Orbán Viktor még december elején nyilatkozta mindezt az EchoTV-nek adott interjújában. Többek között azt mondta, "azt szeretném, ha Magyarországon a média olyan arányban lenne magyar kézben, mint amilyen arányban van német kézben Németországban és amerikai kézben van Amerikában. Ez a szint, amit el kell érni. Haladunk, de még nem értünk oda."
Az Index elemzése szerint a kormányfő által vizionált befolyás nagyjából 80 százalékos magyar tulajdoni arányt jelent a médiapiacon – jelen állás szerint kb. 60-nál tartunk. A hiányzó részt betöltheti például az RTL Klub megszerzése is, amelyre régóta fáj a kormányfő foga.
Annak idején a reklámadó első verziójának bevezetése is az RTL Klubot sújtotta leginkább.De a portál felidézi Simicska Lajos korábbi állítását is, miszerint a 2014-es választás után arról beszélt neki Orbán, hogy a csatornát "majd megveszi neki a Roszatom". Utóbbi kijelentést egyébként azóta sem cáfolta a kormányfő.
„Önmagában semmit sem mond a média állapotáról egy adott országban, hogy milyen arányban vannak jelen külföldi tulajdonosok” – mondta az Indexnek Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója. Ugyanakkor a tulajdonos hazai meghatározottsága láthatóan korrelál a politikai kiszolgáltatottság tényével, így az a sajtószabadság szempontjából inkább károsnak tűnik – derül ki a Mérték 2017-es tanulmányából.
Az RTL Klub elleni hadjáratról korábban itt írtunk:
Gazdaságon kívüli kényszer
A két ünnep között sem pihentek a Fidesz médiavállalkozói. A több tucat tévécsatorna reklámidejét értékesítő kereskedőház, az Atmedia megszerzésével elkezdték bekerítő hadműveletüket az RTL ellen. A hazai médiapiac döntéshozói már elvonultak karácsonyozni, amikor nyilvánosságra került, hogy Habony Árpád hitelezője és jó barátja, a miniszterelnök korábbi biztonságpolitikai tanácsadója, Tombor András felvásárolta az Atmedia Kft.-t.