"Õrület, hogy mennyire baromnak néznek minket", mondja egy felháborodott nyíregyházi asszony az érintett utcák lakói közül, miközben a háza előtt éppen a tizedik gigantikus betonpillért emeli be a helyére egy darusautó. Szatmári Csaba, a lakóközösség szóvivője eközben egy halom iratot lobogtat előttünk. Mint mondja, ezekből pontosan nyomon lehet követni, mennyire eredménytelen volt valamennyi próbálkozásuk, hogy megakadályozzák az ablakuk elé tervezett első városi Spar-áruház felépítését.
A Szegfű, Liliom és István utcák által közrefogott üres telken július közepén jelentek meg azok a rejtélyes munkások, akik gépeikkel ellepték a bozótos területet, és lázas tereprendezésbe kezdtek. A gyanútlan lakók csak néhány nappal később tudták meg, hogy közvetlenül családi házaik előtt egy 9500 négyzetméteres bevásárlóközpont építési munkafázisait követhetik nyomon az elkövetkező hónapokban. A nyíregyházi önkormányzat ugyanis a nyilvánosság kizárásával adott zöld utat a Sparnak, a készülő üzletközpontról nemhogy a lakók, de még a környék önkormányzati képviselője, sőt a város főépítésze sem tudott. Nemsokára kiszivárogtak a részletes tervek is, ezek több száz férőhelyes parkolóról, kamionbeállóról, a telek egyik végén lévő óvoda lebontásáról szóltak. A lakók, Szatmári Csaba vezetésével, első meglepetésükben az önkormányzathoz szaladtak, ahol örömmel tudatták velük, hogy egy korszerű, minden vásárlói igényt kielégítő áruház épül a szemük előtt. Nem is Spar, hanem InterSpar, ami abban különbözik az előbbitől, hogy méreteiben jóval nagyobb, és ha hiszik a tisztelt lakók, ha nem, negyvenezerféle árucikket árusít folyamatosan.
Eredetileg egy mezőgazdasági szakközépiskolát terveztek a telekre, az övezeti besorolásnak megfelelően. Ám a rendezési tervet, amint az utóbb kiderült, a nyíregyházi közgyűlés június elején úgy módosította, hogy a telken kereskedelmi létesítmény is építhető legyen. Egy hét múlva az érvényes építési engedélyt már ki is adták. "Megfellebbeztük volna, de
nem tehettük,
mert nem vagyunk telekszomszédok, köztünk és az építési telek között van egy néhány méter széles út" - tologatja idegesen az InterSpar asztalnyi tervrajzán a gyöngyösi Spar-áruház apró, ám méretarányos alaprajzát Szatmári Csaba, aki a mai napig nem tud napirendre térni afölött, hogy miért kell ide egy ekkora áruház. Beindulásával komolyan megnő a környék gépjármű-, különösen kamionforgalma, a zaj, a rezgések és a levegőszennyezés miatt életkörülményeik és házaik állapota jelentősen romlani fog. Emiatt ingatlanjaik értéke is számottevően csökken majd.
Bár az építkezés már hónapok óta folyik, az első lakossági fórumot augusztus végén tartotta az önkormányzat: ezen nagyvonalú kompromisszumot tett a lakóknak. A nyíregyházi polgármester asszony közölte: a beruházóknál sikerült elérniük, hogy ne közvetlenül az ablakuk alatt legyen az autóbusz-parkoló. A lakók örültek a hírnek, csak azt nem értették, hogy
miféle autóbusz-parkolóról
van szó, hiszen addig nem hallottak ilyesmiről.
A nyíregyházi önkormányzat még tavaly júliusban adta el 90 millió forintért a 9 ezer négyzetméteres telket a PROMA-Hungária Ingatlanfejlesztési Kft.-nek. A pályázati kiírásban az szerepelt, hogy kereskedelmi célokra a terület 60 százaléka beépíthető. Néhány hónap múlva a megállapodást kiegészítették a szomszédos óvoda 5,3 ezer négyzetméteres telkének eladásával, cserében az önkormányzat egy új, száz férőhelyes óvoda felépítésére kötelezte a vásárlót 95 millió forint értékben. Az új óvoda máig nem épült meg, a gyerekeket ideiglenesen két másik nyíregyházi óvodában helyezték el.
Szatmári Csabáék a Közigazgatási Hivatalhoz fordultak, ahol törvénytelennek minősítették a módosított rendezési tervet, mivel az elemi törvényességi hibákat tartalmazott. Így ismét a régi, 1994-es rendezési terv lépett életbe, ami "elsősorban" oktatási intézmények építését engedélyezi a telken.
"Arról van vita köztünk és a lakók között, hogy ők a most érvényben lévő önkormányzati rendeletet úgy értelmezik, hogy a területnek csak 40 százaléka építhető be, mi pedig úgy, hogy a 60 százaléka", foglalja össze
a konfliktus lényegét
Giba Tamás, a városrendezésért felelős alpolgármester, aki egy hatalmas tervrajzon demonstrálja nekünk, hogy szerinte mennyire nem sérti a lakók érdekeit az InterSpar felépítése.
"Mivel ott van az >>elsősorban
törvénytelenségeket és szabálytalanságokat
talált az engedélyezés körül. Többek között leszögezi, hogy a terület besorolása (Intézmény kettes) csak 40 százalékos beépítettséget engedélyez, nem pedig 60 százalékosat, amilyennek az áruház épül. Nem érti, hogy az Országos Építési Szabályzat 50 méteres előírása ellenére miért tizenöt méternyire épül a legközelebbi lakóépülettől az áruház ki- és bejárata. De nem tudja az okát annak sem, hogy a tervezők miért nem biztosították a kötelező ötméteres előkerti sávot a házak előtt. Boruzs Bernát szerint az építési engedély kiadását nem fontolták meg eléggé, ezért a kialakult törvénytelen helyzetet már csak komoly anyagi ráfordításokkal lehet kezelni. Például úgy, hogy a lakók telkét megveszi a beruházó, vagy a lakóépületek értékvesztésével arányos kártérítést fizetnek nekik. A Narancs érdeklődésére azonban elmondta, hogy ez utóbbiakat nem gondolja komolyan. "Magyarországon élek, jól ismerem a hazai viszonyokat."
Megkérdeztünk több más építészt és jogászt, ám egyikük sem hallott még olyan esetről, hogy magyar hatóságok törvénytelenségre hivatkozva vissza-, netán lebontattak volna egy ingatlant.
Az InterSpar építése ezért továbbra is zavartalanul, lendületes ütemben halad.
Kovács Róbert