Többfrontos kormányzati harc az utolsó baloldali fészek ellen

Belpol

Állam kontra tudomány: húzódik a pereskedés a Politikatörténeti Intézet kiebrudalásáról.

Több fronton zajlik a harc az egyik utolsó talpon maradt baloldali szellemi műhely, a Politikatörténeti Intézet ellen, immáron negyedik éve.

Az intézet per pillanat három perben érintett: egy az épület használati jogáról, egy az államosított levéltári anyaghoz kapcsolódó költségtérítés jogosságáról szól, ez utóbbi ügyben az intézet a strasbourgi bírósághoz fordult. (Mindezt, és a PTI elleni hadjárat részleteit és körülményeit két héttel ezelőtti nyomtatott lapszámunkban tárgyaltuk hosszabban.)

Az a tárgyalás, amire csütörtök reggel ellátogattunk, az épület használati jogáról szólt. Ezt a pert a magyar állam indította, ugyanis álláspontja szerint a Néprajzi Múzeum épületében működő Politikatörténeti Intézet jogtalanul használja a körülbelül hatezer négyzetméteres épületrészt. A Hauszmann Alajos tervezte, összesen mintegy 12 ezer négyzetméteres, természetesen állami tulajdonban lévő Kossuth téri műemlék épület Alkotmány utcai szárnyába még 1957-ben költözhetett be – a jogelőd – a Párttörténeti Intézet, majd 1973-ban a Néprajzi Múzeum. A rendszerváltáskor az MSZP az ingatlan 4000 négyzetméterére használati jogot adott a frissen létrejött alapítványnak, és ez Földes György főigazgató szerint azt is jelenti, hogy

ha az állam kiteszi őket

– amire természetesen megvan a joga –, akkor ellentételezés jár nekik. Földes korábban elmondta a Narancsnak: egyáltalán nem akarnak feltétlenül maradni. „Felajánlottuk, hogy kisebb épület is megfelel, vagy ha kell, akkor a teljes ellentételezés után megoldjuk mi magunk az elhelyezésünket, de

az állam nem tett épeszű javaslatot,

így a tárgyalások hamar zátonyra futottak. Nem rajtunk múlt, így maradt a bíróság.”

Földes György az irattárba került

Földes György

Fotó: Koszticsák Szilárd/MTI

A pert indító Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. álláspontja szerint viszont az intézetnek sürgősen mennie kell, az eredeti használati jogot deklaráló – és 1996-ban megújított – szerződés pedig érvénytelen, mert nem felel meg az akkori földtörvénynek, ami szerint egy ingatlan kezelője nem „terhelheti meg” az ingatlant — ugyanakkor „haszonbérbe” és „használatba” odaadhatja.

Az állam szerint azért is érvénytelenek a szerződések, mert az ingatlan használati jogát nem tulajdonolta az MSZP, hiszen a párt sem az MSZMP-nek, sem az MSZMP Központi Bizottságának nem jogutódja. Ez azért érdekes állítás, mert ezt a viszonyt még az alkotmány is deklarálja, erre a védelem fel is hívta a figyelmet. De az állam szerint ebben és csak ebben a konkrét esetben mégsem érvényes az „egyetemleges jogutódlás”.

Új elem is volt csütörtökön az ügyész érvelésében, ami mutatja a felperes elszántságát: már nemcsak a szerződések érvényességét és az MSZMP-vel való kapcsolatot

támadja az állam,

hanem azt is állítja, hogy a Politikatörténeti Intézet különböző jogi entitásai sem folytonosak önmagukkal. Vagyis ha valaha lett is volna joga az ingatlanhasználatra az intézetnek, az legkésőbb akkor köddé vált, amikor az intézet közhasznú társasággá alakult, pontosabban amikor az intézet megszűnt, és közhasznú társaságként újraalakult, állították. Az intézet ügyvédei szerint ez teljesen abszurd érvelés, ráadásul semmilyen magyar hatóság részéről még soha nem merült fel a jogfolytonosság tagadása.

Abban sincs egyetértés, hogy ha a bíróság esetleg megállapítaná a PTI használati jogának érvénytelenségét, és ezzel kiköltözésre bírná az intézetet, akkor kire szállna vissza ez a jog, tehát kinek kellene átadnia az épületet. Az ügyész szerint a Nemzeti Vagyonkezelőnek, a PTI ügyvédje szerint az MSZP-nek.

Az intézet képviselői még eljárásrenddel kapcsolatos részletekbe kötöttek bele, dr. Port Gabriella bíró ezeket gyorsan rövidre zárta.

Az ügy

az államnak azért lehet sietős,

mert a Liget-projekt részeként a Városligetben megtalálták az új helyet a Néprajzi Múzeumnak – már csak fel kell építeni azt. A megüresedő épületbe akkor beköltözhetne végre a Kúria, a kormányzat régi terve szerint. Úgyhogy külön pikantériát adna az ügynek, ha egy esetleges fellebbezés után a Kúriának arról az épületről kellene döntést hoznia, amibe beköltözik.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.