Új állami fogalom: a kiemelt sportesemény

  • narancs. hu
  • 2018. július 16.

Belpol

A Városliget és a Kossuth tér után a budai Vár egy részét is bekebelezi az állam.

Új céget alapít az állam a budapesti kiemelt fejlesztések lebonyolítására. A magyar állam 100 százalékos tulajdonában álló nonprofit gazdasági társaság feladata lesz a kiemelt budapesti fejlesztések előkészítése, ezen belül a kormányzati döntés-előkészítés, a beruházás előkészítése, a tervezési program összeállítása, a terveztetés és az engedélyeztetés, valamint a kiemelt nemzetközi sportesemények rendezési jogának megszerzésére irányuló pályázattal és szerződéskötéssel összefüggő feladatok ellátása – derül ki a Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter közös törvényjavaslatából.

A Budapest és az agglomeráció fejlesztésével összefüggő állami feladatokról, kiemelt fejlesztések megvalósításáról szóló jogszabállyal új fogalmat is bevezetnének: a kiemelt nemzetközi sporteseményét. A Budapesten rendezendő kiemelt jelentőségű nemzetközi vagy nemzetközi érdeklődésre számot tartó, esetileg vagy ismétlődő jelleggel, részben vagy egészben központi költségvetési forrásból vagy egyéb állami támogatással lebonyolított sporteseményekre való felkészülés külön elbírálás alá esik majd, akárcsak az egyéb száz százalékban állami, illetve önkormányzati forrásból, illetve állami, önkormányzati tulajdonban álló cégek által megvalósított kiemelt budapesti fejlesztések.

A kiemelt beruházások különleges elbánásban részesülnek. A kiemelt budapesti fejlesztésekkel, valamint a kiemelt nemzetközi sporteseményekkel kapcsolatos feladatok ellátására a kormány által kijelölt személy vagy szerv bármely hatóságtól, közigazgatási szervtől, közműszolgáltatótól, építtetőtől, önkormányzattól stb. a beruházással, illetve a kiemelt nemzetközi sporteseménnyel összefüggő ügyben tájékoztatást kérhet, illetve az érintett szerv részére intézkedés megtételét javasolhatja. Az érintett szerv tizenöt napon belül köteles érdemi választ adni.

A tervezet két fejlesztést nevesít. A Budapest Diákváros – Déli Városkapu Fejlesztési Program kapcsán pedig rögtön rögzítik is, hogy az ingatlanokon létesítendő épületre vonatkozó építési engedély kiadása során az árvízvédelmi szempontokat nem kell figyelembe venni, az építési engedély kiadása árvízvédelemmel összefüggő ok miatt nem tagadható meg. Másrészt törvénybe foglalják, hogy a beruházás helyszíneként kijelölt ingatlanok kisajátításakor az állam javára polgári jogi úton való megszerzés sikertelenségét követően indult kisajátítási eljárásban a tulajdonosok számára sokkal kevésbé kedvező nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra-beruházásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

A másik nevesített fejlesztés a Budai Palotanegyed és környezetének felújítása, amelyhez részben állami tulajdonba, részben állami vagyonkezelésbe veszik a Budapest I. kerületben elhelyezkedő, a Dísz tér 1–2. szám alatti, a Dísz tértől délre, a várfalon belül elhelyezkedő ingatlanokat, valamint a várfalon túl, a várfal mellett elhelyezkedő, a Palota út–Váralja utca–Apród utca–Ybl Miklós tér–Lánchíd utca–Sikló utca–Hunyadi János út és Dísz tér által lehatárolt önkormányzati tulajdonú ingatlanokat. Az érintett területet gyakorlatilag kiveszik a helyi önkormányzat felügyelete alól, mivel a helyi építésügyi, településképi, közterület-használati stb. rendeletek helyébe kormányrendeletek lépnek.

A javaslatot azzal indokolják beterjesztői, hogy ennek révén a központi költségvetési forrásból és európai uniós támogatásból finanszírozott, Budapesten, illetve az agglomerációban megvalósuló, állami-kormányzati kiemelt jelentőségű városépítészeti, ingatlan- és közlekedési infrastruktúra-fejlesztések gyorsabban, a rendelkezésre álló források hatékonyabb felhasználásával készülhetnek el.

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.