Washingtonig mentek Orbánék, hogy eltüntessék a Heti Választ

  • M. L. F.
  • Keller-Alánt Ákos
  • 2018. augusztus 30.

Belpol

„A választás után természetesen elégtételt fogunk venni” – fenyegetőzött a kormányfő a kampányban, amikor a média több fideszes politikus szennyesét kiteregette. Április 8. után először azokra csaptak le, akik jobbról merészelték bírálni Orbán Viktor politikáját. Ízelítő a Magyar Narancs friss számából.

„Az észszerű kétkedésre képes gondolkodás, a kritikai hangtól való félelem meghaladása a feltétele Kádár végső és igencsak időszerű elhantolásának. Szerintünk bár G. Fodor a mai hu­szon­éveseken véli érzékelni a kádárizmus szagát, éppen a szellemtelen, pusztán hatalomtechnikai machinációkat és cinikus szövegelést alkalmazó kultúra rejti a kádári DNS átörökítésének kockázatát” – ezt a választ adták 2012-ben az ifjú konzervatívok G. Fodor Gábor kormánypárti politológusnak, aki számon kérte rajtuk, hogy nem elég lojálisak a Fideszhez, túl kritikusak.

A 2012-es vitát a két jobboldali irányzat közt látszólag a fiatal konzik nyerték: Orbán Viktor ellátogatott a Tranzit nevű fesztiváljukra, ahol azt hangsúlyozta, fontos a kritika és a lázadás. Mára a Heti Válasz, a Mandiner és a Kommentár körül csoportosuló értelmiségiek teljes vereséget szenvedtek, lapjaikat vagy elvették, vagy beszántották.

Ablonczy Bálint és Orbán Viktor a 2012-es Tranzit fesztiválon

Ablonczy Bálint és Orbán Viktor a 2012-es Tranzit fesztiválon

Fotó: MTI

 

De miért haragudott meg rájuk Orbán, miért utálta meg az egykor támogatásával létrehozott Heti Választ és hogyan zajlott le a lap bezárása, milyen kavarások mentek a háttérben?

A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban arról olvashat, hogy a Heti Válasz ügyére még az amerikai republikánusok is felfigyeltek, a leggazdagabb – Donald Trumpot támogató – magyar kész lett volna megmenteni, de a Fidesz vezetése közbeszólt, és kikényszerítette a csődeljárást.

Bónusz: a cikkünkből kiderül, hogy ki volt az a személy, aki a bevezető sorokat, a G. Fodornak frappáns választ adó cikket 2012-ben megírta. Annyit elárulhatunk: régi elveit feladva ma ő a kultúrharc egyik fő ideológusa.

A lap a standokon, vagy itt előfizethet rá.

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szüksége lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következő platformokon érhetők el online és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elő egy évre, fél évre, negyedévre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.