Sztrájkot szerveznek a mozdonyvezetők szeptembertől

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. augusztus 25.

Belpol

Idén márciusban már tervezték, de az ukrajnai háború miatt lefújták.

Szeptember első hetétől kezdődő sztrájkot hirdetett a Mozdonyvezetők Szakszervezete.

Az érdekképviseleti szervezet küldöttközgyűlése szerdán döntötte el, hogy 2022. szeptember első hetétől határozatlan idejű sztrájkot hirdet a vasúti személy-és áruszállításban, ha addig nem jön létre megállapodás a 2021. évi reálkereset-veszteség kompenzálására.

A szakszervezetnek a Magyar Távirati Irodához eljuttatott közleménye emlékeztet: 2021 őszén kollektív munkaügyi vitát indított a MOSZ, de ez nem hozott olyan eredményt, amivel elégedettek lettek volna, ezért 2022 márciusra sztrájkot hirdettek, annak érdekében, hogy teljesüljön a követelésük, a bruttó 546.000 Ft kifizetése.

A MÁV Zrt.-vel folytatott – a MÁV-START Zrt. vezetőjének bevonásával zajló – akkori tárgyalások során, az orosz-ukrán háborús konfliktus miatt kialakult menekültválságra tekintettel a felek abban állapodtak meg, hogy a sztrájkot mégsem tartják meg.

„Az azóta eltelt időben a munkáltató továbbra sem tett érdemi lépéseket a MOSZ követelésének teljesítése érdekében. A 2021. évi reálkereset-veszteség kompenzálására munkáltatói intézkedés nem történt. Ismerve Magyarország jelenlegi helyzetét, a gazdasági válságot, az energiakrízist, a szomszédunkban dúló háború okozta súlyos és széleskörű társadalmi problémákat is, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének – a munkáltató magatartása okán – mégsem maradt más választása, mint a hatályos jogszabályok szerint eljárva, 2022. szeptember első hetére újra határozatlan idejű sztrájkot hirdetni” – közölte a szakszervezet.

A MÁV Csoport is közleményt adott ki, amely szerint megalapozatlan a mozdonyvezetők „sztrájkfenyegetése”. 

A közlemény emlékeztet, hogy a masiniszták keresete „2016 óta több mint 60 százalékkal növekedett a tavalyi év végéig. Az idén év elején megvalósított 10 százalékos béremelés tovább növelte járandóságukat. Ennek eredményeként a mozdonyvezetők a MÁV-csoporton belül és a teljes nemzetgazdaságban is kiemelkedő mértékű havi átlagkeresete meghaladja a 800 ezer forintot. Emellett júliusban előrehozott, egyszeri, egyösszegű kifizetésben részesült a vállalatcsoport minden munkavállalója, köztük a mozdonyvezetők is”.

A MÁV állítja, hogy a szakszervezetekkel kötött megállapodások minden pontját betartotta és betartja. Most keresetet nyújt be annak érdekében, hogy a bíróság állapítsa meg, a tervbe vett sztrájk jogellenes. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.