Transparency International: hungarikum, amekkora érték van a magyar magántőkealapokban

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 12.

Belpol

Ilyen volumennél az átláthatatlanság már nemzetgazdasági szinten is zavart okozhat.

A magántőkealapok a vagyonelrejtés és a közpénzek kiszivattyúzásának eszközévé váltak Magyarországon, rendkívüli mértékben férnek hozzá közpénzekhez, annak ellenére, hogy működésük, tulajdonosi struktúrájuk és az állami tőkebefektetések nem átláthatóak – olvasható a Transparency International (TI) Magyarország friss tanulmányában, mely a hazai magántőkealapok helyzetét mutatja be.

Mint a Telex összefoglalójában írja, a magántőkealapok az elmúlt években egyre népszerűbbek itthon, elsősorban a kormányközeli üzleti körökben: a TI kimutatása alapján míg 2016-ban mindössze öt alap működött az országban, 2023-ra számuk már meghaladta a 160-at.

A magántőkealapokban lévő vagyon szintén meredeken emelkedett, ma már mintegy 2400 milliárd forintot ért el, ami a hazai GDP 3 százalékának felel meg.

A TI tanulmánya arra kereste a választ, hogy milyen jogszabályi és gyakorlati hiányosságok vezettek oda, hogy a magántőkealap a gyakorlatban a legalizált vagyonelrejtés formájává válhatott.

A magántőkealapok egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy a tulajdonosokat nem kell felfedni. A tőkealapok működését szabályozó előírások alapvetően a befektetők és a befektetések biztonságát szolgálják, a titoktartási kötelezettség miatt a magántőkealapokat regisztráló és az alapkezelők egy részét felügyelő jegybank sem fedheti fel a tőkealapok befektetőinek személyét, hiába áll rendelkezésére az adat.

A magántőkealapok kérdése két okból aktuális most Magyarországon: egyrészt azért, mert az egyébként külföldön is népszerű alapok itthon elkezdtek sajátos, nem a klasszikus üzleti logika alapján működni; másrészt pedig azért, mert erre a magyar sajátosságra az EU is felfigyelt.

Az uniós és az arra épülő hazai pénzmosás elleni rendelkezések előírják a tényleges tulajdonosok (vagyis a szervezetek végső haszonélvezőiként, illetve irányítóiként fellépő természetes személyek) azonosítását és nyilvántartását.

A hazai tényleges tulajdonosi regiszterből azonban a kormány 2023-ban eltávolította a magántőkealapokra vonatkozó adatokat, miután a Direkt36 hosszú cikkben fedte fel több magántőkealap és alapkezelő tulajdonosainak kilétét. A TI a tanulmány elkészítése során rákérdezett a Nemzetgazdasági Minisztériumnál is a szabályozásra, a tárca pedig megerősítette, hogy jelenleg sem szerepelnek az adóhatóság tényleges tulajdonosokról vezetett nyilvántartásában a magántőkealapok.

Így ezek az információk nem elérhetőek összesítve sehol, nemcsak a nyilvánosság számára, hanem a hatóságok részére sem. Mindez azonban ellentmond az uniós szabályozásnak.

Az Európai Bizottság a TI kérdésére nyilvánvalóvá tette, hogy Magyarországon is pontos és teljes körű nyilvántartást kellene vezetni a magántőkealapok tényleges tulajdonosairól. A hiányosságok miatt a TI bejelentést is tett az EB felé, 2024 júliusában megindult a kötelezettségszegési eljárás Magyarországgal szemben.

A kérdés komplexitását viszont jelzi az is, hogy egyáltalán nem egyértelmű, mely érintett magánszemélyek azonosíthatók a magántőkealapok végső tulajdonosaként. A tényleges tulajdonos fogalmának értelmezését nehezíti, hogy elkülönül a döntéshozó, vagyis az alapkezelő vezetősége, valamint a magántőkealap befektetője, azaz a befektetési jegyeit birtokló magánszemély. Egy idén elfogadott uniós pénzmosás elleni szabályozás ebben változást hozhat, de a nemzeti jogrendbe átültetésig még 2026-ig várni kell.

Addig csak hosszas újságrói nyomozásokkal lehet kideríteni, hogy kik állhatnak az egyes magántőkealapok mögött. A Válasz Online a nyáron úgy számolt, hogy a NER négy nagy oligarcha-csoportja nagyjából 1452 milliárd forint vagyont tart magántőkealapokban:

  • a Mészáros Lőrinchez köthető alapkezelők és fontosabb alapok 770 milliárd forintnyi;
  • a Tiborcz István köreihez tartozó alapkezelők 487 milliárd forintnyi;
  • a Matolcsy Ádám köreihez tartozó Quartz Befektetési Alapkezelő és a hozzá tartozó fontosabb alapok 116 milliárd forintnyi;
  • Szijj László alapkezelő cége és az ahhoz tartozó alap pedig 79 milliárd forintnyi vagyont kezel.

A portál újságírói az alapján kötötték az alapokat az ismert kormányközeli üzletemberekhez, hogy azokat melyik alapkezelő kezeli.

A tanulmány bemutatása során Zsembery Levente, a Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi docense kiemelte azt, hogy az iparág már a kialakulása idején rejtőzködésre rendezett be,

a magántőkealapok „genetikájában” benne van, hogy ne legyenek átláthatóak.

Így arra a kérdésre, hogy a rejtőzködés magyar sajátosság-e, szerinte nem a válasz. „De az, ahogyan mi használjuk a magántőkealapokat, az már hungarikum” – mondja. Magyar sajátosság például a befektetések fordított logikája: azaz itthon a magántőkealapok nem úgy működnek, hogy elkezdenek forrást keresni, hanem a források egyszerűen csak maguktól megjelennek, kicsit úgy, mint amikor vagyonos külföldi milliárdosok létrehoznak maguknak egy vagyonkezelői csapatot a családi vagyon kezelésére.

„Az is hungarikum, hogy mekkora érték van ezekben.”

„A magyar gazdaság kimutatható százaléka egy olyan tulajdonos kezében van, aki elvileg 5–10 év múlva ezt el akarja adni. A magántőkealapok olyan méretűek lettek, ami már nemzetgazdasági szinten is zavart okozhat.”

A TI szerint az, hogy a magántőkealapok tulajdonosainak kilétét homály fedi, több okból is veszélyes. Az ismeretlen eredetű források bevonása pénzmosási kockázatokat vet fel, az EB kifejezetten a magyar magántőkealapok esetében is rögzítette ezt mint rizikót. A Bizottság 2023 júliusi jogállamisági jelentésében ajánlotta a magyarországi magántőkealapok átláthatóságának növelését, mivel ezek az alapok „szerepet játszanak a korrupcióból származó, jogtalanul szerzett nyereség elrejtésében”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.