Interjú

„Tapogatózó játékfelfogásban”

Kerpel-Fronius Gábor (Momentum) főpolgármester-helyettes

Belpol

Nagyobb önmérsékletet és bölcsességet várt volna a partnerektől a fővárosi pozíciók betöltésénél Kerpel-Fronius Gábor. Az átláthatóságért, részvételiségért, innovációért és fenntartható fejlődésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a kormánnyal folytatott tárgyalásokon azt kell képviselni, hogy a budapestiek egészsége fontosabb a stadionoknál.

Magyar Narancs: Mióta készül a főpolgármester-helyettesi posztra?

Kerpel-Fronius Gábor: Hazudnék, ha azt mondanám, hogy régóta. Először a Momentum főpolgármester-jelöltjeként merült fel a nevem, de március elején a munkám miatt erre nemet kellett mondanom. Bántott a dolog, elkezdtem készülni arra, hogy ha még egyszer adódik egy lehetőség, azt már elvállalhassam. Ebből lett a főpolgármesteri előválasztás, amit nagyon élveztem; jó volt, hogy részt vehettem valamiben, ami katalizálta a változást, és hozzájárult az ellenzék budapesti sikereihez. A kampány során már látszott, hogy szóba jöhetek főpolgármester-helyettesként, de igazán tudatosan nem készültem a feladatra. Arra készültem, hogy bármilyen pozícióba is kerüljek, képviselni fogom a számomra fontos értékeket, elsősorban a részvételiséget és az átláthatóságot.

MN: Végül Karácsony Gergely kérte fel?

KFG: Karácsony Gergely kért fel, illetve megkereste a Momentumot is, hogy delegáljon.

MN: Az Indexnek adott interjújában említette, hogy már arról is vita volt a Momentumban, egyáltalán kell-e ilyen pozíció a pártnak. Mi volt az ellenérv?

KFG: Párttársaim azt vetették fel, szabad-e az óbaloldali pártokkal együttműködni, nem képviselné-e jobban a kívülállás az új politikai kultúra érvényesítését. Végül nagy többséggel az az álláspont kerekedett felül, hogy a választási eredményből is fakadó felelősségünk alkotó módon részt venni az együttműködésben, és hozzáadni a mi sajátos tudá­sunkat a közös munkához.

MN: Ez annak ellenére kérdés volt, hogy a választáson a többi ellenzéki párttal szövetségben indult a Momentum?

KFG: Ezek helyi szövetségek voltak, egész Budapestre nézve nem volt koalíciós döntés, ezért nyílhatott ki a vita.

MN: Előzetesen számított ekkora ellenzéki győzelemre?

KFG: Arra számítottam, hogy Karácsony Gergely nyerni fog, de nem lesz ellenzéki többség a közgyűlésben. Erősen bíztam Soproni Tamás győzelmében a VI. kerületben; Déri Tibor és a civilként, de momentumos támogatással indult Pikó András sikerében inkább csak reménykedtem.

MN: Ha nincs közgyűlési többség, nyilván a Fidesszel is alkudozni kellett volna a főpolgármester-helyettesi posztokról. Így csak a bizottságokban kaphatnának helyet fideszesek, az első közgyűlésen viszont nem fogadták el a felajánlott pozíciókat. Ehhez mit szól?

KFG: Nem volt jó közelről látni ezt az obstrukciót, nagyon máshogy képzelem a város érdekében való politizálást. Erre példa, hogy az ülés előtt odamentem Pokorni Zoltánhoz, bemutatkoztunk, és jeleztem, hogy vele is és minden budapesti polgármesterrel szeretném felvenni a kapcsolatot. Jó lenne, ha közösen tudnánk megvizsgálni az együttműködés lehetőségeit.

MN: Méltányos ajánlatot kapott a Fidesz a bizottságokban?

KFG: Kerekítési problémák lehettek abban, hogy a pozíciók tükrözzék a pontos frakció-arányokat, de alapvetően méltányos volt az ajánlat.

MN: Az ön rövid titulusa: az okosvárosért és a részvételiségért felelős főpolgármester-helyettes. Mi az az okosváros?

KFG: Budapest elég nagy lemaradásban van digitalizációban, a városban keletkező adatok közérdekű felhasználásában. Az okosváros jelent praktikus dolgokat: legyen ingyenwifi a tömegközlekedésen, legyenek mobiltöltők a közterületeken. De jelenti például az együttműködést a budapesti egyetemekkel, azoknak az innovációknak a közös megtalálását, amelyek javítani fogják a lakók mindennapi életét. A Momentumnak fontos célja, hogy a fiatalok ne menjenek el, de legalábbis jöjjenek vissza a külföldi tapasztalatszerzés után. Ehhez innovatív környezet kell, ezért az okosvárosba beleértjük a startupok támogatását, inkubátorházak létesítését is.

MN: Honnan lesz erre pénz? Mivel Budapest az EU legfejlettebb régiói közé tartozik, uniós pénzre csak korlátozottan pályázhat.

KFG: Egy csomó dolog nem kerül pénzbe vagy csak minimális költsége van, inkább a jogszabályi környezet átalakítását és az attitűdök megváltoztatását igényli. A költségvetésben is vannak tartalékok, mivel Budapest abban az értelemben pazarló gazdálkodást folytatott, hogy fideszes holdudvarszervezeteket kellett eltartania. Egyébként az EU-nak is vannak célzott támogatásai, ezeket akkor hívhatjuk le sikerrel, ha javítjuk Budapest külkapcsolatait. Ez a városvezetés ebben elkötelezett, míg úgy tűnik, az előző, de még a megelőző vezetésben sem volt erre nagy igény. A Budapest méretű városoknak jellemzően nálunk sokkal nagyobb lobbiereje van Brüsszelben.

MN: Olyan intézkedést tudna mondani, amit pénz nélkül, akár azonnal meg lehet valósítani?

KFG: Átláthatóságban gyorsan lehet előrelépni, a szerződések publikálásának módjában például. Vagy hogy egy előterjesztésnek ne csak jogi szövege, hanem közérthető magyarázata is legyen. Szintén inkább figyelmet igényel, hogy szolgáltatás-központúvá tegyük a hivatal működését, legyen valaki, aki meghallgatja az ügyfelek problémáit, és ha kell, kézen fogva végigviszi őket a rendszeren.

MN: Átláthatósági szempontból a 10-es skálán most hányasra értékelné a főváros teljesítményét?

KFG: 3-as, 4-es köré. A budapest.hu-n meglepően sok információ van kint, csak nehéz megtalálni, mert egyáltalán nem felhasználóbarát a honlap. Valószínűleg olyan emberek csinálták, akik a honlap felépítését, ezen belül a közérdekű adatok nyilvánosságát a hivatali adminisztráció szempontjából akarták kipipálni, és nem törődtek a felhasználói élménnyel.

MN: Az előterjesztések jelenleg nem kereshető PDF-ben kerülnek fel a honlapra. Ez meddig lesz így?

KFG: Változtatnunk kell azon, hogy a titkolózás az alapértelmezett viselkedés, egy jól működő önkormányzatnak éppen hogy büszkélkednie kellene az eredményeivel. Korrupcióellenes civil szervezetekkel és oknyomozó újságírókkal együttműködve szeretném kialakítani a dokumentumok konkrét publikálási rendjét. Ők nem ellenségei a Városházának, ne arra menjen el az energiájuk, hogy alapinformációkhoz próbálnak hozzájutni. Magukat a dokumentumokat viszonylag könnyen kereshetővé lehet tenni, több munkát igényel egy olyan adatbázis felállítása, amelybe az önkormányzat és az önkormányzati cégek szerződéseinek főbb paraméterei és a beszállítókra vonatkozó adatok kerülnének fel, szintén kereshető formában.

MN: A testületi üléseket tervezik online közvetíteni?

KFG: Persze, ez minimumelvárás.

MN: Az első közgyűlésen elfogadott Ez a minimum! program átláthatósági biztosról is beszél. Ő ki lesz, és mi lesz a feladata?

KFG: Az Ez a minimum! programot első olvasatban tárgyaltuk, a civil szervezetek kérése is volt, hogy ne formális elfogadás legyen, hanem alaposan nézzük meg, miként lehet a vállalásokat a legjobban megvalósítani. Egyelőre az átláthatósági biztosról is csak beszélgetünk, nem tudom, pontosan mi lesz a szerepe. De nyilván nem egyedül fogom vinni az átláthatósági ügyeket.

MN: Az előző ciklusok szerződéseinek átvilágítása az ön feladata lesz?

KFG: Volt ilyen ígéretünk, és az én feladatom lesz ennek a megszervezése. Prioritás a nagy értékű és még a jövőben is fennálló szerződések átvizsgálása. Ahol problémát találunk, kezdeményezni fogjuk a szerződés módosítását vagy felbontását, és adott esetben a jogi, akár büntetőjogi eljárásokat is.

MN: A főpolgármester-helyettesi felkérését bejelentő sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy a parkolási mutyit is vizsgálnák. Ebben a kerületek partnernek mutatkoznak?

KFG: Partnereknek kell lenniük, mert mindenkinek érdeke, hogy a parkolásban világosan lássunk. Karácsony Gergellyel egyetértünk abban, hogy a parkolást fővárosi szinten kell rendezni, és olyan cégre kell bízni, amelynek komolyan auditált folyamatai vannak.

MN: Most viszont törvény nevesíti a parkolást a kerületek feladatai között.

KFG: Az egyik teendőnk ennek a megváltoztatása. Igyekszünk minél hamarabb megtenni azt, amit a főváros jelen helyzetben megtehet, de a törvénymódosításhoz sajnos a kormány közreműködése is kell.

MN: Horváth Csaba később elnapolt parkolási előterjesztése nagy vihart kavart Zuglóban. A polgármester arra hivatkozott, hogy azért kell új parkolóórákat beszerezni, mert erre egy fővárosi rendelet kötelezi a kerületeket. Ezt jó rendeletnek tartják?

KFG: Látjuk a problémát, és gondolkozunk azon, mit lehet tenni akár már a novemberi közgyűlésen. Egyik pillanatról a másikra, hatástanulmány nélkül felelőtlenség lenne megszüntetni a bedobós parkolóórákat, ugyanakkor a rendelet túlságosan sűrűre szabja az óra-kihelyezési kötelezettséget. Ne fosszuk meg a lehetőségtől a külföldieket vagy azokat, akiknek éppen lemerül a telefonjuk, de hogy 75 méternél jóval nagyobb távolság lehessen két parkolóóra között, az szerintem egy lehetséges változtatás. Újabb fizetős terület kijelölésére ettől még szükség van Zuglóban, mert nem fogják bírni azt a nyomást, amit az agglomerációból beérkező és ma még ingyen parkoló autók jelentenek.

MN: Arról mi a véleménye, hogy a ferencvárosi parkolási előterjesztéseket rendre támogató MSZP-s Pál Tibor a főváros költségvetési bizottságának külsős tagja lett?

KFG: Nagyon nem örülök neki.

MN: És semmit nem tudott tenni ellene?

KFG: A tárgyalásokban nem voltam benne, azt tudom, hogy volt egy megállapodás arról, milyen arányban jelölhetnek tagokat az egyes pártok az önkormányzat bizottságaiba, az önkormányzati cégek igazgatóságaiba és felügyelőbizottságaiba. Egy-egy nevet elnézve azt tudom mondani, reménykedtem benne, hogy az együttműködő partnereink nagyobb önmérséklettel és bölcsességgel járnak el. A Momentum olyan embereket delegált, akikért tűzbe tesszük a kezünket, és akik biztosítani fogják, hogy a rájuk bízott cégek megfelelően működjenek. Mindenki tudja, mekkora felelősség van rajtunk; az, hogy Budapest mennyire lesz sikeres és példamutató, meghatározza az ellenzék 2022-es esélyeit is. Ezért hiszem, hogy ha felmerülne, hogy valaki a cégek vezetésében tisztességtelenül viselkedik, a partnereink maguk is le fogják vonni a következtetéseket. Mi hangosan szóvá fogjuk tenni, ha ilyet tapasztalunk, mint ahogy megtettük a Lackner-ügy­ben vagy a zuglói szmsz-módosítás ügyében is.

MN: Az igazgatósági és felügyelőbizottsági tagok közül kinél lát problémát? Pál Tibor csak önkormányzati bizottsági tag.

KFG: Több nevet nem mondanék. Vannak, akik problémásak, hangos volt ettől a sajtó az elmúlt napokban.

MN: És az rendben van, hogy eleve pártalapon delegáltak tagokat? Nem a hozzáértést kellett volna nézni?

KFG: Volt egy politikai megállapodás arról, hogy ki delegálhat. A Momentum ezt úgy értelmezte, hogy a pozíciókat szakmai alapon kell betölteni, ezt szem előtt tartva küldtünk embereket.

MN: Abból is volt egy kisebb felbolydulás, hogy ezek az emberek is jellemzően többet keresnek, mint a Tarlós-érában ugyanezen poszton lévők. Ez miért alakult így?

KFG: A tiszteletdíjak megállapításában nem vettem részt, de a piaci keresetekhez viszonyítva reálisnak tartom az összegeket.

MN: A kormánypárti sajtóban kiszámolták: azzal, hogy három helyett öt főpolgármester-helyettes van, és az ő fizetésük a törvényi maximum, a ciklus egésze alatt 200 millióval többet költ város, mint Tarlós alatt. Nem sok az öt helyettes?

KFG: Minden helyettesnek komoly hatásköre van, olyan dolgokkal kezdtünk el a legmagasabb szinten foglalkozni, amelyekkel az előző Városháza nem foglalkozott. Ilyen a klímavédelem Dorosz Dávidnál, az átláthatóság, a részvételiség és a fenntartható közterületek nálam. Technikai értelemben elmaradunk a 21. század követelményeitől, az, hogy ennyi főpolgármester-helyettes van, segítheti a felzárkózást.

MN: Nem inkább az volt a szempont, hogy így minden együttműködésben szereplő párt kapott egy posztot? Plusz Karácsony Gergely jelöltjeként ott van Kiss Ambrus általános helyettes.

KFG: Ez inkább egy szerencsés egybeesés. Minden párt kapott pozíciót, de minden főpolgármester-helyettes érdemi portfóliót kapott, és érdemi munkát fog végezni.

MN: Tarlós István extra végkielégítését nem szavazta meg a Momentum-frakció. Ebben a döntésben ön is benne volt?

KFG: Frakció- és pártdöntés is volt erről, engem is megkérdeztek. Szerintem elhibázott volt a gesztus. Értem Karácsony Gergely szándékát, de ezt megfelelően lefedte a díszpolgári cím adományozása Tarlósnak és Demszky Gábornak. Soproni Tamás az alakuló ülésen helyesen mutatott rá, hogy a főváros állapota nem indokolja az extra végkielégítést.

MN: A díszpolgári címmel egyébként egyet­értenek?

KFG: Ez a gesztus nem elsősorban Tarlós Istvánnak és Demszky Gábornak szól, hanem a budapesti polgároknak. Kettészakadt a város, Demszky és Tarlós személye szimbóluma egy-egy korszaknak, és egyfajta csoportidentitást is megtestesítenek. Karácsony azt próbálja kettejük egyidejű elismerésével kifejezni – szerintem helyesen –, hogy a most jövő vezetés szeretne minden budapestié lenni.

MN: Főpolgármester-helyettesként konfliktushelyzetben kihez kell lojálisnak lennie, Karácsony Gergelyhez vagy a Momentumhoz?

KFG: Nemcsak főpolgármester-helyettes vagyok, hanem a Momentum egyik legismertebb politikusa, és emellett szuverén személyiség is. A konfliktusokat nem a lojalitás felől közelítem meg. Mindig a helyes álláspontot keresem, ami összefér a saját értékrendemmel, figyelembe veszi a Momentum és a városvezetés szempontjait, és leginkább persze a budapestiek érdekét. A helyzetet könnyíti, hogy a számomra legfontosabb kérdésekben Karácsony Gergely és a Momentum egyet gondol: zéró tolerancia a korrupcióval szemben, elkötelezettség az átláthatóság és a zöld szempontok mellett, az emberi méltóság tisztelete, például a hajléktalanság kezelésében.

MN: A főpolgármester és az öt helyettes hogyan dolgozik majd együtt? Ez egy csapat, vagy mindenki csinálja a maga dolgát, és időnként egyeztetnek?

KFG: Valahol a kettő között: a városvezetésnek mint entitásnak vannak jól megfogható céljai, ebből következnek projektek, amelyeket mindenki maga visz a saját területén.

MN: Mekkora stábja lesz?

KFG: Ez még alakulóban van, a teljes stábom 10 fő alatti lesz, inkább 6 fő körülire számítunk, és közülük négyen kifejezetten egy-egy terület szakértői lesznek.

MN: Fekete-Győr András azt nyilatkozta, hogy nem szabad bedőlni Orbán békülékeny hangnemének. Karácsony Gergely viszont mintha bízna a kormánnyal való együttműködésben. Ön hogy értékeli a főpolgármester és a miniszterelnök első találkozását?

KFG: Sportnyelven szólva tapogatózó játékfelfogásban teltek az első percek. A Fővárosi Közgyűlés lefektette, hogy mi az, amit semmiképp sem szeretne, ilyenek az új, még el nem indított beruházások a Ligetben. A találkozón a felek elkezdték felmérni az együttműködés és a különböző alkuk lehetőségeit. A városvezetés álláspontja egyértelmű: a budapestiek egészsége, életminősége sokkal fontosabb a stadionoknál és egyéb presztízsberuházásoknál.

MN: Hosszabb távon milyen konfliktusokra számít a kormánnyal?

KFG: A konfliktusokat nem tartom bajnak, attól sem fogok megrémülni, ha a városvezetésen belül jelentkeznek. Ha azt kérdezi, hogy a kormány megpróbálja-e ellehetetleníteni a város működését, akkor azt gondolom, hogy az a helyzettől függ. Orbán Viktor pragmatikus politikus, azt fogja csinálni, amiről azt gondolja, hogy hasznára válik a 2022-es választáson.

MN: Önök is azt nézik majd, hogy mi a jó az ellenzéki pártoknak 2022-re készülve?

KFG: Az az elsődleges, hogy Budapest lakói számára minél jobb életkörülményeket biztosítsunk. 2022-re is az a legjobb felkészülés, ha bebizonyítjuk, hogy tudjuk jobban, hatékonyabban, átláthatóbban és eredményesebben vezetni a várost, mint a korábbi fideszes vezetés. 2010 után végre lehetőséget kapott az ellenzék, most tettekkel kell bizonyítani, nem kommunikációval.

MN: A részvételiségért is felelős. A kormány és a főváros közötti tárgyalásokban az atlétikai stadion tűnik a legfontosabb nyitott kérdésnek. Erről megkérdezik az embereket?

KFG: Meg kellene, de ennél a projektnél ez már-már a veszett fejsze nyele lenne. Jóval korábbi fázisban kell bevonni az embereket a tervezésbe, és nem feltétlenül leegyszerűsítő igen-nem szavazásokkal, inkább minél több véleményt meghallgatva, súlyozva és beépítve.

MN: A Momentumnak mi az álláspontja az atlétikai stadionról?

KFG: Nem szeretnénk, hogy megépüljön.

MN: És lát már olyan jövőben tervezett projektet, amelyről időben ki lehetne kérni a budapestiek véleményét?

KFG: A Városháza felújításánál és a körülötte lévő park rendezésénél például. Szeretnénk átjárhatóvá tenni a Városházát, megnyitni olyan tereket, amelyekben akár civil szervezetek tudnak majd dolgozni. Hogy ez miként történjen, abban lesz szavuk a budapesti polgároknak.

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.