Új ügynöktörvény: Titokgazdálkodj okosan!

  • Bugyinszki György
  • 2002. december 5.

Belpol

A héten kezdi tárgyalni az Országgyűlés az ügynöktörvény módosításáról szóló tervezetet. Ezt a koalíciós pártok jegyzik, amelyek nem minden részletkérdésben értenek egyet: a szocialisták a nemzetbiztonsági érdekeket hangsúlyozzák, a szabaddemokraták viszont a minél szélesebb nyilvánosság hívei.

A héten kezdi tárgyalni az Országgyűlés az ügynöktörvény módosításáról szóló tervezetet. Ezt a koalíciós pártok jegyzik, amelyek nem minden részletkérdésben értenek egyet: a szocialisták a nemzetbiztonsági érdekeket hangsúlyozzák, a szabaddemokraták viszont a minél szélesebb nyilvánosság hívei.Aminiszterelnök titkosszolgálati múltjának napvilágra kerülése az előzménye és oka a törvény újraszabályozásának. Eddig a közszereplők átvilágításakor csak a III/3-as ügyosztállyal (belső elhárítás) fennálló kapcsolatot vizsgálták, és ha megállapították az együttműködést, felszólították az érintettet a tisztségről való lemondásra. Ha ezt nem tette meg, érintettségét nyilvánosságra hozták. A mostani módosítástervezet szerint

a teljes III-as

főcsoportfőnökségre kiterjesztenék az átvilágítást, és automatikusan a közvélemény elé tárnák a szűrőn fennakadtak nevét. Az érintettség fogalmát újraértelmezik: ha valakinek a neve felbukkan egy-egy iratban, megvizsgálnák azt is, hogy valóban történt-e tényleges munkavégzés. Arról jelenleg is folyik a vita az MSZP és az SZDSZ között, hogy a vizsgált személyek köre csak a közszolgálatban tevékenykedőkre korlátozódjon, avagy érintse a magas egyházi tisztséget betöltőket, a média, a szakszervezetek és a közalapítványok vezetőit is.

Az ellenzék a pártállami titkosszolgálatokkal való együttműködés nyilvánosságra hozatala helyett a köztisztségek vállalását kizáró összeférhetetlenség kimondását szorgalmazza (szerintük az MSZMP központi és politikai bizottságának tagjait is ki kellene zárni a közéletből). Tóth András (MSZP), a Miniszterelnöki Hivatal titkosszolgálatokért felelős politikai államtitkára - aki a javaslatok kidolgozásának szocialista felelőse - a Narancsnak erről úgy vélekedett: "Ez a követelés 13 évvel a rendszerváltoztatás után veszélyeztetné a jogbiztonságot, és ezért összeférhetetlen lenne a jogállami normákkal." Fodor Gábor, aki szabaddemokrata részről jegyzi a tervezetet, elmondta: "Egy demokratikus államban a választópolgároknak kell eldönteniük, hogy mit tekintenek köztisztséget kizáró oknak." Az ellenzék által kívánatosnak tartott szabályozás esetén Medgyessy Péter miniszterelnöknek is távoznia kellene. Tóth András erre így reagál: "A Fideszt zavarja a Medgyessy-kormány eddigi tevékenységének társadalmi elismerése, ezért próbálja ezt a kérdést napirenden tartani." Fodor Gábor szerint az ügynöktörvény lényege nem az összeférhetetlenség kimondása, hanem az, hogy őszintén szembenézzünk a múlttal, és hogy a politikusok ne legyenek zsarolhatók.

Tóth úgy látja: a média- és az egyházi vezetőkre való kiterjesztés kérdésében különbséget kell tenni a közhatalmat gyakorlók és a magánszféra közéleti szereplői között. "Ez következik az Alkotmánybíróság vonatkozó állásfoglalásából is, amely szerint az átvilágítandók körét csak egységes ismérvek alapján lehet meghatározni" - véli. A közszereplők ilyen széles körének vizsgálatát ezért

nem is támogatja

az MSZP. Fodor Gábor és az SZDSZ másként ítéli meg ugyanezt: mindenkire ki kellene terjeszteni a törvényt, akinek a közéletre jelentős a befolyása, vagyis ezrek véleményét alakíthatja.

Problematikus dolog évtizedek múltán megállapítani, hogy ki végzett érdemi munkát az állambiztonsági szervek kötelékében. Az államtitkár szerint éppen ezért "az elfogadásra javasolt törvény csak a nyilvántartások alapján egyértelműen bizonyítható érintettség megállapítására szorítkozik". Előfordulhat az is, hogy a kiterjesztett átvilágítás eredménye nem hozható nyilvánosságra (például a katonai elhárítás területén dolgozók esetében), mert aktuális nemzetbiztonsági érdekeket sért, tehát az érintett mindenféle szankció alól mentesül. Tóth András ezzel kapcsolatban leszögezte: "A törvénytervezet csak ténymegállapításra szorítkozik, szankcionálni tehát nincs mit."

Az előterjesztéshez félszáznál is több módosító javaslatot nyújtott be a kormányoldal, s ez a tény felveti az előkészítetlenség aggályát. A titokügyi államtitkár szerint azonban ez - a tárgykör bonyolultságát figyelembe véve - elkerülhetetlen volt, és ebből még nem feltétlenül az következik, hogy a tervezet rossz.

Az új, "nyilvánosságtörvénynek" is nevezett módosítás tárgyalásával egy időben kerül a Ház elé az állambiztonsági levéltár létrehozásáról szóló előterjesztés is, amely a megfigyeltek és a tudományos kutatók számára tenné megismerhetővé az iratokat. Abban jelenleg még a koalíciós pártok között sincs egyetértés, hogy a nemzetbiztonsági érdekek miatt zárolt papírok köréről a titkosszolgálatok (az MSZP javaslata) vagy egy háromfős testület döntsön. Tóth András lapunknak elmondta: a levéltárnak nem átadandó ügycsoportokat a nemzetbiztonsági törvény konkrétan meghatározza. Példaként azon hírszerzőket említette, akik a romániai falurombolás őrült tervét eljuttatták a nyugat-európai emberi jogi szervezetekhez. "A hasonló ügyek feltárásában közreműködők nevét kötelességünk titokban tartani, de hangsúlyozom, ez a kör az adatok elenyésző része" - jegyezte meg.

Egy módosító indítvány szerint a megfigyeltek bepillanthatnának ugyan a róluk szóló iratokba, de azok tartalmát

nem hozhatnák nyilvánosságra

Tóth kiemelte: figyelembe kell venni, hogy egy harmadik személyre vonatkozó adatokkal csak ő jogosult rendelkezni. Aki ezt megszegné, arra az államtitkár szerint a jelenleg is hatályos, a jogosulatlan adatkezelésről és a különleges személyes adatokkal való visszaélésről szóló törvény szankciói vonatkoznának.

Fodor Gábor a Narancsnak úgy fogalmazott: bár helyesnek tartaná, ha a megfigyeltek nyilvánosságra hozhatnák a róluk szóló, megismert adatokat, ezt a kompromiszszumot hajlandók megkötni. Ha már nem sikerült elérni, hogy minden adat korlátlanul hozzáférhető legyen - noha korábban úgy tűnt, ezt a szocialisták is támogatják -, Fodor fontosnak tartja a civil kontrollt azon iratoknál, amelyeknél fenntartják a titkos minősítést.

Bugyinszki György

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.