A kétségbeesés ünnepe

  • - vgy -
  • 2012. március 11.

Belpol

Kónya Péter mellett, aki ismét kimondottan jó politikai szónoknak bizonyult, Kornis Mihályt érdemes még kiemelni a kissé talán hosszúra nyúlt programból, aki szelesen harcias, szelíden öntudatos szónoklatával igazi, a szó legjobb értelmében vett néptribunnak bizonyult, túlzásai mozgósítóak voltak, és pontosan értette, kik hallgatják. A hétköznapi szolidaritás fontosságáról beszélt a várhatóan egyre fokozódó nyomorban, s méltán aratott többször is nagy tapsot.

Tízezer ember tüntetett tegnap a Parlamentnél, benyomásaink szerint jórészt az Operaház előtti demonstráció kemény magja, azok, akik január 2-án ott maradtak a beszédek után, hogy iránytalan és reménytelen dühüket legalább tudassák az épületben flancoló tekintetes és kegyelmes urakkal és asszonyokkal. Mert ugyan sose törődött velük a szabad Magyarországon senki, de idáig még nem vágták hivalkodóan a pofájukba, hogy végigrobotolt életük nem számít, mert akinek nincs semmije, az annyit is ér. Nem tudatták velük a piacra kimenni lusta, dörgölőzésben viszont szorgalmas nyaloncok, hogy szerintük, bár még sosem próbálták, remekül meg lehet élni abból a 47 ezer forintból, amelyet napi 8 óra kőkemény fizikai munka ellenértékeként fizetnek ki, ha éppen akad ilyen munka, és ha fizikailag még alkalmas az ember rá, hogy elvégezze. Eddig csak a cserbenhagyás számított kormányzati politikának, a Nemzeti Együttműködés Rendszere azonban már élősködőnek is bélyegzi a rokkantnyugdíjasokat, a tartós munkanélküliséggel sújtott térségek lakóit, a hajléktalanokat, mindazokat, akik kiszorultak a bérmunka világából – ezt nevezik különben a munka megbecsülésének. „Ötven barátomat képviselem” – olvastuk az egyik transzparensen. Azokat feltehetően, akiknek egyszerűen nem állt módjukban jönni. Sokan voltak viszont, akik a jelenlévők és a távol maradók nevében szólhattak a színpadról. Ungvári Mihály például, aki a mozgáskorlátozottakkal kapcsolatos kormányzati porhintésen nevetett keserűen, a kilátástalanság nyerseségével beszélő éhségmenet-szervező Tóth Imre, és Bogdán János Szolidaritás-aktivista. A Szilvásy Gypsy Folk Band két szám közti átvezető szövege nevezte meg a kifosztott cigányság árulójaként Farkas Flóriánt is, akinek Orbán Viktorral együtt mennie kell.

A humán értelmiségi körökben kedvelt társalgási témává lett új politikai költészet két darabja is elhangzott a színpadon, Erdős Virág és Tóth Krisztina versei a hajléktalanságról jól illettek a délután hangulatához, és ha csak pillanatokra is, olyasmi történt, ami a 80-as évek vége óta nemigen: a költészet tömegerővé vált. Kónya Péter mellett, aki ismét kimondottan jó politikai szónoknak bizonyult, Kornis Mihályt érdemes még kiemelni a kissé talán hosszúra nyúlt programból, aki szelesen harcias, szelíden öntudatos szónoklatával igazi, a szó legjobb értelmében vett néptribunnak bizonyult, túlzásai mozgósítóak voltak, és pontosan értette, kik hallgatják. A hétköznapi szolidaritás fontosságáról beszélt a várhatóan egyre fokozódó nyomorban, s méltán aratott többször is nagy tapsot.

A távlattalanság, az egzisztenciális kiszolgáltatottság és félelem légköre annyira azonban nem uralhatta a Kossuth teret, hogy a Magyar Nemzet tudósítói bármit is észleljenek belőle. Ők inkább celebspottinggal múlatták az időt, melynek keretében megállapították, hogy több, akár bő fél tucat másod-harmadvonalbeli vagy visszavonult szoci politikus is akadhat a tízezernyi résztvevő között. Ezen a gondolati ösvényen haladt tovább Selmeczi Gabriella pártszóvivő közleménye is, amely tudatta országgal-világgal, hogy a tüntetés a korrupt, levitézlett szocialista és szadeszes politikusok „részvételével zajlott”, úgyhogy nem is kell vele foglalkozni, a nemzeti ügyek kormánya folytatja az ország átszervezését. Abban, hogy a kétségbeesés inkább apátiába fordul, semmint tömeges, erőszakmentes ellenállásba váltana át, tulajdonképpen igaza is van. Nem voltak kevesen a tüntetésen, de messze nem voltak elegen ahhoz – itt se, de még az Operánál se –, hogy bármiben is befolyásolják a szociális krízist elszántan mélyítő kormánypártok szorgos ténykedését. Viszont a tüntetés közben szépen gyűltek az LMP és a Szolidaritás ministandjainál az aláírások a tervezett népszavazás kérdéseinek támogatására, a tüntetők a jelek szerint szinte elhitték, hogy nemcsak a téren kiabálva beszélhetnek bele a politikába, vagyis a saját életükbe. Szinte elhitték, hogy ők a szuverén nép, akikre hivatkozva és akiknek ellenében zajlik a szabadságharc Brüsszel ellen, akiknek el lehet kergetnie akár a kormányt is, ahogy Orbán Viktor tanította híres, a téren bejátszott beszédében. Az is lehet, hogy a végén igazuk lesz. A Szolidaritás és az LMP együttműködése, ha sikerül becsatornázniuk az elégedetlenséget, akár valóban „fülke-ellenforradalommá” is érhet, ahogy Kónya Péter fogalmazott.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.