Színház

Dinnyék közt a gyökér

A Répakirály

Kritika

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

A rendkívül termékeny, száz körüli operettet jegyző Offenbach művei közül Magyarországon csak néhányat ismerünk, elsősorban a Hoffmann meséit, valamint az Orfeusz az alvilágbant (ebben hangzik el a híres kánkán), A gerolsteini nagyhercegnőt és a Szép Helénát. A Répakirályt itthon még sosem játszották magyar nyelven (németül viszont igen, még 1877-ben). A zeneszerző szívesen elegyített a munkáiba politikai szatírát, aktualitásokat. Utóbbiak nyilván csak a kortársaknak lehettek érdekesek, így a budaörsi alkotóknak adott volt a feladat: a mára szabni az eredetit. Elvihették volna az erős aktualizálás irányába, de „a kevesebb több” alapján inkább maradtak a mértékkel adagolt áthallásoknál.

Az alaptörténet szerint az ország uralkodója, Fridolin művelt és érdeklődő, szereti a színházat, az édes életet, ám ami az uralkodás terheit és felelősségét illeti, azt inkább megúszná, az üres államkasszát pedig egy érdekházassággal szeretné újra feltölteni. Önérdekvezérelt miniszterei viszont szívesebben látnának egy báburalkodót, és erre a célra abszurd fordulattal egy igazi gyökeret, egy répát szemelnek ki. Fridolinnak menekülnie kell, a Répakirályt pedig a hozzá pártoló szomszéd királylánnyal együtt gyorsan elkapja a hatalmi mámor. Fridolin sok viszontagságon keresztül, korábbi önmagát meghaladva, mesei fordulatokkal szerezheti vissza a trónt és nyerheti el az igaz szerelmet. A hatalom működéséről és a körülötte forgolódó szélkakasokról szóló alaptörténet nyilván mindig érvényes, és néhány helyi utalással bárhol könnyen jelen idejűvé tehető. Itt például a Répakirály Trump-parókája, az egyik köpönyegforgató miniszter slim fit ingje és néhány, a hazai közbeszédből ismert szófordulat tartozik a direkt utalások közé. No meg az Elvira-dal, amelyet az eredetiben is nem gyalog bandukoló, hanem vonatra szálló hőseink énekelnek MÁV-os viszontagságaikról. Annyira szellemes, hogy (ellen)szignálként kellene bejátszani az állomásokon. (A dalszövegek Závada Péter munkái, az átiratot Kovalik Balázs és Ari-Nagy Barbara jegyzi.) A frissítésbe popkulturális utalások is belefértek: a király Pókembernek álcázza magát, feltűnik Robin és a Macskanő is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.