási önkormányzati választásokig zárolta a SZOT-vagyont, amelyet a szakszervezetek nem értékesíthettek. A XXIX-es törvény szerint a munkáltató, a korábbi automatizmussal szakítva, csak akkor vonhatta le a munkabérből a szakszervezeti tagdíjat, ha ahhoz a munkavállaló írásban hozzájárul. "1990 és ´94 között a kormány mindent megtett a szakszervezetek megszüntetéséért. Az SZDSZ közeli Liga és az MDF-hez közel álló Munkástanácsok komoly százalékot kaptak a SZOT-vagyonból, és az üzemi tanácsi rendszer létrehozása is a mi gyengítésünkre született" - véli Sáling József, a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke, MSZP-képviselő.

A szakszervezetek emiatt politikai eszközökkel igyekeztek legitimálni magukat: gyakoriak lettek a sztrájkfenyegetések, közalkalmazottak, pedagógusok vonultak az utcára. A kilencvenes évek eleji szakszervezeti mélypontnak az 1993-as tb-önkormányzati választások vetettek véget. A választások eredményének arányában került sor a SZOT-vagyon használatának szakszervezetek közti megosztására. Antallék csekély részvételre számítottak a társadalombiztosítási választásokon, ezért a választások előtti utolsó egyeztetésen 25 százalékos részvételhez kötötték az érvényességet. "Erre én azt mondtam Kónya Imre frakcióvezetőnek: kedves képviselő úr, nem bír olyan százalékot mondani, amire mi azt mondanánk, hogy nem" - mondta Nagy Sándor, az MSZOSZ akkori elnöke, szocialista képviselő.

A volt SZOT-os vezérnek lett igaza. A lakosság majdnem ötven százaléka szavazott, és nagy többségben az MSZOSZ-re. "Az MDF úgy gondolta, elég meglökni a szakszervezeteket az 1991-es két törvénnyel, és maguktól összedőlnek" - mondta Nagy Sándor.

A kormány népszerűsége a tb-választások idején már tartósan mélyponton volt. "´90-ben az emberek még elzavarták volna a magát a SZOT-ból átfestő MSZOSZ-t, ám az ő túlélőtaktikájuk győzött. Mintha adtunk volna három évet a tanácselnököknek" - mondta Horn Gábor.

A baloldali MSZOSZ fölényes győzelme 1993 májusában előrevetítette a szocialista párt ´94-es győzelmét. A szakszervezet a pártot preferálta, a párt a szakszervezetet. Együttműködtek, nyertek.

Bértől, fizetéstől félők

"Volt nagy eufória: végre nem bántanak minket. Egészen a Bokrosig tartott ez" - emlékezett vissza Sáling József. Kezdetben mindenki elégedett volt: a párt növelte a szavazóbázisát, a szakszervezeti vezetők képviselői posztot szereztek. A választások előtt közösen álmodoztak a tgm-ről (társadalmi gazdasági megállapodás): e szerint a kormány a döntések előkészítésébe bevonta volna a szociális partnereket, így biztosítván a szociális békét.

1995. március 12-én a Bokros- csomag elfogadásával végképp lehetetlenné vált a tgm végrehajtása: a kormány sem a frakcióval, sem a szociális partnerekkel nem egyeztetett a megszorító intézkedésekről, amelyek elsősorban a szakszervezetek és a szocialista párt 1994-es tömegbázisát érintették. Nagy Sándor szerint nem is volt min egyezkedni: "A csomagnak épp az volt a lényege, hogy le kell nyelnünk a békát. Nem volt alternatíva." A szocialista frakcióban ülő szakszervezeti vezetők csaknem kivétel nélkül megszavazták a csomagot. "Úgy nyomhattam meg a gombot, hogy az MSZOSZ Szövetségi Tanácsának döntő többsége támogatott" - mondta Nagy Sándor.

"Bénultan szemléltük, mi történik. De nem balhézhattunk: tudtuk, hogy felelősen kell viselkednünk" - emlékezett Sáling József. Hasonlóan gondolkodtak a többiek is. "Abban bíztunk, ha átvészeljük Bokrost, jobb lesz a bérből és fizetésből élőknek" - mondta Szalayné Pásztor Gabriella, a Bányászszakszervezet elnökhelyettese, akinek főnöke, Schalkhammer Antal 1994-től tagja a szocialista frakciónak.

A szakszervezeteket a Bokros-csomag óta bírálják sokan, mondván, hogy a szocialistákhoz fűződő érdekeik miatt nem védték meg azokat, akik érdekeik képviseletét bízták rájuk.

"Nem igaz, hogy a szakszervezetek hallgattak. Talán az MSZOSZ hallgatott, de az tíz éve nem tudott utcára vinni embert. Tőlünk viszont tüntettek az egészségügyiek, mi pedig Szöllősi Icukáék pedagógustüntetéséhez csatlakozva, hatvanezer embert vittünk a Kossuth térre" - mondta Vadász János, a SZEF-hez tartozó Közgyűjteményi és Közművelődési Dolgozók Szakszervezetének (KKDSZ) elnöke. Horn Gábor szerint viszont a Pedagógus Szakszervezet vezetőjének, az MSZP-képviselő Szöllősi Istvánnénak (Icuka) ez meg volt engedve, mert ő szabaddemokrata miniszter (Fodor Gábor) ellen tüntetett.

"Nekem nem mondhatják, hogy benyaltam a Bokrost. Szeptembertől novemberig hetente csináltunk bozóttűzsztrájkot" - mondta Gál Rezső, a Villamosenergia-ipari Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének (VDDSZ) elnöke.

"Volt, aki tiltakozott, volt, aki lemondatta Bokrost. A pénzügyminiszter többször is engem tett felelőssé távozásáért" - mondta Sándor László, az MSZOSZ jelenlegi elnöke. Sándor László és Nagy Sándor szerint az MSZOSZ prominensei nem voltak tétlenek: elkészítettek egy alternatív programot, amit azonban a kormánypártok nem támogattak. Nagy Sándornak háttéralkukkal annyit sikerült elérnie, hogy a családi pótlékot ne bruttó, hanem nettó összeg után számolják, meg hogy az ebéd-hozzájárulás adómentes legyen.

Az MSZOSZ 1995. májusi kongresszusán a legradikálisabb megnyilatkozás Márkus Imréé, a Vasutasok Szakszervezetének elnökéé volt: "Puhák vagyunk, könyörgünk a kormánynak, mindig hangtompítóval beszélünk." A kongresszus eldöntötte: a kormány iránti lojalitást mérsékelni kell, és újraválasztották a jól bevált vezetőket. És nyugalomra intették a szakszervezeti tagokat is, amint azt a Bányamunkás című lap 1995. júniusi száma tanúsítja: "A keménység, a határozottság nem mond ellent a demokráciának, a szeretetnek, az emberségnek. (...) Legyen az MSZOSZ harcosabb szövetség ott és abban, ahol, amikor és amiben kell. És legyünk megértők, kompromisszumkészek, toleránsak és megbocsátók, ahol és amiben szükséges."

A Bokros-csomag mégis törést jelentett az MSZP és a szakszervezetek kapcsolatában. Az MSZP a megszorításokat a szakszervezeti egyetértéssel igazolja a dolgozók előtt, amiből "mi jöttünk ki rosszul: a kormány végrehajtotta, de a politikai árat mi fizettük meg" - vélte Sáling József, elismerve: ha nem az MSZP lett volna kormányon, valószínűleg tiltakoztak volna.

Érdekérvényesítők

Az 1998-as választásokra kötött ugyan együttműködési megállapodást egymással az MSZP és az MSZOSZ Szociáldemokrata Platformja, ám erről érdemi vita nem folyt. Több szakszervezeti vezető bejutott viszont listáról az Országgyűlésbe. Sáling József szerint a képviselőség előny a szakszervezetnek: vezetője több információhoz jut, érdemben befolyásolhatja a törvénykezést. Már ha aktív. Paszternák László, a Vasas Szakszervezet lemondott vezetője például egyetlen alkalommal sem szólalt fel az elmúlt ciklusban. Schalkhammer Antal bányászvezér sem használta ki túlzottan a parlamenti érdekérvényesítés lehetőségét: a jelenlegi ciklusban egyetlen önálló indítványa sem volt. Kósáné Kovács Magda szerint a jövőben érdemes elgondolkodni azon, szükség van-e arra, hogy szakszervezeti vezetők a parlamentben üljenek. "Kérdés, mennyire szűkíti ez le mozgásterüket, mennyire tudják képviselni a munkavállalók érdekeit az MSZP felé, és viszont." Borsik János (MOSZ) szerint semmi nem indokolja a szakszervezeti jelenlétet az Országgyűlésben. "A szakszervezeti vezetők parlamenti szereplése a munkavállalók szempontjából eredménytelen. Belesimultak a nagy parlamenti egészbe, ritkán szólaltak fel a munkavállalók érdekében."

A két funkció összeférhetetlenségére utalt Orbán Viktor is, amikor egy szűk körű beszélgetésen megjegyezte: nem tudja, hogy Sándor Lászlóban a szakszervezet vagy az ellenzék képviselőjét tisztelheti-e.

A parlamentbe jutott szakszervezeti csúcsvezetők maguk állapodtak meg szakszervezeti ügyekről a szocialista párt vezetésével. Sáling József, a KASZ elnöke szerint ez is hozzájárult a párt és a szakszervezet kibeszéletlen viszonyához. "Néhány ember mutyizása alapján működött minden. Horn Gyula Sándor Lászlóval és Paszternákkal tárgyalt. ´k viszont nem a szakszervezet."

Az 1994-es választások előtt a szakszervezetek jól beleillettek a szocialisták kisemberpárti imidzsébe, amelyet részben tudatosan alakítottak, részben rajtuk ragadt (háromhatvanas kenyér, hathúszas szimfónia).

1998-ra a szakszervezetek elerőtlenedtek, egyes szocialista politikusok szerint nem hoztak szavazatokat sem. Szerintük 2002-re még kevesebbet fognak, mert vezetőik egy része erkölcsi hitelét is elvesztette. A párt és az MSZOSZ közti viszony különösen az elmúlt hónapokban mérgesedett el. A postabanki VIP-hitel miatt - amely többek között érintette Nagy Sándor volt szakszervezeti vezetőt is - Sándor László bizalmi szavazást kért maga ellen az MSZOSZ-ben. (Sándor Lászlónak többen felróják a társadalombiztosítási egészségügyi alapok pénzeinek korrupciógyanús felhasználásában játszott szerepét is. Sándor szerint ezt a rágalmat egyetlen ténnyel sem támasztotta alá senki.)

Az MSZOSZ Szövetségi Tanácsának nyílt bizalmi szavazásán 83:23 arányban Sándor mellett döntöttek a tagok. Többek szerint ez nem csoda. "Személyi kérdésekben tisztességes magyar szakszervezet titkos szavazással dönt" - vélte Vadász János (KKDSZ). "Nem az a baj, hogy felvette a VIP-hitelt, hanem az, hogy a politikai közhangulat ellenére nem vonult vissza" - vélte Sáling József. Sándor László elismeri, hogy az ügy nem használt sem neki, sem a szakszervezeteknek. "De abban a tudatban vettem fel a hitelt, hogy az mind jogilag, mind erkölcsileg kikezdhetetlen."

Lemondatták viszont a vasasok elnöküket, Paszternák Lászlót egy balatonlellei telekvásárlási ügy miatt. A szocialista párt etikai bizottsága visszahívta Paszternákot a foglalkoztatási bizottságból. Szolidaritásból Sándor László lemondott az elnöki posztról. "Csak gratulálni tudok, hogy kilenc év alatt ez ügyben gyűlt össze először a szocialista párt etikai bizottsága. Nyilván eddig soha nem volt erre szükség" - mondta Sándor László. Vancsik Zoltán és más, a párt fiatalabb generációjához tartozó frakciótagok hiteles vezetőket szeretnének látni a szakszervezetek élén. Sándor László viszont visszautasítja, hogy a párt beleszóljon belső ügyeikbe. "Önmagukba kéne nézniük. Lehet azt mondani, hogy ez a párt tiszta. De nem a szakszervezeti vezetőknek volt Tocsik-ügye."

Először hagyta viszont el tagszervezet a 46 szervezetet tömörítő MSZOSZ-t, igaz, csak a legkisebb, a papíripariak.

Tartós mosolyszünet

"Többet olyan nem lesz, hogy alanyi jogon bejutnak a parlamentbe az erkölcsi és szakmai hitelüket vesztett szakszervezeti vezetők" - bizonygatta a szocialista frakció egy befolyásos tagja, aki szerint a szakszervezetekkel szembeni kiállás népharagot vált ki a pártban. Többek szerint a párt nem tisztázta, kiknek az érdekeit képviseli, és hogy ebbe beleillenek-e a szakszervezetek. Az előbb idézett frakciótag szerint a szakszervezeti vezetőknek első lépésben nem hatalmi pozíciójukról kellene gondolkodniuk. "Ne a saját legitimációjukra használják fel a tagságot, hanem foglalkozzanak az érdekképviselettel, mert attól már elszoktak."

"Az ilyen szociálisan érzéketlen szakszervezet-ellenesek miatt fordult el 1998-ban a szocialista párttól a munkavállalók egy része" - utasította vissza Sándor a fenti állítást.

Pedig a "mezei" szocialistákon kívül maga Németh Miklós is erkölcsi és szervezeti megújulást sürgetett a szocialista pártban, s ez vonatkozna a szakszervezetekre is. "Ki az a Németh Miklós? Itthon van? Vállal tisztséget a szocialista pártban?" - kommentálta ezt Sándor László.

A szakszervezetek és a szakszervezeteket bírálók Tony Blair különböző életszakaszaira hivatkoznak: a bírálók szerint Blair néhány évvel ezelőtt határozott lépéssel penderítette ki az elszemtelenedő szakszervezeteket a Munkáspártból; a szakszervezetpártiak és maguk a vezetők viszont egy későbbi Tonyt emlegetnek, aki nagy részben a szakszervezetek anyagi és más jellegű segítségének köszönhette győzelmét, amit sok szakszervezetbarát törvénnyel fizetett vissza.

A bírálók szerint az MSZOSZ zsarol, a szakszervezetiek szerint a szocialista pártnak mindig csak választások előtt jutnak eszébe a szakszervezetek (1998 májusában a kormány több ágazattal írt alá megállapodásokat).

A szeptember végén tartott négy és fél órás tisztázó megbeszélésen az MSZP és az MSZOSZ lezárta vitáit, amelyek Kovács László szerint személyes jellegűek voltak. Sándor László szerint viszont egyesek - köztük Kovács is - csak ezt a látszatot szeretnék kelteni, holott valójában a szocialistákon belüli két irányzat eldöntetlen csatájáról van szó: egyik a liberálisokat tekinti stratégiai partnernek, a másik a szakszervezeteket. "Nekünk viszont a liberálisokkal soha nem volt egy közös pontunk se" - mondta Sándor. (Az SZDSZ többször MSZOSZ-ellenes hangot ütött meg, megakadályozta Nagy Sándor miniszterségét.)

Kósáné Kovács Magda szerint viszont a szakszervezet nem politikai párt, tehát a kérdés így fel sem merülhet. Kósáné a szakszervezetek és a párt kapcsolatáról az elnökség részére készített anyagban leszögezi: a szakszervezetek elsősorban nem szavazathozó erőt, hanem stratégiai szövetségest jelentenek a pártnak, hiszen mindketten a munkavállalók érdekeit képviselik.

Szakszervezeti vezetők szerint viszont ez a választások óta kevéssé látszik meg az MSZP-n. A kiszivárgott elnökségi anyagot ők egy újabb szakszervezet-ellenes lépésként értékelik, holott Kósáné szerint az éppen arról szól, hogy a párt nem tömegbázis szerzésére használja a szakszervezeteket, és nem próbálja visszaszorítani őket.

A szakszervezetiek ráadásul nemcsak szocialista bírálóik miatt túlérzékenyek. A Fidesz az első pillanattól nyíltan konfrontatív politikát folytat velük szemben, "azoknak a hálóknak, szövevényeknek a fölszámolása érdekében, amelyek a rendszer körül kialakultak" - ahogyan Stumpf István fogalmazott a Népszavában tavaly novemberben.

Vissza a munkahelyekre

"A tb-széket is kihúzta alólunk a Fidesz" - kesergett a társadalombiztosítási alapok önállóságának megszüntetése felett Filló Pál, az MSZP Munkás- és Érdekképviseleti Tagozatának vezetője. Pedig e radikális kormányzati lépést újabbak is követték.

A kormány megszüntette az 1989 óta működő Érdekegyeztető Tanácsot, amelynek résztvevői, a kormány, a munkavállalók és a munkáltatók országos érdekképviseletei közösen állapodtak meg a munka világát érintő kérdésekről. A helyette létrehozott Országos Munkaügyi Tanácsban (OMT) ugyanezen szereplők vesznek részt, a Gazdasági Tanácsba viszont a gazdasági élet más szereplőit is meghívta a kormány.

A szakszervezeti vezetők konföderációs hovatartozásuktól függetlenül egyöntetűen állítják, hogy az OMT csak látszólag működik; a kormány maga dönt mindenről, ő szabja meg, kivel miről meddig tárgyal. "Odajönnek, meghallgatnak minket, aztán beviszik a dolgot a parlamentbe. Beteg elmondta, beteg mehet" - vélte Sáling József. Többek szerint jól példázzák ezt a jövő évi minimálbérről folytatott tárgyalások, amelyeken a kormány képviselője nem mozdulhatott el a kormány által ajánlott 25 ezer forinttól, annak ellenére, hogy a törvény szerint erről a három félnek közösen kell megállapodnia. Végül a kormány elfogadta a 25 500 forintot. "A szakszervezetek azt hiszik, az az érdekegyeztetés, hogy odajönnek, mi meg elfogadjuk. Mi meghallgatjuk őket, és beépítjük gondolkodásunkba, amit mondanak" - mondta ´ry Csaba, a Szociális és Családügyi Minisztérium politikai államtitkára. Szerinte a kormány nyíltan vállalja, hogy önállóan akar dönteni, és csak a legszükségesebb kérdésekbe kívánja bevonni a szociális partnert.

A szakszervezetek szerint viszont ez nem érdekegyeztetés, vagy ahogy a kormány hívja, szociális párbeszéd. Szerintük a kormány munkavállaló-ellenes: megszüntette a háromnapos, igazolás nélküli betegszabadságot, a leltárhiányért mostantól a munkavállaló felel. A Munka törvénykönyvének két módosítása különösen fáj a szakszervezeteknek: az egyik lehetővé teszi az üzemi tanácsoknak is a kollektívszerződés-kötést, holott ez eddig a szakszervezetek kiváltsága volt. Nem garantálja többé a törvény, hogy a szakszervezet a számára járó munkaidő-kedvezményből fel nem használt időért pénzt kapjon.

´ry Csaba szerint viszont a szakszervezetek szakadtak el túlságosan a munkavállalóktól, és túl sokat politizálnak. "Vezetőik a kihívást a parlamenti posztok elnyerésében, egyfajta lopakodó korporatizmus kiépítésében látták. Pedig az emberek a munkahelyeken a legkiszolgáltatottabbak, velük kellene foglalkozniuk." Vadász János (KKDSZ) szerint ellenben ez szakmai tévedés. "A közszférában nincs munkahelyi alku. A múzeumi dolgozók pénzét nem az igazgatótól kell kiharcolni, hanem az azt fenntartó önkormányzattól vagy az államtól."

Az ún. baloldali érdekháló felszámolásán fáradozó kormányzat e háló alatt az összes szakszervezetet érti. Orbán a Gazdasági Tanács első ülésén azt mondta: a szakszervezetek rossz lóra tettek, hát most ne csodálkozzanak. (Hogy ti. az MSZP mellé álltak.) Ez ellen viszont több, magát függetlennek valló konföderáció tiltakozik. "Nem feledjük, hogy a szocialisták hozták meg a Bokros-csomagot, ami próbára tette a szakszervezeteket" - fogalmazott Szabó Endre, a SZEF elnöke. "A szocialisták nem azt képviselték hatalomra kerülve, amit mondtak. Igaz, ők legalább mondtak valamit", mondta Gál Rezső (VDDSZ).

Szabó Endre elismerte: a SZEF-en belül folytak ugyan viták az MSZP-hez való közeledésről, ám ezek mostanra lezárultak. Vadász János pedig úgy látja: a jelenlegi kormány munkavállaló-ellenes politikája miatt felül kell vizsgálniuk a pártoktól való egyenlő távolságtartás elvét. "A szocialista párt baloldali párt, és ha ennek megfelelő programot alkot, és erről megkérdezi a véleményünket, akkor elképzelhető az együttműködés."

"A jelenlegi kormányban kifejezett gyűlölet él az MSZOSZ ellen, és ebből kijut nekünk is" - állítja Borsik János, az autonómok elnöke. Borsik a konföderációk felkérésére megállapodástervezetet készített, amelyben a korábban ellenséges viszonyban lévő szakszervezetek egyetértenek abban, hogy határozott és közös fellépésre van szükség azon kormánypolitikával szemben, amely az érdekegyeztetést jóformán semmibe veszi.

Volt is már példa az összefogásra, éppen a napokban: a három különböző konföderációhoz tartozó reprezentatív vasutas-szakszervezet közös december 20-i sztrájkja. (Januárban a MOSZ és a VSZ nem támogatták a VDSZSZ négynapos sztrájkját.)

A közlekedésiek múlt héten meghirdetett közös akcióterve ennek tudatában még komolyabbnak tűnik: a vasutasok, a volánosok és a BKV-sok egymásra találása akár az egész országot megbéníthatja.

Varró Szilvia

Konföderációk

Magyarországon a négymillió foglalkoztatott közel negyven százaléka tagja valamely szakszervezetnek. A szakszervezetek taglétszámait pontosan nem ismerjük, az ezzel kapcsolatos számok önbevalláson alapulnak. (Egy szakszervezeti vezető szerint a kilencvenes évek elején néhányan tizenkét-tizenháromszoros szorzóval dolgoztak.)

Az Országos Munkaügyi Tanácsban a hat legnagyobb szakszervezeti konföderáció képviseli a munkavállalók érdekeit: az Autonóm Szakszervezetek Szövetsége (ASZSZ, 220 ezer tag), az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés (ÉSZT, 95 ezer), a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája (Liga, 98 ezer), a Magyar Szakszervezetek Országos Szövetsége (MSZOSZ, 720 ezer), a Munkástanácsok Országos Szövetsége (72 ezer), a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma (SZEF, 540 ezer).

(Az adatok Héthy Lajos: Szorításban. A munkavállalók, a szakszervezetek és a rendszerváltás című kiadványából származnak.)

Sztrájkol a magyar

Ausztria után Magyarországon sztrájkolnak a legkevesebbszer az európai országok közül. Néhány esettől eltekintve (például amikor biztonsági őr veri a munkást a gyárudvaron) csendesek és erőszakmentesek a hazai megmozdulások. A leghatékonyabb akciózók az országot órák alatt megbénítani képes vasutas, busz, légi és egyéb közlekedési ágazati szakszervezetek, de megsínyli az ország a villamosipariak elégedetlenségét is. Kevésbé hatékony ilyen szempontból például az Artistaművészek vagy a Filmművészek és Filmalkalmazottak Szakszervezete. Szakmai etikai megfontolások miatt nehezen szánják el magukat munkabeszüntetésre az egészségügyiek és általában a közszolgálatban dolgozók.

Berki Erzsébet, a Munkaügyi Kutatóintézet főmunkatársa kutatási eredményei szerint 1989-től 1999 januárjáig 254 direkt akció volt az országban. A legaktívabbak az MSZOSZ-hez tartozó szakszervezetek voltak (69) - kivéve 1995-öt, vagyis a Bokros-csomag évét. ´ket követik a SZEF-esek (31), majd a Liga (30). A sztrájkfelhívásokra legfogékonyabb megyék Borsod-Abaúj és Tolna, utóbbi főleg a húsipariaknak köszönheti előkelő helyét. A demonstrációknak csupán 10-15 százaléka volt eredményes. Berki számára az egyik legmegdöbbentőbb élmény az volt, hogy az akciózók egy része évek múltával sem hajlandó beszélni a sztrájkról: félnek, nem akarják újra átélni a kudarcélményt, és valószínű, hogy soha többet nem vállalnak ilyet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.