Szűkében - Marsi Erika, a Bankárképző alelnöke a devizahitelek végtörlesztésének következményeiről

  • Mészáros Bálint
  • 2011. október 13.

Belpol

A Nemzetközi Bankárképző Központ tanulmányából kitűnik, hogy a hazai vállalkozások hitelhez jutása már eddig is drasztikusan csökkent, és ez a kedvezményes végtörlesztés miatt tovább fog romlani. A szerzőt a banki döntések hátteréről és magatartásuknak a gazdaságra gyakorolt hatásáról kérdeztük.
A Nemzetközi Bankárképző Központ tanulmányából kitűnik, hogy a hazai vállalkozások hitelhez jutása már eddig is drasztikusan csökkent, és ez a kedvezményes végtörlesztés miatt tovább fog romlani. A szerzőt a banki döntések hátteréről és magatartásuknak a gazdaságra gyakorolt hatásáról kérdeztük.

Magyar Narancs: A bankrendszer idei első fél évéről szóló elemzésükben azt feltételezik, hogy ha a jogosultak 30 százaléka él a devizahitelek kedvezményes végtörlesztésének lehetőségével, az 320 milliárd forintos veszteséget okoz a bankoknak, és ezért hét százalékkal csökkenthetik a vállalkozói forgóeszköz- és folyószámla-hitelállományukat. Miért valószínű, hogy pont ezen a területen fogják vissza a bankok az aktivitásukat?

Marsi Erika: A bankok úgy tudják legkönnyebben csökkenteni a hitelállomány-kitettségüket, ha a belátható időn belül lejáró hiteleket nem újítják meg - hiszen például egy 10-15 éves jelzáloghitelt nem lehet csak úgy felmondani. Ezért elsősorban a döntő többségükben éven belüli forgóeszközhitelek (ezek mibenlétéről lásd keretes anyagunkat - a szerk.) vagy a szintén évente megújuló vállalati folyószámlahitelek jöhetnek szóba.

MN: A szintén rövid lejáratú lakossági áruhitelezés visszafogása nem volna ugyanilyen logikus reakció?

ME: Az is szóba jöhet, de az áruhitelre manapság nincs olyan kereslet, amit érdemben vissza lehetne fogni.

MN: Nem lehet, hogy lesz hitel, csak drágábban?

ME: Az is a visszafogásnak egy módja, ha megdrágítják a hitelt. Lehet olyan kamatfelárat alkalmazni, amit egy normál vállalkozás már nem tud kitermelni.

MN: A visszafogás közvetlen oka, hogy a végtörlesztés veszteséget okoz a bankoknak, ezért csökken a tőkéjük, és emiatt hat bank tőkemegfelelése (ami nagyon leegyszerűsítve a hitelek esetleges vissza nem fizetése miatt félretett tőke és az összes hitelállományuk hányadosa - M. B.) a törvényben előírt minimum nyolc százalékra vagy az alá csökken. Az érintett pénzintézetek éppen a klasszikus vállalatfinanszírozó bankok?

ME: Azt azért hangsúlyozni szeretném, hogy nem feltétlenül megy a törvényi minimum alá, nem akarom azt üzenni, hogy hat banknak tőkeproblémája van. De akörüli szintre csökkenti, és mai időkben a 8,1 százalék sem jó eredmény, ezért mindenki arra törekszik, hogy ez az érték minél magasabb legyen. Manapság a felügyelet is a törvényi minimumnál kicsivel magasabb tőkemegfelelést vár el. Az is kérdés lesz, hogy ezután a felügyelet prudenciális okból még magasabb tőkét ír-e elő, vagy inkább úgy dönt, hogy ilyen helyzetben nem szorítani kell, hanem a bankok közelebb kerülhetnek a törvényi minimumhoz. Visszatérve a kérdésre: a devizaalapú jelzáloghitelek 96-97 százaléka a nagy- és középbankoknál van, ezen belül 90 százalékuk a nagybankoknál. És ugyanezek a nagy vállalkozói hitelportfólióval rendelkező bankok is. Közülük háromnak ugyan nincsen vállalkozói kitettsége, de ebből kettő csoporttag, ezért nekik csoportszinten kell nézniük a tőkemegfelelést, így viszont náluk az anyabank szintjén merül föl a vállalkozói hitelek leépítése. Természetesen a bankok választhatnák azt a megoldást is, hogy amit a végtörlesztés miatt leírnak veszteségként, azt beteszik tőkében, és akkor nem kellene visszafogni a hitelezést. De szerintem ez a mai helyzetben nem reális várakozás. Aki a szükséges tőkeminimum körül táncol, persze pótolja a veszteséget, de ennél többet nem fognak tenni.

MN: Hiszen jól látható, hogy már a végtörlesztési mizéria előtt is jócskán visszaesett a vállalati hitelezés.

ME: A vállalati hitelállomány egy év alatt 10 százalékkal csökkent, de ez a júniusi adatok alapján igaz, amikor az árfolyamok még nem is szaladtak el. A válság előtti időszakhoz, mondjuk 2008 szeptemberéhez képest már 25 százalék fölött van az állomány visszaesése. A kis- és középvállalkozói szektorban (kkv) ráadásul egy év alatt 25 százalékkal csökkent az új hitelek nyújtása - ekkora visszaesésre a válság óta még nem volt példa.

MN: Mi ennek az oka?

ME: Keresleti oldala is van, mert ilyen gazdasági körülmények között kevés a jó, finanszírozható beruházás, tehát a beruházási hitelek a kkv-szektorban egyébként sem nagyon mennének. A működéshez szükséges forgóeszközhitelekre viszont sokkal nagyobb igény volna. Itt már látszik annak a jele, hogy pár bank inkább az állománycsökkentés mellett döntött a piaca megtartása vagy növelése helyett. Más bankoknál még tapasztalható, hogy a piacaikat úgy-ahogy azért meg akarják tartani, de ez még a végtörlesztés előtti állapotra igaz. Ahogy a gazdasági körülmények miatt a vállalkozói szektor is kezd kettészakadni - hiszen azért egy részük az export miatt viszonylag jól tud működni -, úgy a bankok is kezdenek kettéválni: már vannak, amelyeknél kifejezetten a stratégia része, hogy ne növekedjenek, sőt inkább csökkenjenek.

MN: Annak nem lehet ebben szerepe, hogy az anyabankjaiknak odahaza eleve tőkeproblémáik vannak? Nem véletlenül készül már javában az uniós bankkonszolidációs program.

ME: A Magyarországon jelen lévő bankok anyabankjainak egy kivételével nincs tőkeproblémája, mert a saját államaiktól kaptak segítséget. De még ha lennének is, az ő nagyságrendjükhöz képest a magyarországi piac mérete marginális, nekik az nem tétel, hogy százmillió eurós nagyságrendű tőkét idehozzanak. Ebben a hozzáállásban sokkal inkább a közép- és hosszú távú üzletpolitikai céljaik tükröződnek. A folyamat már korábban elkezdődött, és most valószínűleg fel fog erősödni.

MN: Mikor kezdődött ez a folyamat?

ME: A dolognak makrogazdasági oldala is van. A válság idején látni lehetett, hogy a kilábalás sokkal gyorsabb lesz Lengyelországban, de Szlovákia és Csehország is jobban áll, és nagyon jól fejlődő piac például Törökország, ezért ezekre a piacokra érdemesebb volt pluszpénzt adni. Már 2009 végén, 2010 elején az volt a helyzet, hogy Magyarországra a korábbiaknál több pénzt nem adnak, de azért működhetnek úgy, mint addig. Ez változott meg a bankadóval, amikor a bankok úgy érezték, hogy ha lényegi egyeztetés nélkül lehet ilyen drasztikus intézkedést hozni, akkor ők más piacokat fognak előnyben részesíteni. Ettől kezdve az volt az anyabankok elvárása, hogy a tőkemegfelelést növelni kell, és a hazai megtakarításból származó finanszírozást kell erősíteni. Ha pedig a negatív eredmény elviszi a tőke egy részét, akkor az aktivitást kell csökkenteni. Mostanra a GDP-növekedési pálya is megtorpant, és nem is látni, hogy mi vinné tovább - ezek a tényezők egymást erősítik, és így Magyarország elveszítette, hogy üzleti szempontból fontos legyen.

MN: Kiket fog leginkább érinteni a hitelszűke?

ME: Minden vállalkozásnak lételeme, hogy működjön a forgóeszköz-hitelezés, de azt nem gondolom, hogy valami esztelen visszafogás fog bekövetkezni. Valószínűleg főleg azokat a vállalkozásokat érinti majd, amelyek kevésbé eladósodottak a bankjuk felé. Ha ugyanis a banknak az adott vállalkozással szemben több hosszú lejáratú hitele is van, és mellé még a forgóeszközhitelét is felmondja, azzal könnyen bedönthetné a céget. Fennáll a kockázata annak - a végtörlesztés miatt még inkább -, hogy a nagyobb vállalati ügyfeleket határon átnyúló szolgáltatásokkal fogják kiszolgálni. Ma már egy nagyvállalatnak teljesen mindegy, hogy ő Budapesten van, a bankja pedig Bécsben. A döntéshozók fejében azért ott kellene lennie, hogy már nincsen az a kis zárt piac, ahol mi majd mindent megoldunk.

MN: Miért kockázatos ez a folyamat?

ME: Mert ha a bankoknak az itteni piac nem fontos, és csak mazsoláznak az ügyfelek között, akkor megszűnik az, hogy a kisebb, nem annyira jó, de az itteni piacra termelő, az itteni gazdaság szempontjából mégiscsak számottevő ügyfeleket kiszolgálják. Ha túlfeszítjük a húrt, akkor a határok nélküli egységes piacon felerősítjük ezt a vállalkozások közötti kettészakadást. A nagyobb, jobb pozícióval rendelkező vállalatok hozzájutnak a hitelhez, hiszen ez a bank itteni tőkemegfelelését már nem terheli, sőt akár teljes hitelportfóliókat átadhatnak az anyabanknak - de a kisebb, közepes cégek itt maradnak, és senkinek nem lesznek fontosak.

MN: Pedig ezek azok a vállalkozások, amelyek az örökké hangsúlyozott munkahelyteremtés bázisát jelentenék.

ME: A kis- és középvállalkozások termelik a GDP felét, és a foglalkoztatottak 70 százaléka ebben a szektorban dolgozik. Ha ők nem jutnak forráshoz, akkor nem tudom, miről beszélünk. Érdemi gazdasági fejlődés és áttörés nélkülük nincs.

MN: Vannak olyan ágazatok, amelyek kifejezetten rosszul járhatnak?

ME: A végtörlesztésre adott reakciókat még nem ismerjük, de már pusztán a válság miatt is vannak olyan ágazatok, amelyeket rendkívül szigorúan ítélnek meg, és van olyan bank, ahol bizonyos ágazatokba egyáltalán nincsen új hitelkihelyezés. Az olyan konjunktúraérzékeny ágazatok, mint az építőipar, a szállítás, az ingatlanfejlesztés és -forgalmazás biztosan nehezebben vagy drágábban jutnak forráshoz.

MN: A külső forrásokra utaltság mértékét mutatja, hogy bár folyamatosan csökken, még mindig 140 százalék felett van a hitel/betét mutató. Mennyire tekinthető normálisnak ez az arány?

ME: Ha a gazdaság számára szükséges hitelekhez nem elég a hazai megtakarítás, akkor klasszikusan külföldi forrást kell igénybe venni, egy fejlődő, konvergáló országban ez természetes. De csak ha gazdasági növekedéssel párosul, hiszen mégiscsak az a konvergencia lényege, hogy közeledjünk a fejlettebb országokhoz. Most éppen nincsen konvergencia, de a vállalkozások hiteligényének kielégítésére még így sincs elég hazai forrás: a fél év végén 5600 milliárd forint volt az, ami itthonról nem volt finanszírozható. Külső forrásokra tehát szükség van, de a megtakarításokat mindenképpen ösztönözni kellene, mert ez az arány tartósan nem tartható fönn.

MN: Miért nem?

ME: Mert amíg a betétekből származó finanszírozással fixen lehet számolni, addig az anyabanki, bankközi források illékonyak. Ha ezek elapadnak, miközben hosszú lejáratú hitelek vannak velük szemben, az likviditási kockázatot jelent. Ráadásul bármi mozog a világban, az a külső forrásokon keresztül rögtön hat.

MN: Az úgynevezett magyar pénzintézetek nem fogják átvenni a visszalépő bankok helyét?

ME: A kkv-hitelek állománya olyan négyezermilliárd körüli, ezek döntő többsége nagybankoknál van. Ha van olyan belső megtakarítás, amely egy-egy 400-500 milliárdos kieső portfóliót át tud venni, akkor nincs probléma. Csakhogy én nem látom ezt a forrást. A takarékszövetkezeteket szokták emlegetni, mert nekik van 500 milliárd forint forrásuk. De legtöbbjüknél a tőkemegfelelés elég kifeszített, ha tehát ezt mind kitennék a vállalkozói szektornak, akkor tőkeproblémák adódnának. De még ha meg is tudnák tenni, akkor az összes együtt csak egy-két bankot váltana ki. Nem is beszélve arról, hogy ez egy hálózat, és nem olyan egyszerű a tiszántúli vállalkozásnak elérnie a dunántúli takarékszövetkezetet. Kétségtelenül vannak bizonyos uniós források, és ezek hatékonyabb felhasználása mindenképpen segítség volna, akár a banki finanszírozás kiegészítésére is. De ez sem olyan nagyságrend, ami a banki forrásokat pótolhatná. A Jeremie program 100 milliárdos, és a kockázati tőkén kívül alig sikerült a kkv-szektorba érzékelhető nagyságrendet kihelyezni.

MN: A miniszterelnök azt mondta, hogy az állam majd a hazai pénzintézetek mögé áll, lesz pénz.

ME: Ha egy bank kockázatot jelent a rendszerre, természetesen az állam belép, mert muszáj. De gondolom, nem az a cél, hogy az állam segíthessen. Ha egy banknak már segíteni kell, az rég rossz, hiszen az a legdrágább. Az ilyesmit ezért igyekezni kell elkerülni.

MN: A lakossági források? A végtörlesztésnél úgy tűnik, elég sok pénz kerül elő.

ME: A lakosság egy részének van pénze, ők tudnak részt venni a végtörlesztésben. A pénzek egy része eddig valóban nem volt látható, elég sokan rendelkeznek például külföldi megtakarításokkal. A másik részük pedig a mostani bankbetétekből és befektetési jegyekből származik, a végtörlesztés ezeknek a csökkenésében fog lecsapódni. De valamennyi most megjelenő lakossági forrás sem jelenthet elegendő nagyságrendet, hiszen a lakosságnak azért összességében mégiscsak fizetési problémái vannak.

MN: Az is elhangzott, hogy nem baj, ha egy-két bank távozik.

ME: A piac szempontjából talán nem nagy probléma, mert sok szereplő van. De egy bank komolyabb üzem annál, mintsem csak hitelt nyújtana és betétet gyűjtene, ezer szállal kapcsolódik a vállalkozásokhoz és a gazdasághoz. Az ügyfeleknek pedig az is pluszköltséget jelentene, hogy másik bankhoz menjenek. Az új bankjának előbb meg kell a vállalkozást ismernie, hogy majd hitelt adjon neki.

MN: Nyilván van költsége, de a bankváltás azért a piaci verseny természetes következménye, nem új jelenség.

ME: Az egészen más eset, amikor úgy kell váltani, hogy a vállalkozás azt nem akarta és nem tervezte. Nehéz elképzelni, amint százezer vállalkozás egyik napról a másikra bankot keres, ahol őket elfogadják, megismerik, minősítik, hitelt kapnak.

MN: Amikor az anyabanki központokban meghozzák a döntéseket, akkor csak racionális kalkulációkat vesznek figyelembe, vagy számítanak az ezzel akár ellentétes érzelmi, pszichológiai szempontok is?

ME: Nem gondolom, hogy csak a számokat néznék, de azt sem hiszem, hogy kizárólag indulatból döntenének. Az biztosan meghatározó szubjektív szempont, hogy mennyire megbízható, kiszámítható a gazdasági-szabályozói környezet. Most nem ilyen, és ha emellé még a jogállamiság kérdését felvető kételyek is társulnak, akkor az egész biztosan befolyásolja a döntést. A végtörlesztésnél a bankoknak ugyan veszteséget kell elszenvedniük, de ha lett volna előtte egy kemény tárgyalásos folyamat, ha nem magánjogi szerződéseket írna felül jogszabály, vagy ha időben el lenne húzva a veszteség, esetleg betudható lenne a bankadóba, vagy ha a bankadóról lett volna tisztességes egyeztetés, és a mértéke nem lenne ötszöröse az utánunk következő ország bankadójának, és nem lenne független az elért eredménytől - akkor nem lenne ilyen durva a helyzet. Ha elvárjuk, hogy a bankok változtassanak a szerződéses feltételeken, és tisztességesen bánjanak az ügyfelekkel - ami teljesen jogos elvárás, ráadásul a többségük már felismerte ezt, és a folyamat elindult -, akkor ugyanúgy elvárható, hogy velük is tisztességesen bánjon az állam. Mert ha nem így van, akkor a bankok mindenhol a kiskapukat, a nekik kedvező hivatkozásokat, jogszabályi értelmezéseket fogják keresni.

MN: Az Erste és a Raiffeisen legfelsőbb vezetése kinyilvánította, hogy Magyarországgal a jövőben nem nagyon vannak terveik. Nem lehet, hogy ezzel csak politizálnak? Nem azt üzenik, hogy ha nem változtattok a szabályokon, akkor a vállalkozásaitok tönkre fognak menni?

ME: A politikához nem értek, de nem hiszem, hogy így gondolkodnának a banki vezetők.

MN: Az önök elemzése úgy kalkulál, hogy a végtörlesztés miatti hétszázalékos vállalati hitelvisszafogás önmagában fél százalékkal mérsékli a GDP növekedését. Ez mennyire reális becslés?

ME: Ezt az összefüggést egy spanyol közgazdász mutatta ki az eurózóna gazdaságára, és nem érhető el olyan tanulmány, ami ugyanezt a hazai viszonyok között vizsgálta volna. De miután nagyjából akkora arányban használnak a hazai vállalkozások is banki finanszírozást, mint az eurózóna gazdaságaiban, ezért jó eséllyel feltételezhetjük, hogy a hazai GDP-re is ilyen hatással lehet a hitelvisszafogás.

Mi az, hogy forgóeszközhitel?

Forgóeszköznek nevez a gazdasági zsargon a vállalatok folyó működéséhez szükséges minden olyan eszközt, ami nem marad sokáig a vállalkozásnál: ilyenek például az árukészletek, a forgatási céllal vásárolt értékpapírok, a vevőkkel szembeni követelések, bankbetétek stb. Forgóeszközhitellel lehet áthidalni például az olyan likviditási problémákat, amikor a szállítónak (például egy rőf alkatrészért, vagy egy mérő vetőmagért) már fizetni kellett, de a késztermékért a vevő még nem fizetett. Ezzel finanszírozható a piacbővítéshez szükséges árubeszerzés is, és akkor is jól jön, ha az azonnali készletbeszerzéssel jobb ár érhető el; ha deviza vagy értékpapír vásárlása árfolyam-, illetve kamatnyereséggel kecsegtet; de akár a vevőknek lehetővé tett halasztott fizetéshez is használható.

Lényege, hogy az utána fizetendő kamat kisebb legyen, mint a nélküle nem lebonyolítható ügyleten elért haszon. Forgóeszközhitel hiányában nemcsak csökken a vállalkozások versenyképessége, de simán tönkre is mehetnek: ha például egy szerény saját tőkéjű vállalkozás olyan üzletet visz, amelyben a forgalom nagy, a haszonkulcs kicsi, és még a vevőköveteléseiben és szállítói tartozásaiban is van szezonális elcsúszás, a napi működéséhez szükséges hitel nélkül azonnal feldobja a pacskert.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.