Film

Fél disznó

Nemes László: Árva

  • 2025. október 21.

Kritika

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

A jövőbe, ahol neked is lehet ugyanilyen hangos, büdös motorod, ha jól viselkedsz.” Egy nemzedék, egy ország perspektíváit foglalja össze ez a kép és ez a végtelenül személyes, a rendező apjának, a magyar film ikonikus alakjának, Jeles Andrásnak a valóságos történetén alapuló film.

1957 tavaszán járunk, a levert forradalom utáni szórványos ellenállás megszűnt, statá­rium van, a város ismét romokban hever, represszió és depresszió mindenütt. A lakosság egyetlen ambíciója a túlélés. Gyakorlatuk van már ebben az embereknek, bő egy évtizede zárult le a II. világháború, és azt sem volt tanácsos feszegetni, hogy ki mit csinált annak idején, mi lett a koncentrációs táborokba, hadifogságba, kényszermunkára (munkaszolgálat, málenkij robot) hurcoltakkal. A film főhőse, a 12 éves Andor sem ismerte az apját, úgy tudja, ő is táborba került. Ez a hiány a begyógyulni nem tudó seb, az örök fájdalom és boldogtalanság. Megrendítő, ahogy a ház pincéjében egy kazánnak mondja el a fiú („Tisztelt uram, kedves apám!”) minden áldott nap a vele történteket. Nincs, akire felnézhetne, nincs, aki eligazítaná az élet dolgaiban. A felnőttek sugdolóznak, nem válaszolnak alapvető kérdésekre, vagy elharapják a mondatokat. Barátai nincsenek, egyetlen játszótársa a hasonló sorsú Sári, de nemigen van kedvük játszani, különösen, hogy a lány bujkáló forradalmár bátyjáról kell gondoskodni: hol ételt-italt visznek a romos ház pincéjébe, hol egy talált pisztolyt. Anyja különösebb meggyőződés nélkül várja vissza a férjét, nincs másik férfi az életében, a túlélésért hozott áldozatokba belefásult, és – mint megannyi érintett a háború után (nem csak zsidó magyarok) – elhallgatással véli elviselhetővé tenni a maga és különösen fia éle­tét. Zsinagógába sosem vitte, sem a szombatot, sem az ünnepeket nem tartják, legfeljebb sertéshúst nem esznek.

És akkor beállít egy korábban már látott ellenszenves alak egy fél disznóval, fiamnak szólítja Andort, és oda akar költözni. Ő Berend, a jászberényi hentes, aki a vészkorszakban pénzért bújtatta, s ha már ott volt, erőszakolgatta is a kiszolgáltatott nőt. Andor tényleg az ő fia. Volt ugyan családja – mint azt a fiú kalandos körülmények közt kideríti –, de nem lehet tudni, mi lett a feleséggel és a mozgássérült (ezek szerint) féltestvérrel. Valószínűleg disszidáltak, de Andor úgy képzeli, megölte őket a brutális böllér. Akit ő akar megölni, mert rátelepszik az életükre, mert ha haragra gerjed, nem ismer se istent, se embert, tör-zúz, bántja anyát, az asszonyon ellihegett bocsánatkérése is bántás, beviszi a kampóit, bárdjait az egykor a család által bérelt, ’44 óta üresen álló színházjegyirodába, hogy ott hentesboltot nyisson – és mindent elvesz és kidobál, amihez eladdig kötődött, amiből a világot próbálta megérteni, amiből a legfontosabbat: identitást épített magának Andor. Aki vér szerinti apja megjelenésével lett csak igazán árva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.