Változni fognak a gyalogosokra, a kerékpárosokra, az elektromos rollerrel járókra, az autósokra, a tanulóvezetőkre és a motoros védőfelszerelések használatára vonatkozó közlekedési szabályok Magyarországon – írja a Telex.
A laphoz eljutott egy kormányzati munkaanyag, amely egy előkészítő egyeztetés eredményeire épül. Száz közlekedési szakértő, hetven szervezet vett részt egy éven át ebben a munkában. Az egyik cél az, hogy a száraz, a módosítások miatt nehezen átlátható KRESZ-t egy átdolgozott jogszabályt váltsa fel. A nemzetközi jogrendbe illeszkedő szabályok változatlanok maradnak, viszont reagálni akarnak a mostani magyarországi közlekedési szokásokra.
A lap idézi a munkaanyagból, hogy szóba került, a gyalogosok az úttesten és a vasúti átjáróban áthaladva ne használhassanak mobiltelefont, ne végezzenek olyan tevékenységet, ami elvonja a figyelmüket. Ugyanígy felmerült, hogy lakott területen kívül 3 év alatti gyerekkel csak ülve lehessen utazni a közösségi közlekedési eszközökön. Óvodák, iskolák közelében különleges szabályokat vezetnének be, és a sebességet is korlátoznák.
Szerepel az anyagban, hogy egységesíteni szeretnék a sebességhatárokról szóló rendelkezéseket. Autóúton a mostani 110 helyett 120 km/órás sebességhatárt is lehetővé tehetne az út kezelője, egyes autópálya-szakaszokon pedig akár 140 km/órás gyors szakaszokat is kijelölhetnek. A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legföljebb 10 km/órával haladhatnának. Beleírnák a KRESZ-be a cipzárelvet, amikor két forgalmi sáv közül az egyik megszűnik, és az egyenesen továbbhaladó sávba be kell engedni a megszűnő sávból érkező járműveket.
Szerepel a leírásban az udvariasság és az előzékenység is.
Kitér a munkaanyag a tanulóvezetők képzésével kapcsolatban a családtagi vezetés lehetőségére, a 14 éves kor alatti kerékpárosok bukósisak-viselési kötelezettségére, a kerékpárosok által gyakran fölvetett kötelező oldaltávolság előírására, az elektromos rollerek használatára.
Az elképzelés szerint kis – megfeljebb 25 km/ órás sebességre képes – és nagy teljesítményű rollereket különböztetne meg az új jogszabály. Előbbieket is csak a 12 évesnél idősebbek használhatnák, és az első két évben sisak viselése mellett, járdán legföljebb 10, máshol 20 km/órás sebességgel haladva. Az erősebb rollereket a segédmotorokra vonatkozó szabályok mellett lehetne használni.