Utazó vidámparkok: Körhintakaraván alkonyatban

Belpol

Az utazó vidámparkos família vezetõje, Dohány Ferenc szerénytelenség nélkül állítja, hogy idehaza a legjobbak közé tartoznak. Erre a több mint 80 évnyi családi tradíció is kötelezi, no meg a félsz, hogy manapság az iparág ilyen színvonal mellett sem virágzik. Tíz éve még örök érvényûnek tûnt a szabály: a körhinták világából menet közben nincs kiszállás, ám azóta fogyni kezdett körülöttük a levegõ.

Tökölön, az egykori téeszudvaron álló krémszínû lakókocsiról, a 15 évnél is idõsebb Rába, Tatra és Volvo teherautókról, valamint a mellettük kamionponyvával letakart, fél tucatnál is több utánfutóról kevesen gondolnák, hogy egy komplett vidámpark elemei. A precízen pakolt és rutinosan összetömörített egy-két platónyi rakományról nehéz elképzelni, hogy néhány óra alatt valóban komoly méretû dodzsem, lánc- és gyerekkörhinták vagy hullámvasút építhetõ belõlük. A telepen ráadásul másfél hónapja a csend és a mozdulatlanság az úr, téli pihenõre küldték a csillogást. Dohányék tavaly is novemberre fejezték be a szezont, a kopott kék ponyvák alá hibernált állapot február végéig tart: akkor kezdõdik a felkészülés az újabb nekiindulásra, senki sem számolja, hányadikra. Csak az biztos, hogy márciustól hét hónapig megint nem lesz megállás. Évtizedek óta így megy ez, kizárólag a szezon alatt a karavánnal leírt körök mérete változott - nagyjából generációnként. Az ötvenes évekig, amikor lovak húzták a szekereket, a kiskunlacházi, abonyi, nagykátai, rácalmási és ráckeresztúri búcsúk kitették az évad felét. Jó húsz éve viszont már a március 15-i debreceni "átmozgatás", a hajdúböszörményi húsvét, a szegedi majális, a horti pünkösd és a balatonlellei nyár ad viszonyítási pontokat.

Szitává lõtt hajóhinta

Dohányék az országban ha nem is az elsõ, de a ma aktívak közül az egyik legrégebbi utazó vidámparkos család. Nevük e területen minõségi garancia, õket - ahogyan a Greznár, a Nádházi és a Sipos családot is - minden szakmabeli jól ismeri. A hírnév alapjait Dohány Mihály rakta le, miután az 1920-as években azzal került az iparba, hogy benõsült a hajdúszoboszlói és soroksári vásárokon is hajóhintát állító Gengela családba. A 30-as éveknek már önállóan, egy kézzel hajtott hajóhintával indult neki, s mellé rövidesen megépült a gyermek-, majd a lánckörhinta, aztán Magyarország egyik elsõ nagy forgója. Ez utóbbit már (igaz, borzasztóan hangos) robbanómotorral, késõbb pedig árammal hajtották. Amikor 86 évesen meghalt, akkor is a ringlispílkaravánnal haladt.

A családi legendárium tele van olyan történetekkel, hogy egy-egy nagyon jónak hitt helyen a nagy bukás elkerülése végett tábort bontottak a harmadik napon annak ellenére is, hogy 10-15 napra elõre kifizették már a helypénzt. A direkt a hét végére érkezõ rossz idõs sztorikból is többtucatnyi létezik. Ám ha igazán rosszul mentek a dolgok, az az anekdotaszerû történet adott erõt, ahogyan Dohány Mihály a II. világháborút követõen talpra akart és tudott állni.

Amikor nyilvánvaló lett számára, hogy a Kiskunlacháza felé gyorsan közeledõ fronthoz képest a muraközi lovak és a hajóhintával terhelt szekerek túl lassúak a meneküléshez, egy ottani házban hagyta a szétszerelt faállványzatot és a többmázsás fémteknõket. Ám így is beérték; jól karbantartott, teherbíró lovait elvették tõle a szovjetek, és két kisméretû, lestrapált lovacskát adtak értük. De legalább adtak valamit. A Kiskunlacházára bevonulók az épségben maradt épületbõl a bárkákat a közeli tóhoz vitték. Csak akkor hagytak fel a tervezett csónakázással, amikor a nehéz légi ladikokkal együtt ketten már végleg elmerültek. A bosszú nem maradt el: a katonák felgyújtották a házban az állványzatot, majd szitává lõtték és a tóba süllyesztették a megmaradt hajótesteket. Ma is hihetetlennek tûnik, hogy 1945 nyarán ugyanezek a hajók ismét himbálózva hasították a levegõt. Annak ellenére, hogy Dohány Mihály akkortájt egy motoros futár gázolása miatt éppen medence- és lábtöréseibõl próbált felépülni. Nem tudni, hogy a hitetlenkedõknek-e vagy mementó gyanánt, de az egyetlen épen maradt gerendából az újjáépülõ gyerekkörhinta oszlopa lett. A fémteknõket pedig aprólékos javítgatás után ismét szolgálatába állította. Mivel a háború után nem volt pénze senkinek, menetdíjként tökéletesen megfelelt egy tojás vagy három csõ kukorica.

Céllövölde: a kezdet és a vég

Dohány Mihály soha nem épült ugyan fel egészen és sánta maradt, céllövöldésként boldog életet élt. Három fia született: Lõrinc és Dezsõ, valamint a legkisebb fiú, a "körhintás Feri bácsi". Utóbbi mostanra (apjához hasonlóan) nyugdíjasként is az utazó vidámparkosok életét éli, büntetésnek venné, ha otthon kellene maradnia. A megjelenésében és modorában egyaránt tiszteletet parancsoló öregúr nem nagyon szeret visszafelé nézni. Szerinte az életük annyira nem volt jó, hogy sokat kéne mesélni róla. "Még akkor se, ha így a múltunk elkopik és lyukas lesz, mint egy agyonhasznált cipõ" - mondja, miközben az asztalon a kezei egymást kötik csomóra.

Az 50-es, 60-as évekrõl sem szívesen beszél. Rosszul éltek, ötüknek kevés volt a bevétel, s minthogy a bátyjaival ellentétben neki még nem volt se szakmája, se felesége, õ maradt a szüleivel. Elém rak egy fényképet, rajta egy poros kistelepülésen felállított nyolc, egyszerû, nem átfordulós hajóhinta. Jászalsószentgyörgy - ennyi a kommentár. Csak akkor válik bõbeszédûbbé, amikor az utazó vidámparkos kezdet és a vég szimbólumáról, a céllövöldérõl mesélhet.

Miközben az utóbbi 50 évben egyre újabb, nagyobb és jobb minõségû játékokat építettek (elsõsorban Horvát Mihály és Borostyán István mérnökök segítségével), s a lovas kocsit elõbb a Láncbuldognak becézett traktorok, majd teherautók váltották; miközben a ponyvasátrakat egyre tágasabb lakókocsikra, a két nagy ruhás- és edényesládát szekrényekre cserélték, a céllövöldének csak a tulajdonosa változott. Az üze-meltetés dolgai Dohány Mihályról a legkisebb fiára szálltak, majd amikor az idõsebb Dohány Ferenc lett a családi vállalkozás vezetõje, a cél-lövölde ismét az édesapa kezei közé került. Tõle nem sokkal a halála után a mára egyébként a Mutatványos Vállalkozók Országos Egyesületének alelnökévé lett unoka, az ifjabb Ferenc örökölte, akitõl az üzemeltetés joga (egy újabb vargabetût leírva) néhány éve megint az apjára szállt. Akkor, amikor néhány éve átadta a fiának a Dohány-birodalom képzeletbeli marsallbotját.

A néhány réteg új festéktõl és a hurkapálcákra felszúrt ajándékok cserélõdésétõl eltekintve a céllövölde ma is ugyanaz, mint amit az idõsebb Dohány Ferenc felnõtté válásának küszöbén örökül kapott a 60-as években. A trükk is ugyanaz: nem a puskacsõ apró görbítése a lényeg, hanem az az egyszerû tény, hogy 2 méter 50-rõl egy függõlegesen álló hurkapálcát még a jól lövõknek is nehéz pontosan a golyó röppályájába igazítaniuk.

A céllövölde voltaképpen azért van, hogy a vidámparkba látogatókat és a körhintára, hullámvasútra várakozókat valamivel elszórakoztassa és helyben tartsa. De jó edzõterep az ipar elsajátítására is, mert munkát sokat ad, de nem hoz annyit a konyhára, hogy a kezdõ túlbecsülje magát. Igaz, annyit se, hogy érdemes legyen az egészet továbbfejleszteni vagy kibõvíteni. Takarékos és átgondolt praktikákra szoktat, mert bár az utazó vidámpark összbevételén (ahogyan a költségeken is) egyenlõ arányban osztoznak, a céllövölde kasszájába folyó pénz felébõl árunak kell kerülnie a pálcákra.

Dohányéknál annyira nyereség nélküli lett a céllövölde fenntartása, hogy ma már sokszor csak azért viszik magukkal, hogy ez is ott legyen a placcon. Amúgy pedig szinte kizárólag Balatonlellén tartják nyitva, de ennek egészen más oka van.

Az aranykortól az elfogyó levegõig

Idõsebb Dohány Ferenc komoly eredménynek tartja, hogy elérte: fiai nem hozzá hasonlóan, havonta iskoláról iskolára vándorolva tanultak. Ez persze azzal is járt, hogy Feri 14 éves koráig Debrecenben lakott rokonoknál, aztán pedig egyedül élt a fõvárosban. De az öregúrnak szerencséje volt, mert mindez a fia hasznára vált. Mindketten azt mondják: a 80-as évek közepétõl a végéig tartó rövid, de boldog néhány év volt a vállalkozás legszebb idõszaka. A maszekvilág derekán talán csak a nagyvárosi taxisok voltak gazdagabb "kiskirályok" náluk. Az aranykorban bevállalt fejlesztések máig kamatoznak, ráadásul a fellendülés, bármennyire is csak 5-6 évig tartott, kimondottan jókor jött. A családi vidámpark éppen akkor heverte ki eddigi legnagyobb veszteségét, és a busás bevételek könnyebben emészthetõvé tették a történteket.

Úgy esett, hogy '83-ban az éjszakai országúton defektet kapott idõsebb Dohány Ferenc hiába kormányozta szabályosan az út szélére (elakadásjelzõ, háromszög stb.) a Rábát, egy másik teherautót vezetõ, alvó sofõr elég volt ahhoz, hogy az akkori sláger, a lánckörhinta használhatatlanná törjön. A hintából még 200 méterrel odébb is találtak darabokat, de Dohány sértetlenül megúszta, mert az ütközés elõtt nem sokkal kiszállt a fülkébõl. Az okozott kár nagy részét a biztosító (jóval késõbb) megtérítette ugyan, ám a ringlispílesek a következõ években a bevételkiesést és az új eszköz megépítéséig szükséges idõt és pénzt nagyon megsínylették. 1985 körül jókor jött hát a jó világ, és a bevételekbõl olyan fejlesztésre is futotta, amirõl ma már álmodni sem érdemes.

Még Dohány Mihály idején szoktak rá, hogy a nyarat Balatonlellén dolgozzák végig. Megszerették õket a helyiek, ráadásul a szezonban a vidámparkért messzebbrõl is a településre érkezõ turisták költekezésének köszönhetõen törvényszerûen kialakult a szimbiózis. Ennek köszönhetõ, hogy amikor 15 éve a szokott helyen, a 70-es út melletti Zanzibárnál benzinkút kezdett épülni, a polgármester Dohányéknak egy másik területet ajánlott megvételre, egészen baráti áron. Máig ott "nyaralnak" (reggeltõl éjszakáig dolgozva) június elsõ hetétõl augusztus közepéig. Dohányék csak itt állítják üzembe az összes eszközt: a három körhintát, a két gyerekhintát, a dodzsemet, a céllövöldét és a kosár-labdajátékot. Emiatt nincs ugyan lényegesen nagyobb bevételük, de minthogy a járulékos költségek itt kizárólag a villany- és vízszámlára szorítkoznak, teljes lehet a kínálat. Van idõ az építésre, mert nem kell hetente össze- és kipakolni, nem kell a kamiononként 100 kilométerre 35 liter gázolajjal számolni, és nincs helypénz sem. Balatonlellérõl származik a család éves bevételének 30-35 százaléka.

Az aranykor szezonjai a rendszerváltás idején a túl sokak által kiváltott ipar és a fizetõképes réteg drasztikus csökkenése miatt máig tartó recesszióba fordultak. A költségek drasztikus növekedésével egyenes arányban az utazó vidámparkosok körül lassan fogyni kezdett a levegõ. Dohányéknál az ekkorra irányító szerepet vállaló fiatalabb Ferenc azonban ma úgy látja: nem elsõsorban az energiahordozók árával van baj, mivel az elmúlt 15 évben számtalan költségtakarékos megoldást bevezettek. Ennek egyik mulatságos és alkalmanként nagyon is kiélvezett bizonyítéka, amikor a villamossági szaküzletben 100-150 darab 5 wattos varrógépizzót kér. A gond szerinte a helypénzek elszabadulásával és kiszámíthatatlanságával van. Mert annak ellenére, hogy az éves bevételük alig vál-tozik, a bevételre rákényszerített települések némelyike irreális összeget kér. Feri megjegyzi: több esetben külön hangoztatnia kell, hogy nem megvenni, csak néhány napra bérbe venni akarja a területet. A helyzetet tovább rontja, hogy a rendszerváltás után a ringlispílek és céllövöldék számára kiváló területnek számító lakótelepi grundokra kisebb bevásárlóközpontok épültek - kiszorítva ezzel a mutatványosokat a kevésbé frekventált területekre.

Az országban ma mintegy 300 ilyen jellegû vállalkozói engedély van forgalomban. Ez valójában legfeljebb 75-80 családi vállalkozást takar, amibõl 8-10 tavaly abbahagyta. Márpedig aki egyszer itt bedobta a törülközõt, az többé nem kezdi újra. Az ifjabb Dohány Ferenc hivatalból mégis bízik abban, hogy az embereknek szükségük van az ilyesfajta szórakozásra. Aztán õ maga mondja: nagyapja világa abban az értelemben is megváltozott, hogy ma már a gyerekek is kibírják, ha nem ülnek föl a körhintára.

Szabó M. István

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.