Szél Bernadett: "A Fideszt nem érdekli a lakhatási válság és a magyar társadalom valós állapota"

  • narancs.hu
  • 2021. március 23.

Belpol

Április végétől nem lesz kilakoltatási moratórium, mert a fideszesek nem szavazták meg.

Az Igazságügyi bizottság fideszes többsége ma nemet mondott arra, hogy a parlament is vállaljon szolidaritást az egészségügyi és szociális dolgozókkal, és a képviselői alap-tiszteletdíjon felüli részt kollektíven ajánlja fel a frontvonalban dolgozóknak. De nemcsak a járványban emberfeletti munkát végzőkkel nem vállaltak szolidaritást, hanem azokkal a családokkal sem, akik a téli kilakoltatási moratórium lejárta után az utcára kerülhetnek, áll abban a közleményben, amit Szél Bernadett, Hadházy Ákos és Szabó Szabolcs független országgyűlési képviselők küldtek el az MTI-nek.

Mint írják: "még időben lettünk volna ahhoz, hogy a parlament határozatlan időre függessze fel a kilakoltatásokat az április végén lejáró téli kilakoltatási moratórium után, de a kormánypárti képviselők - "háttérhatalmazások" közepette - leszavazták a javaslatot. Így a tavaly tavaszi tilalommal ellentétben idén nem lesz kilakoltatási moratórium, holott az ENSZ lakásügyi megbízottja is felhívta a figyelmet arra, hogy ez népegészségügyi érdek is."

Hozzáteszik, a kormánypártiak arra a javaslatukra is nemet nyomtak, ami átcsoportosította volna a képviselői alap-tiszteletdíj feletti részt a járvány elleni védekezésben emberfeletti munkát végző egészségügyi és szociális dolgozók részére.

Szél Bernadett a Facebook-oldalán is beszámolt a mai eseményről, azt írta:

Embertelenség és propaganda kéz a kézben jár.

"A "keresztény-konzervatív" Fidesz-KDNP gondolkodás nélkül leszavazta, így április végén újraindulhatnak az eljárások és családok kerülhetnek az utcára."

A képviselő szerint a Fideszt nem érdekli a lakhatási válság és a magyar társadalom valós állapota.

Szél azzal zárja bejegyzését, hogy: "Azt olvastam, Orbán Viktor összehívta a családszervezeteket, hogy ötleteket kapjon tőlük arra, hogy adhatnának új lelkierőt az embereknek a járvány után. Például kezdhették volna azzal, hogy nem nyomnak igent arra, hogy családok váljanak földönfutóvá. Ehhez persze szükség lett volna arra a fajta bátorságra, amit úgy hívnak, hogy a valósággal való szembenézés."

    

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.