Újabb csúszás a metróépítésnél - Több idő, több pénz

  • M. L. F.
  • 2008. október 9.

Belpol

Egy hétig állt a munka a 4-es metró több szakaszán, mert az alagútfúró cég kevesellte a tartalékkeretből neki járó pluszpénzt. A főváros szakemberei láthatóan nem tudnak mit kezdeni a konzorcium erőfölényével: hétfőn rábólintottak a Bamco tizenhárommillió eurónyi követelésére. M. L. F.
Egy hétig állt a munka a 4-es metró több szakaszán, mert az alagútfúró cég kevesellte a tartalékkeretből neki járó pluszpénzt. A főváros szakemberei láthatóan nem tudnak mit kezdeni a konzorcium erőfölényével: hétfőn rábólintottak a Bamco tizenhárommillió eurónyi követelésére.

"A DBR Metró Projekt Igazgatóság továbbra is sajnálja, hogy a Bamco konzorcium az önkényes leállást választotta, hiszen lett volna még jogi lehetősége arra, hogy békés úton, választott bíróság előtt rendezze a vitás kérdéseket. (...) Álláspontunk szerint a túlreagált lépésért, az ebből következő esetleges szerződésszegésért és az okozott károkért a teljes anyagi és jogi felelősséget a konzorciumnak kell vállalnia" - állt a projektigazgatóság szeptember 29-i közleményében.

A beruházó és a kivitelező közti vita hátterét ismerő forrásaink szerint a korábban szokatlan hangütés a metróépítésben több évtizedes nemzetközi tapasztalattal rendelkező Klados Gusztávnak köszönhető, aki a napokban váltotta a DBR élén az eddig sikertelenül tárgyaló Balogh Árpádot. (A Kladossal készített interjút lásd: Környezetváltozás, Magyar Narancs, 2008. június 5.) A Bamco Alagút- és Metróépítő Közkereseti Társaság (Kkt.) először szeptember 25-én figyelmeztette a BKV-hoz tartozó projektigazgatóságot, hogy leáll az építkezéssel, ha nem elégítik ki a szerinte jogos követeléseit. Múlt hétfőn már úgy vonult le a munkaterületről, hogy még kárenyhítési kötelezettségeinek sem tett eleget, sőt a munkálatok leállításával a többi kivitelező munkáját is hátráltatta, ami további csúszást eredményezhet az eredetileg 2009-es, jelenleg 2011-es átadással kalkuláló ütemtervben.

A Bamco ultimátuma

nem lepte meg a főváros vezetését. A konzorciummal hónapok óta tart a vita, Demszky Gábor az augusztus 28-i közgyűlésen elismerte: "láttuk, tudtuk, terveztük, hogy konfliktusunk lesz a kivitelezővel", ami akár megtorpanáshoz is vezethet. A fúrópajzsokat már augusztus közepén leállították, a múlt héten csak a Bamco építkezéseiről (Gellért téri állomás, Etele téri indítóakna, bizonyos szellőzőaknák) vonultak le a kkt. munkásai.

A francia Vinci, a Strabag és a Hídépítő alkotta konzorcium az utóbbi hónapokban rohamtempóban építette az alagutakat - egyes információk szerint azért, hogy minél hamarabb érjen a Fővám téri állomás elé. A pesti megállóért felelős Hídépítő ugyanis jelentős késésben van, az év eleje óta képtelen eldönteni, hogy milyen technológiával építse meg a folyam alá benyúló állomásrészt. A csúszás miatt a pajzsok 2009 tavaszán 2-4 hónapnyi várakozásra kényszerülnek, amiért a konzorcium - amelynek tagja a Hídépítő is - közel egymilliárdos "álláspénzre" lesz jogosult. (Bár a Fővám téri tervek kialakítását szeptemberre ígérték, még mindig nem készültek el. A Hídépítő folyékony nitrogénnel fagyasztaná a talajban lévő vizet, ám ezt a DBR túl drágának találta. Felmerült, hogy húsz méterrel odébb tolják az állomást, ehhez viszont újra kell engedélyeztetni a projektet, ráadásul így az építkezés veszélyeztetné a közgazdasági egyetem épületét - végül mégis ezt a megoldást választották a hónapokig vitázó felek.)

Az alagútépítő társaság olyanynyira belehúzott, hogy még a Gellért tér előtti vasúti átkötő (melyen keresztül a szerelvények átmehetnek az egyik alagútból a másikba) kialakítását is el akarta napolni, csak hogy ne kelljen leállítani a fúrópajzsokat. Ekkor a projektigazgatóság a sarkára állt: jelezte a Bamcónak, hogy a munkafázisokat nem lehet felcserélni, és kérte, hogy még a pajzsok áthaladása előtt építsék meg bányászati módszerekkel az átkötőt. A DBR szerint a konzorcium új terve túl kockázatos, a fellazított kőzet könnyen a munkásokra omolhat, ráadásul jelentős károkat okozhat az építkezés feletti Műegyetemben.

A megegyezésre képtelen felek végül a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz fordultak, amely az augusztus 7-i helyszíni szemle után a DBR-nek adott igazat, megállapítva, hogy az átkötő építéséhez bányakapitánysági engedélyre van szükség. Csakhogy a kkt. pár nappal később engedély nélkül újraindította a fúrást, amit végül a hatóság állíttatott le, majd augusztus 21-i határozatában egymillió forintra büntette a céget. A helyzet pikantériája, hogy a jogi címzett minden ilyen esetben a DBR, vagyis a bírságot a beruházónak kell behajtania a Bamcótól.

A jelenlegi vita a többletköltség-követelésekről zajlik. Az elmúlt másfél évben a Bamco közel 150 követelést nyújtott be több mint 36 milliárd forint értékben (az összes többi kivitelező együttesen is csak ennek a töredékét kéri).

A követeléscsomag

enyhén szólva túlzó: cég közel 50 milliárdért vállalta a munkát, a legutóbbi metrójelentés szerint 2008. június 30-ig 23,6 milliárd forintot kifizettek már. A legtöbb vitát az a három követelés okozza, amely már megjárta a döntőbizottságot (a testület három főből áll: egyet a DBR, egyet a kivitelező delegált, egyet pedig közösen választottak). Kérdésünkre, hogy pontosan milyen követelések merültek fel, a DBR sajtóirodáján azt válaszolták, hogy folyamatban lévő ügyekről lévén szó nem nyilatkozhatnak azok jellegéről. Információink szerint a projektigazgatóság jóval a leállás előtt megtette az ajánlatát, ám a Bamco nem válaszolt, inkább levonult.

Úgy tűnik, hogy a kkt. - miként a többi vállalkozó is - a többletköltségekre fenntartott tartalékkeretre utazik. Ez az alagutaknál és a Gellért téri állomásnál 5,6 milliárd forintot tesz ki. A konzorciumot vélhetően az zavarja, hogy a beruházó velük szemben eddig túl szigorúnak bizonyult: a metrójelentés szerint a Tétényi útnál és a Kálvin térnél már 43, illetve 36 százalékban kimerítették a tartalékkeretet, míg az alagútfúró eddig csak 5 százalékig jutott. A Bamco illetékesei legutóbb azt nyilatkozták az MTI-nek, hogy 13 millió euróra mindenképpen szükségük van. A beruházó és a mérnök június óta felpörgette a benyújtott kérvények átvizsgálását: a százötvenből huszonötöt talált "valósnak és jogosnak". A DBR lapzártánkkor 1,6 milliárdot már elismert, ami jelentős "engedmény" a június 30-ig befogadott 265 millióhoz képest.

A levonulás ellenére a kapcsolatok nem fagytak be, a tárgyalások eredménye a hétfői megállapodás. A DBR jogfenntartással kifizeti a Bamcónak a 13 millió eurót (közel hárommilliárd forintot), ám az ügyet választott bíróság elé viszi. Amennyiben a bíróság alacsonyabb összeget ítél meg, úgy a különbség visszavonható lesz. Cserébe a Bamco újra felveszi a munkát. (Ezzel a tartalékkeret több mint felét kiürítik, pedig a 15 kilométerből alig 6 épült meg eddig.)

Kérdés, hogy a Fővám téri késlekedés, illetve az átkötő alagút körüli huzavona mekkora csúszást okoz az ütemtervben. A DBR irodáján egyelőre annyit mondtak a Narancsnak, hogy "jelenleg folyik az ütemezés finomhangolása". A Gellért téri és a Fővám téri bonyodalmak kb. féléves késést okozhatnak, de a projektigazgatóság szerint így is tartható a 2011 végi átadás.

Fővesztés

Klados Gusztávot azért hívták vissza egy indiai építkezésről, hogy megerősítsék a beruházót a kivitelezőkkel szemben. A szakembert június elején operatív menedzsernek nevezték ki a DBR-nél, most pedig Balogh Árpád helyét veszi át a projektigazgatóság élén. Balogh távozása része annak az átalakításnak, amit a BKV új vezérigazgatója, a szeptember 1-jétől kinevezett Kocsis István kezdeményezett. Az Index információi szerint a cégvezér a 4-es metró építését felügyelő vezérigazgató-helyettest, Olti Ferencet és a kommunikációs ügyeket vivő Regőczi Miklóst is felállította, illetve általános helyettesévé nevezte ki Balogh Zsoltot. A leváltásokkal és kinevezésekkel tovább gyengült Demszky befolyása, ugyanis míg Oltit a városházán a főpolgármester bizalmasának tartják, Balogh Zsolt a szocialista főpolgármester-helyettes, Hagyó Miklós emberének számít.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.