Film

Kinek nevét párás üvegre írták

Simon Stone: A nő a tízes kabinból

  • - turcsányi -
  • 2025. október 21.

Kritika

Hogy Alfred Hitchcock életműve – különös tekintettel az ún. nagy műveire – hogyan öregedett, az nyilván hitviták terepe.

Fanatikusok küzdenek ott fanatikusokkal, de annyi biztos: a maestrónak máig nem lehet nyugta, műveinek utózmányaival, folytatásaival, továbbgondolásaival, homázsaival és persziflázsaival, iskoláját közepes rendűen kijárt követőinek igyekezetével tele a padlás. E nagy lökdösődés legázolt mindent, ami az útjába került, nemcsak magát Hitchcockot, de például azokat az írókat is, akiknek a műveiből egy-egy esetben dolgozott.

Nagyjából ugyanez a helyzet Agatha Christie-vel is. Mindenki írt már Agatha Christie-regényt, csinált Agatha Christie-jellegű filmet, aki meg nem, az előbb-utóbb úgyis megpróbálja. Mindez azon túl is érdekes, hogy amúgy a két szerző, Christie és Hitchcock művei között számos tartalmi párhuzamot is találni, még ha az ilyesmit termékenyebb Hitchcock és Patricia Highsmith vonatkozásában keresgélni. Ám ahogy ők végül összetalálkoztak (Idegenek a vonaton, 1951), kész csoda, hogy Christie-vel nem esett meg efféle találka, hol­ott a vonataik (mármint Alfredé és Agatháé) kétségkívül ugyanazon a vonalon szállították utasaikat. De az elmaradt randit mégis inkább követőikre hagyták, akik nem is tétováztak.

Az angol puhafedelű irodalom rengeteg kortárs Christie-t tart el, ezek egyike például Ruth Ware, akinek 2016-os regénye (A nő a tízes kabinból, fordította Benedek Leila) jellegzetes példája az efféle epigonizmusnak. Nyilván reggelig sorolhatnánk a hasonigényű regénykéket: A. J. Finn: Nő az ablakban; Paula Hawkins: A lány a vonaton, ilyenek… Mind kiabál a megfilmesítésért, mindet meg is filmesítették már, s mind úgy néz ki, hogy összecsomózzák benne Hitchcockot Christie-vel, aztán bogozza ki, aki tudja – maguknak a szerzőknek általában nem szokott sikerülni. S e filmes adaptációk, készülvén az elkerülhetetlen sikerre, kivétel nélkül komoly színészi erőket küldenek harcba. A nő a tízes kabinból sztárja Keira Knightley, s olyan remek untermannjai vannak, mint Guy Pearce vagy éppenséggel David Morrissey.

A történet olyan, mintha direkt Mészáros Lőrincnek találták volna ki (mér’, lehet, hogy tényleg). Bemegy a csávó (Guy Pearce, de ez még a film előtt) a jachtboltba, s azt mondja az eladónak, hogy kérem a legnagyobbat; most ez a sokemeletes csoda a norvég fjordok közt kóvályog valahol, fedélzetén a világ néhány leggazdagabb kreténjével, akik jótékonykodni trombitáltattak össze, s persze egy vesztükre odarendelt oknyomozó újságíróval meg egy fotóriporterrel, bár utóbbi csak a kulissza egyik darabkája. Csodálkozunk-e, hogy a trauma sújtotta újságíró (Knightley) valami olyasminek lesz a tanúja, amit nem kéne látnia: valakit megölnek. Belehajítják a bizonyára hideg és feltehetően mély vízbe. Igen ám, de a létszámellenőrzésről nem hiányzik senki. Miben is áll szegény zsurnaliszta traumája: egyik korábbi világrengető leleplezésének forrását vízbe fojtották.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.