Film

Fél disznó

Nemes László: Árva

  • 2025. október 21.

Kritika

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

A jövőbe, ahol neked is lehet ugyanilyen hangos, büdös motorod, ha jól viselkedsz.” Egy nemzedék, egy ország perspektíváit foglalja össze ez a kép és ez a végtelenül személyes, a rendező apjának, a magyar film ikonikus alakjának, Jeles Andrásnak a valóságos történetén alapuló film.

1957 tavaszán járunk, a levert forradalom utáni szórványos ellenállás megszűnt, statá­rium van, a város ismét romokban hever, represszió és depresszió mindenütt. A lakosság egyetlen ambíciója a túlélés. Gyakorlatuk van már ebben az embereknek, bő egy évtizede zárult le a II. világháború, és azt sem volt tanácsos feszegetni, hogy ki mit csinált annak idején, mi lett a koncentrációs táborokba, hadifogságba, kényszermunkára (munkaszolgálat, málenkij robot) hurcoltakkal. A film főhőse, a 12 éves Andor sem ismerte az apját, úgy tudja, ő is táborba került. Ez a hiány a begyógyulni nem tudó seb, az örök fájdalom és boldogtalanság. Megrendítő, ahogy a ház pincéjében egy kazánnak mondja el a fiú („Tisztelt uram, kedves apám!”) minden áldott nap a vele történteket. Nincs, akire felnézhetne, nincs, aki eligazítaná az élet dolgaiban. A felnőttek sugdolóznak, nem válaszolnak alapvető kérdésekre, vagy elharapják a mondatokat. Barátai nincsenek, egyetlen játszótársa a hasonló sorsú Sári, de nemigen van kedvük játszani, különösen, hogy a lány bujkáló forradalmár bátyjáról kell gondoskodni: hol ételt-italt visznek a romos ház pincéjébe, hol egy talált pisztolyt. Anyja különösebb meggyőződés nélkül várja vissza a férjét, nincs másik férfi az életében, a túlélésért hozott áldozatokba belefásult, és – mint megannyi érintett a háború után (nem csak zsidó magyarok) – elhallgatással véli elviselhetővé tenni a maga és különösen fia éle­tét. Zsinagógába sosem vitte, sem a szombatot, sem az ünnepeket nem tartják, legfeljebb sertéshúst nem esznek.

És akkor beállít egy korábban már látott ellenszenves alak egy fél disznóval, fiamnak szólítja Andort, és oda akar költözni. Ő Berend, a jászberényi hentes, aki a vészkorszakban pénzért bújtatta, s ha már ott volt, erőszakolgatta is a kiszolgáltatott nőt. Andor tényleg az ő fia. Volt ugyan családja – mint azt a fiú kalandos körülmények közt kideríti –, de nem lehet tudni, mi lett a feleséggel és a mozgássérült (ezek szerint) féltestvérrel. Valószínűleg disszidáltak, de Andor úgy képzeli, megölte őket a brutális böllér. Akit ő akar megölni, mert rátelepszik az életükre, mert ha haragra gerjed, nem ismer se istent, se embert, tör-zúz, bántja anyát, az asszonyon ellihegett bocsánatkérése is bántás, beviszi a kampóit, bárdjait az egykor a család által bérelt, ’44 óta üresen álló színházjegyirodába, hogy ott hentesboltot nyisson – és mindent elvesz és kidobál, amihez eladdig kötődött, amiből a világot próbálta megérteni, amiből a legfontosabbat: identitást épített magának Andor. Aki vér szerinti apja megjelenésével lett csak igazán árva.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

„Ellentmondásos karakterek”

Az angol posztpunk zenekar 2023-ban a Reflektor Fesztivál fő fellépőjeként, tavaly pedig a Dropkick Murphys előzenekaraként lépett fel hazánkban. Ám hamarosan viszontláthatjuk őket Budapesten – immár önálló koncerten. Helsinkiben értük utol a turnézó zenekar énekesét, Charlie Steent.

„Valami nyomorúság”

A 2023-ban Booker-díjat nyert disztópiája az elmúlt évek egyik leghatásosabb regénye a diktatúrák természetéről. Megkérdeztük mindenről, ami csak felmerül a könyvben: a valóság­értelmezéstől kezdve a szöveg tagolatlanságáig.