A kétségbeesés ünnepe

  • - vgy -
  • 2012. március 11.

Belpol

Kónya Péter mellett, aki ismét kimondottan jó politikai szónoknak bizonyult, Kornis Mihályt érdemes még kiemelni a kissé talán hosszúra nyúlt programból, aki szelesen harcias, szelíden öntudatos szónoklatával igazi, a szó legjobb értelmében vett néptribunnak bizonyult, túlzásai mozgósítóak voltak, és pontosan értette, kik hallgatják. A hétköznapi szolidaritás fontosságáról beszélt a várhatóan egyre fokozódó nyomorban, s méltán aratott többször is nagy tapsot.

Tízezer ember tüntetett tegnap a Parlamentnél, benyomásaink szerint jórészt az Operaház előtti demonstráció kemény magja, azok, akik január 2-án ott maradtak a beszédek után, hogy iránytalan és reménytelen dühüket legalább tudassák az épületben flancoló tekintetes és kegyelmes urakkal és asszonyokkal. Mert ugyan sose törődött velük a szabad Magyarországon senki, de idáig még nem vágták hivalkodóan a pofájukba, hogy végigrobotolt életük nem számít, mert akinek nincs semmije, az annyit is ér. Nem tudatták velük a piacra kimenni lusta, dörgölőzésben viszont szorgalmas nyaloncok, hogy szerintük, bár még sosem próbálták, remekül meg lehet élni abból a 47 ezer forintból, amelyet napi 8 óra kőkemény fizikai munka ellenértékeként fizetnek ki, ha éppen akad ilyen munka, és ha fizikailag még alkalmas az ember rá, hogy elvégezze. Eddig csak a cserbenhagyás számított kormányzati politikának, a Nemzeti Együttműködés Rendszere azonban már élősködőnek is bélyegzi a rokkantnyugdíjasokat, a tartós munkanélküliséggel sújtott térségek lakóit, a hajléktalanokat, mindazokat, akik kiszorultak a bérmunka világából – ezt nevezik különben a munka megbecsülésének. „Ötven barátomat képviselem” – olvastuk az egyik transzparensen. Azokat feltehetően, akiknek egyszerűen nem állt módjukban jönni. Sokan voltak viszont, akik a jelenlévők és a távol maradók nevében szólhattak a színpadról. Ungvári Mihály például, aki a mozgáskorlátozottakkal kapcsolatos kormányzati porhintésen nevetett keserűen, a kilátástalanság nyerseségével beszélő éhségmenet-szervező Tóth Imre, és Bogdán János Szolidaritás-aktivista. A Szilvásy Gypsy Folk Band két szám közti átvezető szövege nevezte meg a kifosztott cigányság árulójaként Farkas Flóriánt is, akinek Orbán Viktorral együtt mennie kell.

A humán értelmiségi körökben kedvelt társalgási témává lett új politikai költészet két darabja is elhangzott a színpadon, Erdős Virág és Tóth Krisztina versei a hajléktalanságról jól illettek a délután hangulatához, és ha csak pillanatokra is, olyasmi történt, ami a 80-as évek vége óta nemigen: a költészet tömegerővé vált. Kónya Péter mellett, aki ismét kimondottan jó politikai szónoknak bizonyult, Kornis Mihályt érdemes még kiemelni a kissé talán hosszúra nyúlt programból, aki szelesen harcias, szelíden öntudatos szónoklatával igazi, a szó legjobb értelmében vett néptribunnak bizonyult, túlzásai mozgósítóak voltak, és pontosan értette, kik hallgatják. A hétköznapi szolidaritás fontosságáról beszélt a várhatóan egyre fokozódó nyomorban, s méltán aratott többször is nagy tapsot.

A távlattalanság, az egzisztenciális kiszolgáltatottság és félelem légköre annyira azonban nem uralhatta a Kossuth teret, hogy a Magyar Nemzet tudósítói bármit is észleljenek belőle. Ők inkább celebspottinggal múlatták az időt, melynek keretében megállapították, hogy több, akár bő fél tucat másod-harmadvonalbeli vagy visszavonult szoci politikus is akadhat a tízezernyi résztvevő között. Ezen a gondolati ösvényen haladt tovább Selmeczi Gabriella pártszóvivő közleménye is, amely tudatta országgal-világgal, hogy a tüntetés a korrupt, levitézlett szocialista és szadeszes politikusok „részvételével zajlott”, úgyhogy nem is kell vele foglalkozni, a nemzeti ügyek kormánya folytatja az ország átszervezését. Abban, hogy a kétségbeesés inkább apátiába fordul, semmint tömeges, erőszakmentes ellenállásba váltana át, tulajdonképpen igaza is van. Nem voltak kevesen a tüntetésen, de messze nem voltak elegen ahhoz – itt se, de még az Operánál se –, hogy bármiben is befolyásolják a szociális krízist elszántan mélyítő kormánypártok szorgos ténykedését. Viszont a tüntetés közben szépen gyűltek az LMP és a Szolidaritás ministandjainál az aláírások a tervezett népszavazás kérdéseinek támogatására, a tüntetők a jelek szerint szinte elhitték, hogy nemcsak a téren kiabálva beszélhetnek bele a politikába, vagyis a saját életükbe. Szinte elhitték, hogy ők a szuverén nép, akikre hivatkozva és akiknek ellenében zajlik a szabadságharc Brüsszel ellen, akiknek el lehet kergetnie akár a kormányt is, ahogy Orbán Viktor tanította híres, a téren bejátszott beszédében. Az is lehet, hogy a végén igazuk lesz. A Szolidaritás és az LMP együttműködése, ha sikerül becsatornázniuk az elégedetlenséget, akár valóban „fülke-ellenforradalommá” is érhet, ahogy Kónya Péter fogalmazott.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.