Washingtonig mentek Orbánék, hogy eltüntessék a Heti Választ

  • M. L. F.
  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. augusztus 30.

Belpol

„A választás után természetesen elégtételt fogunk venni” – fenyegetőzött a kormányfő a kampányban, amikor a média több fideszes politikus szennyesét kiteregette. Április 8. után először azokra csaptak le, akik jobbról merészelték bírálni Orbán Viktor politikáját. Ízelítő a Magyar Narancs friss számából.

„Az észszerű kétkedésre képes gondolkodás, a kritikai hangtól való félelem meghaladása a feltétele Kádár végső és igencsak időszerű elhantolásának. Szerintünk bár G. Fodor a mai hu­szon­éveseken véli érzékelni a kádárizmus szagát, éppen a szellemtelen, pusztán hatalomtechnikai machinációkat és cinikus szövegelést alkalmazó kultúra rejti a kádári DNS átörökítésének kockázatát” – ezt a választ adták 2012-ben az ifjú konzervatívok G. Fodor Gábor kormánypárti politológusnak, aki számon kérte rajtuk, hogy nem elég lojálisak a Fideszhez, túl kritikusak.

A 2012-es vitát a két jobboldali irányzat közt látszólag a fiatal konzik nyerték: Orbán Viktor ellátogatott a Tranzit nevű fesztiváljukra, ahol azt hangsúlyozta, fontos a kritika és a lázadás. Mára a Heti Válasz, a Mandiner és a Kommentár körül csoportosuló értelmiségiek teljes vereséget szenvedtek, lapjaikat vagy elvették, vagy beszántották.

Ablonczy Bálint és Orbán Viktor a 2012-es Tranzit fesztiválon

Ablonczy Bálint és Orbán Viktor a 2012-es Tranzit fesztiválon

Fotó: MTI

 

De miért haragudott meg rájuk Orbán, miért utálta meg az egykor támogatásával létrehozott Heti Választ és hogyan zajlott le a lap bezárása, milyen kavarások mentek a háttérben?

A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban arról olvashat, hogy a Heti Válasz ügyére még az amerikai republikánusok is felfigyeltek, a leggazdagabb – Donald Trumpot támogató – magyar kész lett volna megmenteni, de a Fidesz vezetése közbeszólt, és kikényszerítette a csődeljárást.

Bónusz: a cikkünkből kiderül, hogy ki volt az a személy, aki a bevezető sorokat, a G. Fodornak frappáns választ adó cikket 2012-ben megírta. Annyit elárulhatunk: régi elveit feladva ma ő a kultúrharc egyik fő ideológusa.

A lap a standokon, vagy itt előfizethet rá.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.