Ugyanaz az orosz metrókocsi két helyen

  • Sz. A.
  • 2018. június 22.

Belpol

Egy Budapestre szállított metrókocsi álldogál Moszkvában. Reinkarnáció lehet.
Meghökkentő fotóra bukkant egy orosz weblapon (transphoto.ru) a Metróért Egyesület. A kép tegnap készült Moszkva környékén. A bökkenő az, hogy ugyanezen pályaszámú kocsi március 28-án felújítva visszaérkezett Budapestre. Vagy mégse. Lehet, hogy mégse a régi kocsikat újították fel, hanem új, raktáron lévő kocsikat szállított az orosz Metrowagonmash, ahogy a Népszabadság két évvel ezelőtt megírta?
Az azóta bezárt napilap akkor azt írta, hogy a Tarlós István főpolgármester által többször méltatott, a fővárosi narráció szerint csillogó-villogó metrókocsik nem a mi elaggott szerelvényeink. „Valójában ezen minden új” – állították a régi szerelvény ismerői akkor. Az orosz kocsikról már korábban is rebesgették, hogy  a Metrowagonmash hozzá se nyúlt a régiekhez, egyszerűen újat küldött a kiszállítottak helyett.
A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi roncsokat, így vélhetőleg a már kész darabokat „fazonírozzák” a BKV igényeire. Erősítette a gyanút az is, hogy a felek a szerződéskötés után szinte azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításokról. A változtatások korántsem apróságokra vonatkoznak. A győztes ajánlatban szereplő műszaki paraméterek széles körét érintik, így például a fékrendszert, a kerekeket, az alvázat, a motort és a padlómagasság beállítását is. Az egyenáramú soros motor helyett egy korszerűbb, kisebb ­energiafelhasználású és karbantartási igényű aszinkronos motort szereltek be. (A tenderből kizárt észt cég ajánlata eleve ez volt – a szerk.)
De vajon mi szükség volt a hazai metrótörténelem eddigi legnagyobb trükkjére? Miért beszélnek felújításról az egyébként jobban hangzó vásárlás helyett? A válasz: másként nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót. (A szóbeszéd szerint az észak–déli metróvonal járműcseréje a magyar–orosz gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt.)
Ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak. A pályázati feltételeket nem lehetett volna ennyire testre szabni. A városvezetés pedig az Alstom-fiaskó okán félt egy teljesen nyílt uniós tendertől. Pályázat nélkül vásároltak volna ugyan, de nem kaptak rá engedélyt a minisztériumtól.

Az üzletet mégsem a főváros kezdeményezte, hanem az oroszok. A Metrowagonmash a Népszabadság információi szerint a BKV egyik korábbi – helyismerettel és kormányközeli kapcsolatokkal is rendelkező – vezérigazgatóját kérte fel a kapcsolatfelvételre. Ő jelezhette: a 2009 óta sorozatgyártásban lévő szerelvények gyorsan leszállíthatók, és jól illenek a meglévő alagutakba. Köztes megoldásként egy szűkebb, felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre ugyan a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták. (Az Alstom-kocsikért 1,33 millió eurót fizetett a főváros, a régi orosz járművek felújításért 0,98 milliót.) Összesen 69 milliárdot fizetett a kocsifelújításért a főváros, javarészt hitelből.

Ránézésre se kívülről, se belülről nem látszik a kocsikon, hogy bármit is megőriztek volna a régi elemekből.

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?