Szexivé tenni a szélsőjobbot – Krekó Péter a Jobbik arculatváltásáról

  • narancs.hu
  • 2013. október 30.

Belpol

Új pártimázst épít a Jobbik: az okokról, eszközökről kérdezzük holnapi lapszámunkban megjelenő interjúnkban a Political Capital igazgatóját. Ízelítő.

Magyar Narancs: A múlt héten került fel az internetre a Jobbik új kampányfilmje. Ebből úgy tűnik, a párt harciassága a múlté: zsidózás és cigányozás helyett mosolygós és kiegyensúlyozott fiatalok labdázgatnak egy napsütötte réten, miközben egy szép életről álmodoznak. Mi húzódhat meg egy ilyen éles váltás mögött?

Krekó Péter: Ez a látványos fordulat pár hónapja kezdődött. Ennek előzménye a Jobbik támogatottságának csökkenése, ami a 2011-es év végi csúcs óta tart. A párt vezetése azzal szembesült, hogy beszűkült a mozgásterük. Ami nem csoda: témáikban nem tudják magukat megkülönböztetni a Fidesztől, és a radikálisabb szavazókat ma már a kormánypárt hatékonyabban megszólítja. (…) Mi maradt hát a Jobbiknak? A legvulgárisabb zsidózás és cigányozás, amire ugyan továbbra is van „kereslet” Magyarországon, de kizárólag erre hosszú távon nem lehet politikát építeni. A legutóbbi kutatásokból az is látszik, hogy a bizonytalanok körében kevesen vannak azok, akik a Jobbikra szavaznának, mert ebben a közegben a párt taszító ereje nagyon magas. A mostani fiatalos imázskampány egy újrapozicionálási kísérlet, ami érthető, mi több, logikus politikai reakció a Jobbik helyzetében: ott próbálnak erősíteni, ahol a párt egyébként is erős, a fiatalok körében.

Krekó Péter a csütörtöki Magyar Narancsban arról is beszél, milyen nemzetközi mintái vannak annak, hogy vonzóvá tegyék a szélsőjobboldalt: a „bolgár szélsőjobboldali Ataka pedig vonzó nőkkel népszerűsíti magát, hogy szexi pártot csináljon magából. Ez a hatás egyébként a Jobbik videóján is látszik.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.