TASZ: többszörösen is jogsértő a legfrissebb tejesdobozbaki

  • narancs.hu
  • 2017. november 7.

Belpol

Visszaélés visszaélés hátán.

Október végén számoltunk be arról, hogy a Kárász Róbert fémjelezte tejesdobozkampányba újra hiba csúszott. Nemrég ugyanis újra kikerült annak a fiúnak, Márknak a fotója a polcon lévő dobozokra, akiről már nyáron is megírtuk, hogy bár eltűnt személyként van feltüntetve a dobozokon, valójában nincs eltűnve, mi például pillanatok alatt megtaláltuk őt a Facebookon, és érdeklődésünkre gyorsan reagált is. Itt a legfrissebb tejesdoboz, Márk arcképével, kinn a polcokon.

false

 

Korábbi cikkünkben körbejártuk, milyen jogi helyzet áll fenn ennél az esetnél, ám mivel nyáron Márk adatai még szerepeltek a rendőrségi nyilvántartásban, ott lehetett azt mondani: a cég és Kárász Róbert cége jóhiszeműen járt el az adatok felhasználásánál, igaz, ötpercnyi netes keresgélés már nem fért bele az idejükbe, noha Kárász cégébe a kampány kapcsán közpénztízmilliók ömlenek.

Most viszont más a helyzet, Márk fényképe – legalábbis így tudjuk Kárász Róbert közléséből – tévedésből került fel a tejesdobozokra. Meg is kérdeztük erről Asbóth Mártont, a TASZ jogászát, hogy ebben az esetben jogilag pontosan miről beszélünk. „Az eltűntként körözött személyek esetében az a sajátos helyzet áll elő, hogy a személyes adataik egy része közérdekből nyilvános adattá válik – ezért lehet őket megosztani a rendőrség honlapján vagy akár a tejesdobozon. Onnantól kezdve, hogy az illető megkerül, ez megszűnik, így visszaáll az eredeti állapot, és az adataik ismét nem hozhatók nyilvánosságra a hozzájárulásuk nélkül. A nyáron épp ez adta a helyzet jogi megítélésének nehézségét: nem lehetett tudni, hogy a rendőrség mulasztott-e, amikor nem távolította el Márk adatait a körözési nyilvántartásból, vagy a rendőrségnek nem is kellett hivatalos tudomással bírnia arról, hogy Márk már előkerült, így arról sem, hogy az adatbázisban szerepeltetett adatok már nem tartoznak a nyilvánosságra” – kezdi az ügy értelmezését Asbóth. „Időközben azonban Márk adatait levették a körözési adatbázisból, így a jogi helyzet immár teljesen egyértelmű: Márk nem eltűnt személy, nincs érvényben vele szemben emiatt körözés, így a korábban közérdekből nyilvánossá vált adatai felett ismét teljes egészében ő maga rendelkezik. Ha tehát a hozzájárulása nélkül szerepel a tejesdobozon, az rögtön kétféle jogsértését is jelenthet. Egyrészt visszaélnek a nevével, az arcképével, másrészt olyan információt terjesztenek róla, ami nem igaz – azt tudniillik, hogy eltűnt és keresik. A személyes adatok védelméhez és a képmáshoz való jog a polgári törvénykönyvben nevesített személyiségi jog, amelyeknek a megsértéséért személyiségi jogi pert lehet indítani és sérelemdíj megfizetését követelni. Ennél egyszerűbb azonban adatvédelmi pert kezdeményezni, ami azért kedvezőbb, mert ilyenkor nem a per kezdeményezőjének kell a jogsértést bizonyítania, hanem az adatkezelőnek azt, hogy jogszerűen járt el; és ilyen eljárásban is lehet sérelemdíjat követelni. Szintén személyiségi jog a jó hírnév védelméhez fűződő jog is – kérdéses, hogy a bíróság kimondaná-e, hogy annak a valótlan ténynek a híresztelése, hogy Márk eltűnt, kellően sértő rá nézve ahhoz, hogy ezzel megvalósuljon a jó hírnév sérelme. Ha igen, ezen a jogcímen is sérelemdíjat ítélhetnek meg Márk javára.”

A kampányt szervező Gap Média vezetője, Kárász Róbert jelezte a magyarnarancs.hu-nak, hogy nem ők hibáztak, ugyanis nem adtak le grafikát Márkról az Alföldi Tejnek. Azt ugyanakkor az ATV műsorvezetője nem értette, hogy a nyári botrány után miért kell „kellemetlenkedni” a cége által szervezett kampány kapcsán.

Az eset kapcsán tíz napja elküldtük kérdéseinket az Alföldi Tejnek, ám máig nem kaptunk rá választ. A mostani ügy ugyanis több kérdést felvet, már ha igaz, amit Kárász állít. Ezek alapján feltételezhető, hogy valahol a nyomdában történt a hiba, de kérdés, vajon miért nem tűnt fel senkinek, hogy hiba történt a dobozok készítésekor. Vagy ha feltűnt, miért nem zúzták be az egészet, mielőtt elkezdték beleönteni a tejet?

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”