Úgy tűnik, a választásokig már nem megy neki a kormány a CEU-nak

  • MTI/narancs.hu
  • 2017. október 13.

Belpol

Soros kiszorításának évében nem szorítják ki a Soros-egyetemet.

2018. január 1-je helyett 2019. január 1-jéig kell az egyetemeknek megfelelniük a felsőoktatási törvény tavaszi módosításában előírt feltételeknek, ha az Országgyűlés megszavazza a kormány ma benyújtott módosítását – mondta sajtótájékoztatóján Trócsányi László igazságügyi miniszter.

A lex CEU néven elhíresült módosítás két új feltételt szabott a Magyarországon működő külföldi egyetemeknek: az anyaországukban is tényleges oktatási tevékenységet kell folytatniuk, illetve a kormánynak nemzetközi szerződést kell kötnie működésükről a bejegyzésük szerinti állammal.

Soros György, a CEU alapítója az egyetem diplomaosztóján

Soros György, a CEU alapítója az egyetem diplomaosztóján

Fotó: Marjai János / MTI

Az elmúlt hetekben több újságcikk is megszellőztette, hogy a magyar kormány és New York állam között közel a megállapodás, a CEU pedig úgy pipálná ki az amerikai oktatási tevékenységet, hogy oktatási együttműködést köt a Bard College egyetemmel. Trócsányi mai bejelentése azt valószínűsíti, hogy a kormány a kampánybeli látványos kiegyezés helyett inkább elodázná a kérdés rendezését.

A határidők meghosszabbításával persze a Magyar Rektori Konferencia és a Velencei Bizottság kritikáinak egy részére is reagál a kormány. Trócsányi azt ugyanakkor „nem tudja elfogadni, hogy ezeket a szabályokat a már működő felsőoktatási intézményekre ne kelljen alkalmazni, hiszen éppen ez az értelmezés eredményezne diszkriminatív helyzetet."

A lex CEU tavaszi elfogadása után hetekig több tízezres tüntetések voltak Budapesten, a törvényt kritizálta a Velencei Bizottság mellett az amerikai kormány is, az Európai Bizottság pedig kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen. A Fidesz európai pártcsaládja, az Európai Néppárt is kemény közleményeket adott ki a CEU-ügyről, amelyek erősen valószínűsítették, hogy ha a kormány bevonja az intézmény működési engedélyét, a Fideszt kirakhatják a Néppártból.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.