Film

Kinek nevét párás üvegre írták

Simon Stone: A nő a tízes kabinból

  • - turcsányi -
  • 2025. október 21.

Kritika

Hogy Alfred Hitchcock életműve – különös tekintettel az ún. nagy műveire – hogyan öregedett, az nyilván hitviták terepe.

Fanatikusok küzdenek ott fanatikusokkal, de annyi biztos: a maestrónak máig nem lehet nyugta, műveinek utózmányaival, folytatásaival, továbbgondolásaival, homázsaival és persziflázsaival, iskoláját közepes rendűen kijárt követőinek igyekezetével tele a padlás. E nagy lökdösődés legázolt mindent, ami az útjába került, nemcsak magát Hitchcockot, de például azokat az írókat is, akiknek a műveiből egy-egy esetben dolgozott.

Nagyjából ugyanez a helyzet Agatha Christie-vel is. Mindenki írt már Agatha Christie-regényt, csinált Agatha Christie-jellegű filmet, aki meg nem, az előbb-utóbb úgyis megpróbálja. Mindez azon túl is érdekes, hogy amúgy a két szerző, Christie és Hitchcock művei között számos tartalmi párhuzamot is találni, még ha az ilyesmit termékenyebb Hitchcock és Patricia Highsmith vonatkozásában keresgélni. Ám ahogy ők végül összetalálkoztak (Idegenek a vonaton, 1951), kész csoda, hogy Christie-vel nem esett meg efféle találka, hol­ott a vonataik (mármint Alfredé és Agatháé) kétségkívül ugyanazon a vonalon szállították utasaikat. De az elmaradt randit mégis inkább követőikre hagyták, akik nem is tétováztak.

Az angol puhafedelű irodalom rengeteg kortárs Christie-t tart el, ezek egyike például Ruth Ware, akinek 2016-os regénye (A nő a tízes kabinból, fordította Benedek Leila) jellegzetes példája az efféle epigonizmusnak. Nyilván reggelig sorolhatnánk a hasonigényű regénykéket: A. J. Finn: Nő az ablakban; Paula Hawkins: A lány a vonaton, ilyenek… Mind kiabál a megfilmesítésért, mindet meg is filmesítették már, s mind úgy néz ki, hogy összecsomózzák benne Hitchcockot Christie-vel, aztán bogozza ki, aki tudja – maguknak a szerzőknek általában nem szokott sikerülni. S e filmes adaptációk, készülvén az elkerülhetetlen sikerre, kivétel nélkül komoly színészi erőket küldenek harcba. A nő a tízes kabinból sztárja Keira Knightley, s olyan remek untermannjai vannak, mint Guy Pearce vagy éppenséggel David Morrissey.

A történet olyan, mintha direkt Mészáros Lőrincnek találták volna ki (mér’, lehet, hogy tényleg). Bemegy a csávó (Guy Pearce, de ez még a film előtt) a jachtboltba, s azt mondja az eladónak, hogy kérem a legnagyobbat; most ez a sokemeletes csoda a norvég fjordok közt kóvályog valahol, fedélzetén a világ néhány leggazdagabb kreténjével, akik jótékonykodni trombitáltattak össze, s persze egy vesztükre odarendelt oknyomozó újságíróval meg egy fotóriporterrel, bár utóbbi csak a kulissza egyik darabkája. Csodálkozunk-e, hogy a trauma sújtotta újságíró (Knightley) valami olyasminek lesz a tanúja, amit nem kéne látnia: valakit megölnek. Belehajítják a bizonyára hideg és feltehetően mély vízbe. Igen ám, de a létszámellenőrzésről nem hiányzik senki. Miben is áll szegény zsurnaliszta traumája: egyik korábbi világrengető leleplezésének forrását vízbe fojtották.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.

„Valami nyomorúság”

A 2023-ban Booker-díjat nyert disztópiája az elmúlt évek egyik leghatásosabb regénye a diktatúrák természetéről. Megkérdeztük mindenről, ami csak felmerül a könyvben: a valóság­értelmezéstől kezdve a szöveg tagolatlanságáig.

„Valódi harc”

Már a második könyve jelenik meg magyarul, az Én uram és legyőzőm egy szerelmi háromszögről és egy bűntényről szól, egyben irodalmi játék, amely megidézi Verlaine és Rimbaud szerelmét. Ráadásul a francia akadémia nagydíját is elnyerte.