CBA, a magyar óriáscég

Válaszúton

  • Tamás Gábor
  • 2012. január 25.

Belpol

A nyíltan Fidesz-szimpatizáns kereskedelmi óriáscég, a CBA egyaránt célpontja irigységnek és szakmai elismerésnek, meg rosszindulatú üzleti pletykáknak. A száz százalékig magyar tulajdonú vállalkozás a jelek szerint válaszúthoz érkezett.

A CBA története 1991-ben kezdődött: tíz sokat látott magyar boltos összeállt, és a szocializmus ABC-hálózata nyomán kitalálta a mára közismert CBA-t, pontosabban az e névre hallgató egyesületet. Az összefogásnak konkrét célja volt: részt kívántak venni a Közért vállalat privatizációjában. "A CBA-t igazi boltosok csinálták, dörzsölt kereskedők, de aligha gondolták volna, hogy végül ez lesz belőle" - emlékezett egyik informátorunk. A manapság az ország második legnagyobb kereskedőhálózatának számító CBA-csoport 17 fővárosi üzletet szerzett meg 1992-ben - ebből nőtt ki az immár "külső befektetők" számára is vonzó óriáscég.

Régi motorosok

A magyar üzletlánc létrehozásában és elindításában egytől egyig a késői szocializmusban edződött boltosok vettek részt. A biznisz esze és motorja - minden informátorunk szerint - kezdettől a cég elnöke, Baldauf László. A tavaly a 70. életévét betöltött szakember a Kádár-korszak egyik emblematikus intézményét, a Blaha Lujza téri "éjjel-nappali" közértet vezette éveken át. "Ez volt az a bolt, ahol mindig lehetett téliszalámit kapni" - érzékelteti az üzlet jelentőségét egyik korábbi ismerőse, hozzátéve: nem volt ez mindig egyszerű feladat. Valóban, a hiánygazdaság időszakában kölcsönösen előnyös kapcsolatrendszert kellett kiépítenie annak az üzletvezetőnek, aki komolyan vette a hivatását. Más kérdés, hogy ezek időnként nem feltétlenül a leírt üzleti és könyvelési szabályzatok jegyében zajlottak - információink szerint a jelenlegi CBA-elnök nem egészen konfliktusmentes körülmények között távozott akkori munkahelyéről. Ám a kiépített kapcsolatrendszer és a mocsári hajózásban szerzett gyakorlat a rendszerváltás utáni időkben nagyon jól jött.

"Baldauf abból a szempontból mindenképpen úttörőnek számított, hogy talán elsőként ismerte fel: a beáramló multinacionális cégekkel csakis összefogással, belső szervezettséggel és egységes piaci fellépéssel lehet felvenni a versenyt" - mondja már idézett korábbi ismerőse. Baldauf László ma is a cég stratégiáját meghatározó személyiség. Egyik munkatársának leírása szerint "az öreg járja a világot, hozza az újabb és újabb ötleteket, mintha három fiatalember ereje hajtaná". Más azt tartja legnagyobb érdemének, hogy egy ekkora, a méreteiből fakadóan ezer érdektől szabdalt szervezetet azokban az időkben is egyben tudott tartani, amikor kevésbé volt sikeres a cég.

A franchise-játéktér

A CBA a 90-es évek közepétől látványos növekedésnek indult. Először csak a fővárosban nyíltak újabb és újabb üzletek, a vidéki terjeszkedés néhány évvel később következett. 1998-ra a fővároson kívül működtetett üzletek az összes CBA-bolt 80 százalékát tették ki. Ezután alakították ki a regionális központokat, 2005-ben elkészült az alsónémedi logisztikai centrum. Ebben az évben alakult át a CBA franchise-rendszerré, amelyben immár több mint háromezer üzlet vesz részt. A CBA-t ma az első ötven áruházlánc között jegyzik Európában; mint beszerzési társulás ugyanakkor regionális multinacionális vállalatként is működik, hiszen összesen 10 országban van jelen bolthálózatával.

A Nielsen kutatóintézet legutóbbi felmérése szerint 2010 márciusa és 2011 februárja között a Tesco forgalma 666,5 milliárd forint volt, ezt követte a CBA 555, illetve a Coop 510 milliárddal. Ez utóbbi két szám azonban "kutatott érték" ("vállalati saját közlés"), mivel a két magyar vállalkozás önálló egységek rendszereként működik. Ennek lényege, hogy az értékesítést alvállalkozók végzik úgynevezett egységarculati modellben (ez az a bizonyos "franchise"), míg a beszerzés, a szállítás és az olyan egyéb kapcsolódó szolgáltatások, mint például a reklámozás vagy a tágabban értelmezett marketing a központi cég dolga. Az így szétterített forgalmi adatok a boltokat üzemeltető vállalkozásoknál jelennek meg, emiatt a CBA összesített forgalmát a hivatalos mérlegadatokat rögzítő Opten-rendszer nem is közli. A CBA tehát olyan óriássá nőtt, amelynek pontos belső viszonyairól csak a cég tulajdonosai tudhatnak mindent.


Fotó: MTI

A franchise-rendszer elvileg szűkre szabja a kereteket a benne részt vevő vállalkozóknak, ám a boltok napi áruforgalmában meglehetősen nagy szabadság érvényesül: akár készpénzért is beszerezhetnek az üzletek friss árut bárkitől - a rosszindulatú híresztelések szerint ezek úgymond a "kockás füzetben vezetett könyvelés" részeivé válnak. Egynémely frekventált budapesti CBA-üzletben is "beütős" pénztárgép üzemel, s ez - állítják többen - a vonalkódos rendszerhez képest bizonyos mozgásteret biztosíthat az elszámolásban. Tény, hogy éppen az ilyen gépek szalagjaiból találtak a CBA egyik alapító tagjának a pincéjében tonnányi mennyiséget ősszel az adóellenőrök. Mindez persze nem feltétlenül a CBA üzletszervezési módszeréből következik - a nyilvántartási szabályok betartásáért minden magyarországi boltvezető maga felel.

Az önálló kereskedés másik érdekes következményeként emlegetik a konkurenciánál azt, hogy a közös beszerzésre alapozott forgalmazás nem zárja ki sem a saját exportot, sem az importot. Ez pedig újabb lehetőség az ügyeskedésre, hiszen az élelmiszer-tömegtermékek fiktív, kifejezetten az általános forgalmi adó visszanyerésére szakosított utaztatása a magyar gazdasági bűnözés egyik bevett módszerévé vált az elmúlt években (lásd: Kajára áfáznak, Magyar Narancs, 2011. november 3.). E módszer lényege, hogy az áru csak papíron utazik, viszont az így "kivitt" tételek után visszaigényelhető az áfa. Erről a kereskedelmet kívülről ismerő kutató lapunknak azt jegyezte meg, hogy a gyakorlat általános - egyáltalán nem kizárt, hogy a multinál szlovák dobozban kapható tej, csoki esetében nincs hasonló trükközés.

Az sem tett jót a CBA-imázsnak, amikor kiderült, hogy a céghez tartozó egységek közül több is részese volt - összesen 640 millió forint értékben - a vám- és adócsalással, csempészettel meggyanúsított Földesi-Szabó László üzleteinek. A vád szerint a Földesi-Szabó vezette Egy-másért Alapítvány adományokból árut vásárolt, és azt üzleti alapon értékesítette - ebbe szállt be jó néhány CBA-logó alatt működő vállalkozás.

Kommunikációs erő

Egy CBA-méretű, ráadásul az ország életében meghatározó ágazatban tevékenykedő cég aligha élhetne meg politikai kapcsolatok nélkül. A legnagyobb hazai üzletlánc e szempontból könnyen feltérképezhető: tulajdonosai a jelenlegi kormányerővel szimpatizálnak. A cég ingyenesen terjesztett magazinjában Baldauf László fényképe mellett 2010 áprilisában a következő mondat jelent meg: "Egy nagy formátumú, modern gondolkodású államférfira van szüksége az elkeseredett, kiábrándult, gazdaságilag és erkölcsileg is mélypontra jutott Magyarországnak, mégpedig Orbán Viktorra." Vagy fölidézhetjük a legendás óriásplakátot ugyancsak 2010 áprilisából, amelyben a cég "Ítéletidő"-t hirdetett. A Fidesz több vezetőjével és személyesen Orbán Viktorral is jó kapcsolatokat ápolnak a Lázár testvérek: a többszörös fogathajtó világbajnokok 1993-ban, családi kapcsolatok révén kerültek be egy kőbányai üzlettel a CBA-láncba (és egyik nagybátyjuk a csoport alapító tagja is volt). A kereskedés nem állt távol a Lázár családtól, hiszen édesapjuk a textiles szakmában elismert üzletembernek számított. Az ifjabb Vilmos és öccse, Zoltán azonban nagy érték a CBA-csoportnak: jól eladható, népszerű, "magyaros" élsportolók, akik közül az idősebbik 2005 óta a cég alelnöki posztját is betölti.

"Lázárék, de főleg Vili aktívabb szerepvállalásával egyszerre arca lett a CBA-nak" - fogalmaz egyik, a testvéreket és a céget is jól ismerő forrásunk. A Lázár-biznisz valóban jól működik: a domonyvölgyi lovastanya-panzióban ritka az olyan nap, amikor nem áll két-három turistabusz a parkolóban, de ide szervezi a CBA a partnertalálkozókat és a továbbképzéseket is. Lázár Vilmost a Magyar Lovasszövetség elnökének is megválasztották, s e minőségében sikerült elérnie, hogy a lovaglás, a fogathajtás, illetve az ahhoz kapcsolódó turisztika és vendéglátás önálló kormányzati programmá emelkedjen.

Közvetlen politikai szerepet ugyanakkor a CBA tulajdonosainak egyike sem vállalt - eltekintve a már idézett Baldauf-mondattól -, nem lettek képviselők, magas állami hivatalt sem kaptak, nem is kértek. Lázár Vilmos lapunknak úgy fogalmazott, hogy a párt színénél fontosabb az, hogy a hazai érdekeket képviseli-e az adott politika, vagy sem. Tény, hogy a cég kiállt a szocialista vezetésű agrártárca mellett is, amikor az a hazai áruk forgalmi arányának növelését célzó elképzelésekkel állt elő. Annak, hogy a CBA-csoport a Fidesz választási kampányához logisztikai vagy pénzügyi támogatást nyújtott volna, a már említett óriásplakátozáson kívül kimutatható nyoma nincs.

Az viszont tény, hogy az elmúlt bő másfél év egynémely kormányzati intézkedése nyíltan a CBA-nak kedvezett. A "lex CBA"-nak is nevezett multiadótörvény lényegében a franchise-rendszerben működő, tehát szétterülő bevételre alapozott hazai üzletláncokat mentesítette az élelmiszer-kiskereskedelmet sújtó különadók befizetése alól. Lázár Vilmos erről ezt nyilatkozta: "Igazságosnak tartom a különadót: pont azokat sújtja, akik nagyobb tőkeerővel rendelkeztek, mint a hazaiak, ezért a piacnak azt a részét tudták letarolni, ahol a legnagyobb hatékonysággal lehet dolgozni. Egy kisbolt és egy hipermarket hatékonysága közti különbség nem 2,5 százalék, sokkal inkább két számjegyű. Most ez a 2,5 százalék sújtja őket, és nyilván nem örülnek neki, mert ennyivel kevesebb a profitjuk, de a piacon még ez sem teremt azonos esélyeket. A hazai kis cégek el se bírták volna ezt az adóterhet - a multik meg ezzel együtt is fejlesztenek." A CBA számos egyéb, kisebb-nagyobb kedvezményt, illetve lehetőséget is kapott az elmúlt másfél évben. A "köztársasági elnök borát" a cég forgalmazza, a cukor tavaly év eleji áremelkedésekor piacra szánt állami árcsökkentő készlet forgalmazására is lehetőséget kapott. Most éppen az Erzsébet-kártya (az új egységes étkezési utalvány) a soros: a hazai láncoknak feleannyi jutalékot kell majd fizetniük utána, mint a multiknak. Amikor lapunk azokról az iparági pletykákról érdeklődött, melyek szerint a CBA-hoz ritkán jár az élelmiszer-hatósági ellenőr, "bejáratott" hivatali forrásunk gyorsan másról kezdett beszélni. A hivatalos verzió szerint "a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal minden ellenőrzését a működési rendjében foglalt módszerek és ütemezés szerint végzi, mind a tervezett rendszeres vizsgálatok, mind a szúrópróbaszerű eljárások esetén".

Kerülgetik

Mindezekkel együtt is a CBA a jelek szerint napjainkra válaszút elé érkezett, és egyáltalán nem biztos, hogy a jelenlegi tulajdonosok örömére dől majd el, merre mozdul a magyar tulajdonú kereskedőóriás. Mint arról lapunkban is beszámoltunk, a cég tárgyalásokat folytat a belga-francia tulajdonban lévő Delhaize-csoport magyarországi üzleteinek megvásárlásáról (lásd: A magyar lánc szebben csillog, Magyar Narancs, 2011. november 24.). A külföldiek három láncából egy (a Cora) a sajtóhírek szerint már elkelt (az Auchan veszi meg), de a CBA számára igazi konkurenciát jelentő Match és Profi üzletekről még tart az egyeztetés. Az üzleti terjeszkedést zászlajára tűző CBA terveinek elvileg megfelelne egy ilyen tranzakció, ám bennfentes hírek szerint ez a történet ennél bonyolultabb. Sokak szerint éhes, ráadásul a "baráti körből" érkező üzletemberek kerülgetik a reménybeli felvásárlás után biztosan a legnagyobb magyarországi kereskedéssé növekvő üzletláncot. A kormánypárthoz közeli, ráadásul jelentős informális erővel rendelkező befektetőkről szól a fáma. "Gondold végig, egy éve elképzelhető lett volna, hogy konkrét címre megy az adóhatóság számlaellenőrzésre, és a címzett véletlenül pont a CBA egyik öntörvényűnek tartott és érdekeit keményen védő CBA-alapító?" - tette fel a kérdést egyik informátorunk. Bár a menedzsment rendre cáfolja, makacsul tartja magát a pletyka, hogy magát Baldauf Lászlót is - óvatosan bár, és nem is két fillérért - távozásra kérte néhány fiatal és nagyon demokrata üzletember.

Csakhogy CBA-t nem olyan könnyű venni: jelenlegi struktúrájában a korlátolt felelősségű társaságként működő franchise-anyacég nem sokat ér, a valódi "bolthoz" az egyes partnervállalkozásokat, a regionális központokat üzemeltető cégeket kellene levadászni. Már ha közben rá nem kényszerítik a CBA-t arra, hogy részvénytársasággá alakuljon. Akkor ugyanis szabad a vásár, bárki bevásárolhatja magát, aki a papírokra "versenyképes" ajánlatot tesz. Mondjuk azt, hogy a reménybeli üzletért cserébe a CBA-t nem keresi fel többé az adóellenőr.


Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.