TASZ: többszörösen is jogsértő a legfrissebb tejesdobozbaki

  • narancs.hu
  • 2017. november 7.

Belpol

Visszaélés visszaélés hátán.

Október végén számoltunk be arról, hogy a Kárász Róbert fémjelezte tejesdobozkampányba újra hiba csúszott. Nemrég ugyanis újra kikerült annak a fiúnak, Márknak a fotója a polcon lévő dobozokra, akiről már nyáron is megírtuk, hogy bár eltűnt személyként van feltüntetve a dobozokon, valójában nincs eltűnve, mi például pillanatok alatt megtaláltuk őt a Facebookon, és érdeklődésünkre gyorsan reagált is. Itt a legfrissebb tejesdoboz, Márk arcképével, kinn a polcokon.

false

 

Korábbi cikkünkben körbejártuk, milyen jogi helyzet áll fenn ennél az esetnél, ám mivel nyáron Márk adatai még szerepeltek a rendőrségi nyilvántartásban, ott lehetett azt mondani: a cég és Kárász Róbert cége jóhiszeműen járt el az adatok felhasználásánál, igaz, ötpercnyi netes keresgélés már nem fért bele az idejükbe, noha Kárász cégébe a kampány kapcsán közpénztízmilliók ömlenek.

Most viszont más a helyzet, Márk fényképe – legalábbis így tudjuk Kárász Róbert közléséből – tévedésből került fel a tejesdobozokra. Meg is kérdeztük erről Asbóth Mártont, a TASZ jogászát, hogy ebben az esetben jogilag pontosan miről beszélünk. „Az eltűntként körözött személyek esetében az a sajátos helyzet áll elő, hogy a személyes adataik egy része közérdekből nyilvános adattá válik – ezért lehet őket megosztani a rendőrség honlapján vagy akár a tejesdobozon. Onnantól kezdve, hogy az illető megkerül, ez megszűnik, így visszaáll az eredeti állapot, és az adataik ismét nem hozhatók nyilvánosságra a hozzájárulásuk nélkül. A nyáron épp ez adta a helyzet jogi megítélésének nehézségét: nem lehetett tudni, hogy a rendőrség mulasztott-e, amikor nem távolította el Márk adatait a körözési nyilvántartásból, vagy a rendőrségnek nem is kellett hivatalos tudomással bírnia arról, hogy Márk már előkerült, így arról sem, hogy az adatbázisban szerepeltetett adatok már nem tartoznak a nyilvánosságra” – kezdi az ügy értelmezését Asbóth. „Időközben azonban Márk adatait levették a körözési adatbázisból, így a jogi helyzet immár teljesen egyértelmű: Márk nem eltűnt személy, nincs érvényben vele szemben emiatt körözés, így a korábban közérdekből nyilvánossá vált adatai felett ismét teljes egészében ő maga rendelkezik. Ha tehát a hozzájárulása nélkül szerepel a tejesdobozon, az rögtön kétféle jogsértését is jelenthet. Egyrészt visszaélnek a nevével, az arcképével, másrészt olyan információt terjesztenek róla, ami nem igaz – azt tudniillik, hogy eltűnt és keresik. A személyes adatok védelméhez és a képmáshoz való jog a polgári törvénykönyvben nevesített személyiségi jog, amelyeknek a megsértéséért személyiségi jogi pert lehet indítani és sérelemdíj megfizetését követelni. Ennél egyszerűbb azonban adatvédelmi pert kezdeményezni, ami azért kedvezőbb, mert ilyenkor nem a per kezdeményezőjének kell a jogsértést bizonyítania, hanem az adatkezelőnek azt, hogy jogszerűen járt el; és ilyen eljárásban is lehet sérelemdíjat követelni. Szintén személyiségi jog a jó hírnév védelméhez fűződő jog is – kérdéses, hogy a bíróság kimondaná-e, hogy annak a valótlan ténynek a híresztelése, hogy Márk eltűnt, kellően sértő rá nézve ahhoz, hogy ezzel megvalósuljon a jó hírnév sérelme. Ha igen, ezen a jogcímen is sérelemdíjat ítélhetnek meg Márk javára.”

A kampányt szervező Gap Média vezetője, Kárász Róbert jelezte a magyarnarancs.hu-nak, hogy nem ők hibáztak, ugyanis nem adtak le grafikát Márkról az Alföldi Tejnek. Azt ugyanakkor az ATV műsorvezetője nem értette, hogy a nyári botrány után miért kell „kellemetlenkedni” a cége által szervezett kampány kapcsán.

Az eset kapcsán tíz napja elküldtük kérdéseinket az Alföldi Tejnek, ám máig nem kaptunk rá választ. A mostani ügy ugyanis több kérdést felvet, már ha igaz, amit Kárász állít. Ezek alapján feltételezhető, hogy valahol a nyomdában történt a hiba, de kérdés, vajon miért nem tűnt fel senkinek, hogy hiba történt a dobozok készítésekor. Vagy ha feltűnt, miért nem zúzták be az egészet, mielőtt elkezdték beleönteni a tejet?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.