Film

Fél disznó

Nemes László: Árva

  • 2025. október 21.

Kritika

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

A jövőbe, ahol neked is lehet ugyanilyen hangos, büdös motorod, ha jól viselkedsz.” Egy nemzedék, egy ország perspektíváit foglalja össze ez a kép és ez a végtelenül személyes, a rendező apjának, a magyar film ikonikus alakjának, Jeles Andrásnak a valóságos történetén alapuló film.

1957 tavaszán járunk, a levert forradalom utáni szórványos ellenállás megszűnt, statá­rium van, a város ismét romokban hever, represszió és depresszió mindenütt. A lakosság egyetlen ambíciója a túlélés. Gyakorlatuk van már ebben az embereknek, bő egy évtizede zárult le a II. világháború, és azt sem volt tanácsos feszegetni, hogy ki mit csinált annak idején, mi lett a koncentrációs táborokba, hadifogságba, kényszermunkára (munkaszolgálat, málenkij robot) hurcoltakkal. A film főhőse, a 12 éves Andor sem ismerte az apját, úgy tudja, ő is táborba került. Ez a hiány a begyógyulni nem tudó seb, az örök fájdalom és boldogtalanság. Megrendítő, ahogy a ház pincéjében egy kazánnak mondja el a fiú („Tisztelt uram, kedves apám!”) minden áldott nap a vele történteket. Nincs, akire felnézhetne, nincs, aki eligazítaná az élet dolgaiban. A felnőttek sugdolóznak, nem válaszolnak alapvető kérdésekre, vagy elharapják a mondatokat. Barátai nincsenek, egyetlen játszótársa a hasonló sorsú Sári, de nemigen van kedvük játszani, különösen, hogy a lány bujkáló forradalmár bátyjáról kell gondoskodni: hol ételt-italt visznek a romos ház pincéjébe, hol egy talált pisztolyt. Anyja különösebb meggyőződés nélkül várja vissza a férjét, nincs másik férfi az életében, a túlélésért hozott áldozatokba belefásult, és – mint megannyi érintett a háború után (nem csak zsidó magyarok) – elhallgatással véli elviselhetővé tenni a maga és különösen fia éle­tét. Zsinagógába sosem vitte, sem a szombatot, sem az ünnepeket nem tartják, legfeljebb sertéshúst nem esznek.

És akkor beállít egy korábban már látott ellenszenves alak egy fél disznóval, fiamnak szólítja Andort, és oda akar költözni. Ő Berend, a jászberényi hentes, aki a vészkorszakban pénzért bújtatta, s ha már ott volt, erőszakolgatta is a kiszolgáltatott nőt. Andor tényleg az ő fia. Volt ugyan családja – mint azt a fiú kalandos körülmények közt kideríti –, de nem lehet tudni, mi lett a feleséggel és a mozgássérült (ezek szerint) féltestvérrel. Valószínűleg disszidáltak, de Andor úgy képzeli, megölte őket a brutális böllér. Akit ő akar megölni, mert rátelepszik az életükre, mert ha haragra gerjed, nem ismer se istent, se embert, tör-zúz, bántja anyát, az asszonyon ellihegett bocsánatkérése is bántás, beviszi a kampóit, bárdjait az egykor a család által bérelt, ’44 óta üresen álló színházjegyirodába, hogy ott hentesboltot nyisson – és mindent elvesz és kidobál, amihez eladdig kötődött, amiből a világot próbálta megérteni, amiből a legfontosabbat: identitást épített magának Andor. Aki vér szerinti apja megjelenésével lett csak igazán árva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.