Ária- és dalesttel jön az Operaházba Anna Netrebko

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. augusztus 25.

Belpol

A világhírű orosz szoprán korábban nem akarta bírálni Putyint, de márciusban elítélte a háborút.

Ária- és dalestet ad Anna Netrebko szeptember 25-én a Magyar Állami Operaházban. A világhírű szoprán először lép fel a budapesti dalszínházban.

Anna Netrebko Debussy, Dvorák, Rahmanyinov, Rimszkij-Korszakov és Richard Strauss dalai mellett részletek ad elő többek közt Cilea Adriana Lecouvreur, Charpentier Louise, Csajkovszkij Pikk dáma, Leoncavallo Bajazzók, Saint-Saëns Sámson és Delila, valamint Offenbach Hoffmann meséi című operáiból – közölte a dalszínház csütörtökön az MTI-vel.

A szopránt Pavel Nebolsin kíséri zongorán, a műsorban Elena Maximova mezzoszoprán és Kurt Mitterfellner hegedűművész működik közre.

Anna Netrebko és a Magyar Állami Operaház együttműködése több évre nyúlik vissza. 2017 augsztusában a Berlini Waldbühnén a Magyar Állami Operaház Zenekara közreműködött a világhírű szoprán és férje, Yusif Eyvazov nagyszabású televíziós közvetítéssel kísért gálaestjén. Ezt követően a házaspár az Erkel Színházban lépett fel az Andrea Chénier főszerepeiben, az Opera koncertszerű produkciójában 2017 decemberében. Netrebko és Eyvazov 2021-ben a Müpa vendégeként járt ismét Budapesten, a Tosca koncertszerű előadásában újra a Magyar Állami Operaház Zenekara, Énekkara és Gyermekkara működött közre.

Anna Netrebko a Szentpétervári Konzervatórium elvégzését követően 22 évesen debütált a moszkvai Mariinszkij Színház Figaro házassága előadásának Susannájaként Valerij Gergijev irányítása mellett. Egy évvel később az Egyesült Államokban is bemutatkozott a Ruszlán és Ludmilla női címszerepében a San Franciscó-i Operaházban, a Metropolitan Opera társulatával 2002-ben Prokofjev Háború és béke című operájában Natasa szerepében állt színpadra. Az igazi nemzetközi áttörést a Salzburgi Ünnepi Játékok Don Giovanni-előadásában Donna Anna szerepe hozta el neki Nikolaus Harnoncourt vezényletével. A nagy sikerű fellépést a Deutsche Grammophonnal kötött exkluzív lemezszerződés és meghívások sora követte a világ rangos operaházaitól.

Legújabb lemeze, a Verdi, Wagner, Strauss, Puccini, Cilea és Purcell áriáit felvonultató Amata dalle tenebre 2021 novemberében jelent meg.

?nnepi hangverseny Anna Netrebko 50. sz?let?snapj?n

 

Anna Netrebko orosz szoprán az 50. születésnapján a moszkvai Kreml Palotában adott ünnepi hangversenyen 2021. szeptember 18-án. MTI/EPA/Jurij Kocsetkov

 
 
 

Az orosz–ukrán háború kitörése őt is választás elé állította. Azt írták róla, hogy jó a kapcsolata Vlagyimir Putyin elnökkel. Március elején a milanói Scala és a zürichi operaház úgy döntött, nem dolgozik együtt a szopránnal, aki azután – mint a HVG megírta –lemondta a New York-i Metropolitan Operában és a Berlini Állami Operában meghirdetett fellépéseit. Arról szóltak a hírek, hogy bár elítéli a háborút, de nem fogja Putyin elnököt bírálni, és inkább visszavonul, ha emiatt nem dolgozhat. Végül március végén úgy döntött, nyilatkozatban ítéli el, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát, kiállt az áldozatok és családtagjaik mellett.

„Álláspontom világos. Nem vagyok politikai párt tagja, és nem állok kapcsolatban Oroszország egyetlen vezetőjével sem. Elismerem és sajnálom, hogy néhány múltbéli cselekedetem és kijelentésem részben félreérthető volt (...) Valójában egész életemben csak néhány alkalommal találkoztam Putyin elnökkel, főként művészeti díjátadó ünnepségeken vagy az olimpiai játékok megnyitóján” – írta. Azt is közölte,  sosem kapott pénzbeli támogatást az orosz kormánytól. Szereti Oroszországot, a hazáját, de Ausztriában él, ott is adózik. 

Nyilatkozatának olyan következménye lett, hogy a Novoszibirszki Orosz Opera visszamondta a fellépését, arra hivatkozva – hogy mint a Népszava írja – „nem törődik eléggé a haza sorsával”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.