Film

Ketten a gombolyagok közt

Dag Johan Haugerud: Álmok

Kritika

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

A Szexben és a Szerelemben már meglett norvég állampolgárok szívbéli bonyodalmait taglalta, akik a szűknek tetsző normák szerint leélt élet közepén döntenek úgy, hogy felfedezik az emberi közelség alternatív formáit. Jelen film koravén, érzékeny hősnője, a 17 éves Johanne (Ella Øverbye) épp ennek küszöbén áll.

Az átlagosnak tetsző középiskolás lány még sosem volt szerelmes, de amikor megpillantja új franciatanárnőjét, Johannát (Selome Emnetu), azonnal megmagyarázhatatlan rokonságot érez kettejük között (nemcsak rímelő nevük okán). Az idősebb nő ösztönösen megtalálja a hangot diákjaival, az osztálytermen kívül is meghallgatja őket, és valami ellenállhatatlan magabiztosság sugárzik belőle, ami egyből népszerűvé teszi az iskolában. Johanne először csak kicsit megszédül a tanárnő vonz­erejétől, aztán egyre égetőbb sóvárgást kezd érezni iránta, amit csak naplóírással tud csillapítani. Végül annyira eluralkodnak rajta először tapasztalt kamaszkori érzései, hogy Johanna lakására megy, hogy megvallja érzelmeit, de csak zokogni tud. A nő történetesen profi textilművész (csak hogy még lenyűgözőbb legyen), ezért amolyan terápiás jelleggel felajánlja, hogy megtanítja kötni. Kiváló alkalom, hogy kettesben maradhassanak, és a leckék során megélt – szigorúan plátói – intimitás csak fokozza Johanne naplóbejegyzéseinek lázas hangnemét (az emberi bőr és az anyagok érzékiségére Cecilie Semec kamerája kivételesen fogékony). A helyzetet alaposan megbonyolítja, amikor a lányt egyedül nevelő anyja és költő nagymamája megtalálják és elolvassák a titkos jegyzeteket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.