Szél Bernadett Brüsszel elé viszi a Mátrai Erőmű ügyét

  • narancs.hu
  • 2020. március 27.

Belpol

„Magyarországon járvány idején sincs szabad rablás” – írta a független képviselő.

„Gulyás Gergely megerősítette a gyanúnkat: a magyar kormány sokszorosan túlárazva vásárolja vissza Mészáros Lőrinctől a Mátrai Erőművet. Az ügylet bejelentése idején megtett feljelentésem láthatóan indokolt volt” – írta az MTI-nek is eljuttatott közleményében Szél Bernadett független képviselő, hozzátéve: a Nemzeti Nyomozóiroda meghallgatásán a konkrét vételárra is ki fog térni, és panasszal fordul az Európai Bizottsághoz az erőműcég tiltott állami támogatása miatt.

Miután a kormány (a vételár közlése nélkül) bejelentette, hogy visszavásárolja Mészáros Lőrinctől a Mátrai Erőművet, Szél azonnal feljelentést tett hűtlen kezelés miatt ismeretlen tettes ellen, ugyanis „a megismerhető részletek és az Orbán-kabinet eddigi gyakorlata alapján nyilvánvaló volt, hogy az üzleten a magyar állam nagyon rosszul, az oligarcha pedig nagyon jól fog járni. A most nyilvánossá vált adatok alapján ez immár több puszta gyanúnál.”

Mészárosék néhány éve 11 milliárd körüli összegért vették meg a részesedésüket; a cégből időközben kivettek 11 milliárdnyi eredménytartalékot, a kormány pedig most Gulyás Gergely miniszter bejelentése szerint 17,4 milliárd forintért vásárolja vissza az időközben erősen veszteségessé vált erőmű többségi tuljadonhányadát, az eszközérték alapján is legalább 14-15 milliárd forintnyi közpénz-ajándékban részesítve Mészáros Lőrincet.

„Különösen gyomorforgató, hogy az előnytelen üzlet számait a kormány a koronavírus-járvány idején jelentette be abban bízva, hogy amikor az emberek a saját életükért aggódnak, kisebb lesz a botrány” – mondta a politikus, hangsúlyozva, hogy nem fogja annyiban hagyni: „Az eredeti feljelentés alapján már megindult a nyomozás, épp a napokban fog meghallgatni a Nemzeti Nyomozó Iroda, ahol a konkrét számok ismeretében a vételár is a feljelentés részévé válik. Emellett az Európai Bizottság Versenypolitikai Főigazgatóságához fordulok egy panaszbeadvánnyal - meggyőződésem ugyanis, hogy a magyar állam végtelen nagyvonalúsága révén Mészáros Lőrinchez irányított források tiltott állami támogatásnak minősülnek. Tűrhetetlennek tartom, hogy egy Orbán Viktorhoz közeli szűk kör fejőstehénnek nézze a magyar adófizetőket, és még a vírus miatti rendkívüli időszakot is felhasználja a közvagyon fosztogatására. Magyarországon a járvány alatt sincs szabad rablás – bízom benne, hogy a tettesek azonosításában a rendőrség is partner lesz.”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.