Szexivé tenni a szélsőjobbot – Krekó Péter a Jobbik arculatváltásáról

  • narancs.hu
  • 2013. október 30.

Belpol

Új pártimázst épít a Jobbik: az okokról, eszközökről kérdezzük holnapi lapszámunkban megjelenő interjúnkban a Political Capital igazgatóját. Ízelítő.

Magyar Narancs: A múlt héten került fel az internetre a Jobbik új kampányfilmje. Ebből úgy tűnik, a párt harciassága a múlté: zsidózás és cigányozás helyett mosolygós és kiegyensúlyozott fiatalok labdázgatnak egy napsütötte réten, miközben egy szép életről álmodoznak. Mi húzódhat meg egy ilyen éles váltás mögött?

Krekó Péter: Ez a látványos fordulat pár hónapja kezdődött. Ennek előzménye a Jobbik támogatottságának csökkenése, ami a 2011-es év végi csúcs óta tart. A párt vezetése azzal szembesült, hogy beszűkült a mozgásterük. Ami nem csoda: témáikban nem tudják magukat megkülönböztetni a Fidesztől, és a radikálisabb szavazókat ma már a kormánypárt hatékonyabban megszólítja. (…) Mi maradt hát a Jobbiknak? A legvulgárisabb zsidózás és cigányozás, amire ugyan továbbra is van „kereslet” Magyarországon, de kizárólag erre hosszú távon nem lehet politikát építeni. A legutóbbi kutatásokból az is látszik, hogy a bizonytalanok körében kevesen vannak azok, akik a Jobbikra szavaznának, mert ebben a közegben a párt taszító ereje nagyon magas. A mostani fiatalos imázskampány egy újrapozicionálási kísérlet, ami érthető, mi több, logikus politikai reakció a Jobbik helyzetében: ott próbálnak erősíteni, ahol a párt egyébként is erős, a fiatalok körében.

Krekó Péter a csütörtöki Magyar Narancsban arról is beszél, milyen nemzetközi mintái vannak annak, hogy vonzóvá tegyék a szélsőjobboldalt: a „bolgár szélsőjobboldali Ataka pedig vonzó nőkkel népszerűsíti magát, hogy szexi pártot csináljon magából. Ez a hatás egyébként a Jobbik videóján is látszik.”

Figyelmébe ajánljuk