Tovább terjeszkedne Orbán a médiapiacon

  • narancs.hu
  • 2017. december 22.

Belpol

„Van egy médiavilág, és nekem az a személyes meggyőződésem, hogy a nemzeti szuverenitás része, hogy egy országban működő médiarendszer többségének nemzeti kézben kell lennie."

Orbán Viktor még december elején nyilatkozta mindezt az EchoTV-nek adott interjújában. Többek között azt mondta, "azt szeretném, ha Magyarországon a média olyan arányban lenne magyar kézben, mint amilyen arányban van német kézben Németországban és amerikai kézben van Amerikában. Ez a szint, amit el kell érni. Haladunk, de még nem értünk oda."

Az Index elemzése szerint a kormányfő által vizionált befolyás nagyjából 80 százalékos magyar tulajdoni arányt jelent a médiapiacon – jelen állás szerint kb. 60-nál tartunk. A hiányzó részt betöltheti például az RTL Klub megszerzése is, amelyre régóta fáj a kormányfő foga.

Annak idején a reklámadó első verziójának bevezetése is az RTL Klubot sújtotta leginkább.De a portál felidézi Simicska Lajos korábbi állítását is, miszerint a 2014-es választás után arról beszélt neki Orbán, hogy a csatornát "majd megveszi neki a Roszatom". Utóbbi kijelentést egyébként azóta sem cáfolta a kormányfő.

„Önmagában semmit sem mond a média állapotáról egy adott országban, hogy milyen arányban vannak jelen külföldi tulajdonosok” – mondta az Indexnek Polyák Gábor, a Mérték Médiaelemző Műhely kutatója. Ugyanakkor a tulajdonos hazai meghatározottsága láthatóan korrelál a politikai kiszolgáltatottság tényével, így az a sajtószabadság szempontjából inkább károsnak tűnik – derül ki a Mérték 2017-es tanulmányából.

Az RTL Klub elleni hadjáratról korábban itt írtunk:

Gazdaságon kívüli kényszer

A két ünnep között sem pihentek a Fidesz médiavállalkozói. A több tucat tévécsatorna reklámidejét értékesítő kereskedőház, az Atmedia megszerzésével elkezdték bekerítő hadműveletüket az RTL ellen. A hazai médiapiac döntéshozói már elvonultak karácsonyozni, amikor nyilvánosságra került, hogy Habony Árpád hitelezője és jó barátja, a miniszterelnök korábbi biztonságpolitikai tanácsadója, Tombor András felvásárolta az Atmedia Kft.-t.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.