A kétségbeesés ünnepe

  • - vgy -
  • 2012. március 11.

Belpol

Kónya Péter mellett, aki ismét kimondottan jó politikai szónoknak bizonyult, Kornis Mihályt érdemes még kiemelni a kissé talán hosszúra nyúlt programból, aki szelesen harcias, szelíden öntudatos szónoklatával igazi, a szó legjobb értelmében vett néptribunnak bizonyult, túlzásai mozgósítóak voltak, és pontosan értette, kik hallgatják. A hétköznapi szolidaritás fontosságáról beszélt a várhatóan egyre fokozódó nyomorban, s méltán aratott többször is nagy tapsot.

Tízezer ember tüntetett tegnap a Parlamentnél, benyomásaink szerint jórészt az Operaház előtti demonstráció kemény magja, azok, akik január 2-án ott maradtak a beszédek után, hogy iránytalan és reménytelen dühüket legalább tudassák az épületben flancoló tekintetes és kegyelmes urakkal és asszonyokkal. Mert ugyan sose törődött velük a szabad Magyarországon senki, de idáig még nem vágták hivalkodóan a pofájukba, hogy végigrobotolt életük nem számít, mert akinek nincs semmije, az annyit is ér. Nem tudatták velük a piacra kimenni lusta, dörgölőzésben viszont szorgalmas nyaloncok, hogy szerintük, bár még sosem próbálták, remekül meg lehet élni abból a 47 ezer forintból, amelyet napi 8 óra kőkemény fizikai munka ellenértékeként fizetnek ki, ha éppen akad ilyen munka, és ha fizikailag még alkalmas az ember rá, hogy elvégezze. Eddig csak a cserbenhagyás számított kormányzati politikának, a Nemzeti Együttműködés Rendszere azonban már élősködőnek is bélyegzi a rokkantnyugdíjasokat, a tartós munkanélküliséggel sújtott térségek lakóit, a hajléktalanokat, mindazokat, akik kiszorultak a bérmunka világából – ezt nevezik különben a munka megbecsülésének. „Ötven barátomat képviselem” – olvastuk az egyik transzparensen. Azokat feltehetően, akiknek egyszerűen nem állt módjukban jönni. Sokan voltak viszont, akik a jelenlévők és a távol maradók nevében szólhattak a színpadról. Ungvári Mihály például, aki a mozgáskorlátozottakkal kapcsolatos kormányzati porhintésen nevetett keserűen, a kilátástalanság nyerseségével beszélő éhségmenet-szervező Tóth Imre, és Bogdán János Szolidaritás-aktivista. A Szilvásy Gypsy Folk Band két szám közti átvezető szövege nevezte meg a kifosztott cigányság árulójaként Farkas Flóriánt is, akinek Orbán Viktorral együtt mennie kell.

A humán értelmiségi körökben kedvelt társalgási témává lett új politikai költészet két darabja is elhangzott a színpadon, Erdős Virág és Tóth Krisztina versei a hajléktalanságról jól illettek a délután hangulatához, és ha csak pillanatokra is, olyasmi történt, ami a 80-as évek vége óta nemigen: a költészet tömegerővé vált. Kónya Péter mellett, aki ismét kimondottan jó politikai szónoknak bizonyult, Kornis Mihályt érdemes még kiemelni a kissé talán hosszúra nyúlt programból, aki szelesen harcias, szelíden öntudatos szónoklatával igazi, a szó legjobb értelmében vett néptribunnak bizonyult, túlzásai mozgósítóak voltak, és pontosan értette, kik hallgatják. A hétköznapi szolidaritás fontosságáról beszélt a várhatóan egyre fokozódó nyomorban, s méltán aratott többször is nagy tapsot.

A távlattalanság, az egzisztenciális kiszolgáltatottság és félelem légköre annyira azonban nem uralhatta a Kossuth teret, hogy a Magyar Nemzet tudósítói bármit is észleljenek belőle. Ők inkább celebspottinggal múlatták az időt, melynek keretében megállapították, hogy több, akár bő fél tucat másod-harmadvonalbeli vagy visszavonult szoci politikus is akadhat a tízezernyi résztvevő között. Ezen a gondolati ösvényen haladt tovább Selmeczi Gabriella pártszóvivő közleménye is, amely tudatta országgal-világgal, hogy a tüntetés a korrupt, levitézlett szocialista és szadeszes politikusok „részvételével zajlott”, úgyhogy nem is kell vele foglalkozni, a nemzeti ügyek kormánya folytatja az ország átszervezését. Abban, hogy a kétségbeesés inkább apátiába fordul, semmint tömeges, erőszakmentes ellenállásba váltana át, tulajdonképpen igaza is van. Nem voltak kevesen a tüntetésen, de messze nem voltak elegen ahhoz – itt se, de még az Operánál se –, hogy bármiben is befolyásolják a szociális krízist elszántan mélyítő kormánypártok szorgos ténykedését. Viszont a tüntetés közben szépen gyűltek az LMP és a Szolidaritás ministandjainál az aláírások a tervezett népszavazás kérdéseinek támogatására, a tüntetők a jelek szerint szinte elhitték, hogy nemcsak a téren kiabálva beszélhetnek bele a politikába, vagyis a saját életükbe. Szinte elhitték, hogy ők a szuverén nép, akikre hivatkozva és akiknek ellenében zajlik a szabadságharc Brüsszel ellen, akiknek el lehet kergetnie akár a kormányt is, ahogy Orbán Viktor tanította híres, a téren bejátszott beszédében. Az is lehet, hogy a végén igazuk lesz. A Szolidaritás és az LMP együttműködése, ha sikerül becsatornázniuk az elégedetlenséget, akár valóban „fülke-ellenforradalommá” is érhet, ahogy Kónya Péter fogalmazott.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.