Szél Bernadett az Alkotmánybírósághoz fordult az információs jogok kiüresítése miatt

  • narancs.hu
  • 2020. május 30.

Belpol

A képviselő szerint a kormány visszaélt a veszélyhelyzetben kapott felhatalmazásával, amikor háromszorosára növelte a közérdekű adatok kiadásának határidejét.

A kormány visszaélt a veszélyhelyzetben kapott felhatalmazásával, amikor háromszorosára növelte a közérdekű adatok kiadásának határidejét. A 45 napig, hosszabbítás esetén akár 90 napig húzható válasz szükségtelenül és aránytalanul korlátozza, ezáltal teljesen kiüresíti a közérdekű adatok megismeréséhez fűződő jogot" – hívja fel a figyelmet Szél Bernadett közeléményében. Alkotmányjogi panasszal fordultam az Alkotmánybírósághoz" – közölte a független országgyűlési képviselő.

"A 179/2020-as kormányrendelet  mindenfajta indok nélkül legfeljebb 90 napra növelte a közérdekű adatok kiadásának határidejét. A rendelet szerint ha az adatkezelő valószínűsíti, hogy az igény beérkezésétől számított 15 napon belül nem tud eleget tenni az adatkérésnek, mert az veszélyhelyzeti közfeladatai ellátását veszélyeztetné, 45 nap áll a rendelkezésére. Az elmúlt időszak is bizonyította, hogy ezzel visszaélt a kormány: a Pénzügyminisztériumot például annyira lefoglalta a járványügyi védekezés, hogy 45 napot kért a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítására aláírt hitelszerződés kiadására."

Szél hangsúlyozza, hogy ez "az információszabadságot durván korlátozó és alaptörvény-ellenes szabály a veszélyhelyzet megszüntetése után is velünk marad egy ideig", ugyanis az átmeneti szabályok szerint azt a folyamatban lévő adatkérésekre is alkalmazni kell. "A veszélyhelyzet lejártával ezért a salátatörvény ezen szabályát is meg fogom támadni az Alkotmányíróságon a hatályba lépése után" – közölte a politikus.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.