"Valóban komoly terveink vannak" (Dávid Ibolya, az MDF elnöke)

Belpol

Az élvonalbeli politikusok közül õ kockáztatta a legtöbbet az európai parlamenti választásokon: ha pártja június 13-án nem lépi át az 5 százalékos küszöböt, elnök talán maradhatott volna, de presztízse alaposan csökken. Dávid Ibolya nem pusztán az MDF önállóságának a híve - a megmaradásról beszél a választás másnapján alakult Lakitelek Munkacsoport, az elnök asszony belsõ ellenzéke is -, hanem arra törekszik, hogy a fórum újra a jobboldal vezetõ, de legalábbis meghatározó ereje legyen. A különféle nyilatkozatokból világosan kirajzolódó szándék egyelõre tréfának hat, kivált a jelenlegi ellenzék térfelén - de hogy Dávid Ibolyával számolni kell, azt többek között a Fidesz és a vele rokonszenvezõ média támadásai igazolják a leginkább.

Magyar Narancs: Párttársai különféleképpen minõsítették a Lakitelek Munkacsoportot. Ön minek tartja a tizenhárom képviselõ akcióját: árulásnak, kripto-fideszes provokációnak vagy egy, a szeptember 25-i tisztújítás elõtti természetes jelenségnek?

Dávid Ibolya: Nem szeretném bagatellizálni, de túlértékelni sem a helyzetet, ami természetes folyománya az MDF mozgalmi múltjától, illetve a Fidesztõl való leválás folyamatának. A szeptember 25-i országos gyûlés lesz a fordulópont, amikor is pont kerül a vita végére. Bízom abban, hogy utána professzionális pártként, reális, vonzó programmal kezdjük meg a felkészülést a 2006-os választásokra.

MN: Ezek szerint az Antall József által megkezdett munka - egy heterogén mozgalomból kereszténydemokrata pártot gyúrni - csak most, 2004-ben zárulna le?

DI: Való igaz, a Magyar Demokrata Fórum tömegmozgalomként szervezõdött, amelyben helye volt annak idején például Konrád Györgynek, Csurka Istvánnak vagy Bihari Mihálynak. Ez 1987-ben természetes volt, hiszen abban egyetértettek a gondolkodásukban egyébként egymástól igen távol álló emberek is, hogy változás kell. Amikor azonban világossá vált, hogy a változások szabad válasz-tások útján történnek meg, akkor Antall József adott az egypártrendszerben afféle népfrontos mozgalomként mûködõ MDF-nek programot, karaktert, értékrendet. ' helyezte el a fórumot nemcsak a magyar, hanem az európai politikai palettán is. Egy parlamenti demokráciát csak pártokra lehet építeni. 2004-ben nem lehet visszatérni az egypártrendszerben kikényszerített népfrontos jelleghez; ma már egy feladat- és hatáskörében, számonkérhetõségében, struktúrájában modern európai pártot kell építeni.

MN: A munkacsoport hasonló logikát követ, mint önök, amennyiben az õ deklarált céljuk is a párt önállósága, illetve az a feltevés, hogy alternatívát kell felmutatni a jobboldali szavazóknak. 'k azonban jobbra mozdulnának el, mondván, ott vannak tartalékok, ráadásul az MDF-nek nincs mit középen keresni, mivel a Fidesz is oda tart a választások közeledtével.

DI: Ez egy fikció. Nincs két markáns irány - már nagyon régóta csak egy határozott irányzat létezik az MDF-ben: az, amely a pártot mérsékelt jobbközép, konzervatív erõként határozta meg. Ezt utoljára 2003-ban erõsítette meg az országos gyûlésünk. Errõl nem is érdemes újból vitát nyitni. Az MDF-nek megnõtt a tagsága, megnõtt a támogatói köre, és hála istennek megnõtt a szavazóbázisa. Vagyis igazolódott mindaz, amit két évvel ezelõtt stratégiai irányként meghatároztunk, és az emberek megértették a normális Magyarország megteremtéséért alkotott, azt hiszem, elég világos, markáns programunkat. Ez vezetett eredményre június 13-án. E felfogás további szolgálatát vállalom magam is. E markáns irányzattal áll szemben néhány országgyûlési képviselõ idõnként nehezen értelmezhetõ kísérlete, amely egyszerre hirdeti a lakiteleki népi balos, népfrontos gyökerekhez a visszatérést, illetve azt, hogy jobbról kell elõzni a Fideszt. Ez nem egy kiérlelt álláspont.

MN: Van valami tudásuk a választóikról? Kiknek köszönhetik a júniusi eredményt?

DI: Mindig döbbenettel hallgatom azokat a fejtegetéseket, amelyek demokráciánk tizennegyedik évében is arról szólnak, hogy ki kinek a választópolgára. A választópolgár minden választás elõtt minden pártnak lehetõséget ad arra, hogy a bizalmát elnyerje. A választók programokra, értékekre szavaznak, és hiába akarják sokan belehajszolni az embereket egyfajta sírig tartó színvallásba, az élet nem így mûködik. Azok, akik az MDF-re voksoltak, a kétpártrendszer ellen szavaztak. Arra szavaztak, hogy van helye és létjogosultsága a jobboldalon az európai értelemben vett korszerû konzervatív pártnak; azok a Normális Magyarországért programra szavaztak, mert azt akarják, hogy legyen vége annak az öncélú politizálásnak, ami ma Magyarországon folyik. Mindenkinek köszönöm a bizalmát és a szavazatát, és örülök, hogy sokan értették: ennek a választásnak a tétje nemcsak az EU-parlament volt.

MN: Azt érintették-e a gyorselemzéseik, amit már-már axiómaként szokás emlegetni, hogy ti. önök a baloldaltól vettek el szavazatokat? E megállapításra mi eddig nem találtunk adatszerû igazolást. Ön szerint van e kijelentésnek racionális magyarázata?

DI: Racionális megközelítéssel valóban nem lehet mit kezdeni e megállapítással. Buta, érzelmi politizálás az, amelyik a maga érveit ilyesfajta kategorikus kijelentésekkel kívánja alátámasztani. Az MDF növelte a szavazóbázisát, miközben a két nagy párté csökkent a 2002-es eredményhez képest. Ez nyilván sokak fantáziáját meglódította jobb- és baloldalon.

MN: Jobboldali riválisaik az MDF-et rendre "balra húzással" vádolják, amit önök mindig azzal vernek vissza, hogy határozottan kijelentik: az MDF balra zárt. A fórummal nyíltan rokonszenvezõ Debreczeni József viszont egy nemrégi publicisztikájában felvetette: értelmetlen, ha egy középpárt ilyen mereven elhatárolódik, mert a középpártiság egyik lényegi jegye épp a minden irányú koalícióképesség.

DI: A fórum konzervatív értékrendje és a Normális Magyarországért programja teljesen világos. 2006-ban a választást meg kell nyerni.

MN: Említette, hogy az önökre szavazók számára vonzó lehetett a Normális Magyarországért program. De valóban program ez, vagy csak egy jól hangzó kampányszlogen, amit idõrõl idõre elõ lehet venni?

DI: A kampányunkat a Normális Magyarországért programunkra építettük. Ennek egyik legfontosabb része az, amelyik a közéleti bajainkra keresi a megoldást. Közéleti zsákutcában vagyunk ugyanis, amelybe a buta ellenzéki és buta kormánypárti szerepjátszás navigálta az országot tíz-egynéhány év alatt. Én nem tudok elképzelni olyan normális közéletet, ahol nincsen tisztességes párbeszéd a parlamenti pártok között. Manapság az egymás melletti elbeszélés, a másik ígérgetéseire licitálás, az egymás legyalázása sokkal fontosabb cél, mint az, hogy konkrét ügyekben szót értsünk. Ha valaki azt hiszi, hogy négyévenként újabb és újabb jövõt lehet kínálni a nemzetnek, az téved. Nyolc-tíz évre kiszámítható programok is kellenek. Például az nonszensz, hogy minden kormány a saját kénye-kedve szerint dönt arról, ad vagy sem nyugdíj- vagy családipótlék-emelést. Továbbá kizárólag hosszú távon lehet tervez-ni az oktatásban vagy az egészségügyben is, ezeken a területeken ciklusokon átívelõ programok kellenek. Hiányoznak azok a mûhelymunkák, amelyek értelmes vitákat indítanának arról, hogy mi a XXI. században az állam szerepe. Pedig elõbb-utóbb mindenkinek be kell látni: a ravaszkodás, az egymás elõli bujkálás helyett meg kell találni annak a módját, hogy a fentiekhez hasonló lényeges kérdésekben ciklusonként egymásra építõ módon tudjunk dolgozni. A politika leszoktatta a magyar társadalmat a közéleti gondolkodásról, a párbeszédrõl, arról, hogy nekünk közös felelõsségünk megtalálni a helyünket az Európai Unióban. Számtalan javaslatunk volt, például a Nemzeti Összefogás Alapítvány létrehozása: meg akartuk teremteni a mûhelymunka lehetõségét a magyar ér-telmiség azon részének, amely nem kötõdik pártokhoz, de szívesen hozzászólna olyan, nagy horderejû kérdésekhez, mint mondjuk a gazdaság átalakulása. De a szándék sem volt meg erre a többi pártban. A parlamenti közéleti munkát manapság csak az érzelmi, rövidlátó és pillanatnyi haszonra törekvõ politika uralja. Ez pedig sehova nem vezet. De számos, a társadalmi igazságosságot felvetõ témát is érint a programunk. Hogyan lehetne például javítani a 45 éven felüli munkavállalók olykor kilátástalan helyzetén? Készítettünk egy tervezetet, amit benyújtottuk az Országgyûlésnek, mint ahogy javaslatot dolgoztunk ki a gyermekszegénység felszámolására, a korrupció megfékezésére vagy a hátrányos helyzetû tanulók esélyeit javító ösztöndíj- és kollégiumi rendszer megvalósítására. Programunkban szerepel az adók felülvizsgálata, s ezen belül a haláladó, azaz a legetikátlanabb adónem, az örökösödési adó eltörlése. A program része a szabadabb piac, kisebb állam és sorolhatnám, csupa hagyományos, európai konzervatív érték, melyek elvi alapjait a Konzervatív kiáltványban körvonalaztuk. Lufikat csak a választás estéjén fújtunk, hogy szebb legyen az MDF-székház nagyterme. Ezek a programelemek tehát nem lufik, nem puszta kampányfogások voltak: az elmúlt idõszakban az MDF e témák mindegyikében letett egy-egy javaslatot az Országgyûlés elé. A folytatást is hasonló szellemben képzeljük.

MN: A Normális Magyarországért azt sugallja, hogy a korrupció elleni harc élére kívánnak állni. Ezzel mi a helyzet?

DI: Az MDF az elõzõ kormányban egyetlen tárcáért, az igazságügyiért viselt felelõsséget. Annak a négyéves munkának a középpontjában a korrupcióellenes küzdelem állt. Az ENSZ korrupcióellenes globális központjával készítettünk egy 26 pontból álló csomagot, amibõl vagy 20 meg is valósult, például az összeférhetetlenség, a vagyonnyilatkozat szabályozása, az aktív-passzív vesztegetés büntethetõségének újraszabályozása. Sok mindent megoldottunk, néhány kérdés hátramaradt, a munkát folytatni kell. Szükség lenne egy lobbitörvényre, a pártok gazdálkodásának az átláthatóságát biztosító új törvényre, egyáltalán a pártfinanszírozást új alapokra kellene helyezni. Vannak élõ javaslataink is: az egyik azt a helyzetet próbálja megoldani, hogy jelenleg a büntetõ törvénykönyvben (Btk.) nincs szabályozva a tisztességtelen piacszerzés. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) bírsággal sújtja azokat, akik kizárják a verseny szabadságát, és elõre leosztják a lapokat. A GVH büntetési gyakorlata az, hogy a vétkes cégre az elõzõ évi bevétele 10 százalékáig terjedõ bírságot ró ki. Tapasztalataim szerint az állami megbízásokból élõ cégeknél ez azt eredményezi, hogy az adófizetõk a bírságot a következõ beruházásnál megfizetik: a lapokat ugyanis újra leosztják, csak a büntetés nagyságával megemelt megbízási összegért. A társadalom állja tehát az adott társaság tisztességtelen piaci magatartásának a számláját. Ezért azt javasoltam: a kormány dolgozza ki, hogy a Btk.-ban a gazdasági bûncselekmények között mindez szankcionált legyen, és súlyos börtönévek járhassanak a tisztességtelen piacszerzésért. Ez ugyanis az adófizetõk kontójára, a verseny kizárására megy - arra, hogy ne a jobb, az olcsóbb, a hatékonyabb érvényesüljön a versenyben. A másik javaslatunk a közbeszerzéseket érinti. Az elmúlt években számunkra az is világossá vált, hogy a közbeszerzés rendszerét újra kellene gondolni. Látszólag van egy törvényünk: de ez kijátszható. Meg lehet kerülni elõminõsítéssel vagy személyre szabott pályázati kiírással: mondjuk olyan referenciát kérnek, amellyel Magyarországon csak egyetlen cég rendelkezik és így tovább. Olyan nevetségesen, szinte díszletként használjuk a demokráciát e téren is, hogy ezen mindenképpen változtatni kell. Azt javasoltuk: az Állami Számvevõszék (ÁSZ) mintájára jöjjön létre Magyarországon egy külön erre a feladatra specializálódott közbeszerzési hivatal. A politika maradjon a maga területén, és ha a szakmának kell közbelépnie, akkor az legyen ez a hivatal. Egyedül a Fidesz nem támogatta az MDF korrupcióellenes csomagját az alkotmányügyi bizottságban. Szerencsére a többi párt igen, így a kormányt az Országgyûlés arra kötelezte, hogy szeptember közepéig tegyen le a Ház elé mindkét témában javaslatot.

MN: A média és ennek nyomán a közvélemény arra harapott rá, amikor ön azt mondta, hogy a két nagy párt gazdasági holdudvara az állami beruházásoknál 70-30 arányban osztozkodik. Ön bedobott valamit, amirõl, ha nem is "százalékosan", de vannak sejtések és sejtetések, és vannak erre utaló közvetett jelek. Szerintem az ön felelõssége, hogy ne hagyja a levegõben ezt.

DI: Nem hagyom. Végig fogom vinni ezt a témát, bár engem nem az egyes ügyekben való nyomozati buzgalom hajt, nem is hiszem, hogy a dolgom lenne, hanem a jelenség elleni küzdelem. Jellemzõ: az általam mondottakra az elsõ ellenreakciók nem azok voltak, hogy nem igaz, nem így történik. Idõnként hátra kellene nézni, hogy azok a gazdasági szereplõk, akik a pártok nevében megkötik a maguk tisztességtelen üzleteit, ne élhessenek vissza a pártokhoz fûzõdõ kapcsolataikkal. Ez szerintem mindenki érdeke. Nem is értettem, miért nem volt mindenki partner ebben. Nincs jobboldali meg baloldali korrupció: csak korrupció van, amit tûzzel-vassal irtani kell, mert olyan lápvilághoz vezet, amibõl nincs kiút. Sajnos el kell fogadni, hogy a korrupció létezik. Minden közéleti embernek ugyanakkor dolga, hogy harcoljon ellene, mert a korrupció rombol: gazdaságot, erkölcsöt. Károsan befolyásolja az ország megítélését, rossz hatással van a tõkebefektetésre. Ráadásul az egész ország, az önkormányzatoktól a vállalkozókig lázban ég az európai uniós pénzek "lehívása" miatt: ugyan miféle bizalmat lehet teremteni Magyarország iránt, ha a politika nem elszánt a korrupcióellenességben? Egyébként a konkrét fölvetés az volt: ha az autópálya-építéseknél megfogalmazódott a 70-30 százalékos "kiegyezés", akkor mindannyian keressük meg a választ arra az Országgyûlésben, hogy tényleg, mi is az oka annak, hogy már évek óta Európa legdrágább autópályáit éppen Magyarországon építik. Ebben az ügyben levelet írtam a gazdasági bizottság elnökének, még várom a válaszát, így, 50 napon túl is.

MN: E kérdésre speciel az Állami Számvevõszék jelentései az M3-asról, az M7-esrõl vagy a szekszárdi Duna-hídról nagyon pontos válaszokat adnak.

DI: Ez igaz. És történt bármi? Ez egy következmények nélküli országÉ A Gazdasági Versenyhivatal csak a gazdaság szereplõinél járhat el, ezért csendben maradnak azok, akik az állami tenderek kiíróiként partnerek abban, hogy létrejöjjenek ezek a szabad versenyt és a tisztességes piaci magatartást semmibe vevõ megegyezések. Errõl senki nem akar tudni. Pedig beszélni kell róla, különben néhány év múlva mindent maga alá temet a korrupció okozta tehetetlenség.

MN: Miközben a jelenlegi kormány leváltásának a fontosságát hangoztatja, ami egy ellenzéki pártelnöktõl természetes, ugyanilyen hangsúllyal beszél a jobboldalon tapasztalható értékválságról. Nem is kertel, teljesen világos, kiket bírál. Nyilatkozataiból arra következtetünk, hogy ön nemcsak a kormány, de a Fidesz leváltásában is gondolkodik, azaz vissza akarja szerezni az MDF korábbi pozícióját.

DI: A politika már csak ilyen: mindenki a maga programjában és értékrendjében hisz a legjobban. Vannak emberek, akik egyfajta értékrend, nem pedig a nyers érdekek vagy a puszta pragmatizmus mentén szövetkeznek abból a célból, hogy kiszámítható programokkal a hatalom részesévé váljanak. Akaratát, elképzeléseit a politikus csak így érvényesítheti és valósíthatja meg, így tud tevékenyen részt venni egy önkormányzat vagy egy nemzet sorsának az alakításában. Annyi-féle álszemérmes mondat hangzik el errõl - holott egy politikus ezért dolgozik. A Magyar Demokrata Fórumban mindhárom együtt van: az évtizede következetesen vallott szilárd értékrend, az erre alapozott program és az a szándék, hogy az értékeket képviselõ és a programot megvalósító embereken keresztül részt vegyen a hatalomban, mindennapi életünk alakításában. Minden párt arra törekszik, hogy részese legyen a hatalomnak. A nemrég közzétett konzervatív hitvallás egyik fontos üzenete, hogy csak az értékekre épülõ politika lehet hosszú távon biztonságos és kiszámítható. Ebbõl a szempontból az MDF-nek valóban komoly tervei vannak - mint ahogyan komoly tervei voltak annak idején a Fidesznek is, amikor célul tûzte ki, hogy felváltja a jobboldalon az MDF-et. A politikailag azonos oldalon rivalizáló pártoknak is természetes törekvése, hogy meghatározó módon befolyásolják a közéletet. Aki nem hisz a maga erejében, a maga programjában, abban, hogy felelõsebben és jobban tud riválisainál kormányozni, nem hisz magában, a saját lendületében, energiájában, célkitûzésében, hanem egy másik táskacipelõje akar csupán lenni, azt a politika elõbb-utóbb kilöki magából. A Magyar Demokrata Fórum alakító tényezõ akar lenni a következõ évek közéletében. Az MDF korrekt, együttmûködõ partner, nálunk a cél nem szentesíti az eszközt: ebbõl adódóan a fenti folyamat lassabb a kelleténél. De hosszú távon az értékelvû politizálásnak nincs alternatívája. Aki ez ellen beszél, annak valószínûleg az a víziója a jövõrõl, hogy a politikai pártok közötti különbség a vörösingesekre meg a Pál utcai fúkra korlátozódik, meg aki nincs velem, az ellenem van. Ez komolytalan.

Bundula István

Az MDF a június 13-i európai parlamenti választáson 164 025 szavazatot kapott, s így az 5 százalékos küszöböt 0,33 százalékkal átlépve egy mandátumot szerzett. A pártvezetés áttörésrõl beszélt, Dávid Ibolya ellenzéke pedig arról, hogy az eredmény csak relatíve jó, hiszen alacsony volt a részvétel, illetve a voksolásnak nem volt belpolitikai tétje: vagyis a választók könnyebb szívvel ikszeltek a kis pártokra. Azt, hogy a 164 ezer voks arányosan kivetíthetõ vagy sem egy 50-60 százalékos részvételû választásra, teljességgel értelmetlen vizsgálni: csak az a biztos, ami már megtörtént, jelen esetben az, hogy az MDF június 13-án átlépte a bejutási limitet. Az a felvetés viszont, hogy egy kiélezett kampánnyal felvezetett országgyûlési választáson a szavazók - "biztosra" akarván menni - inkább a két nagy párt valamelyikére voksolnak, nagyon is megalapozott: és ezzel nemcsak az MDF-nek, hanem a valamivel biztosabb lábakon álló másik kis pártnak, az SZDSZ-nek is szembe kell néznie. A dolgok jelenlegi állása szerint az MDF esélyeit az is rontja, hogy a Fidesz az EU-választás fölényes megnyerésével alapos hátszelet kapott: a legfrissebb közvélemény-kutatási adatok Orbánék további erõsödését mutatják - miközben az MDF ismét 5 százalék alá szorult a biztos pártválasztók körében.

Az az állítás, miszerint az MDF az MSZP-tõl rabolt volna szavazatokat, az adatok tükrében nem helytálló: a párt júniusban ott szerepelt az országosan elért 5,33 százaléknál jobban, ahol erõs a jobboldal: például Nyugat-Magyarország, Bács-Kiskun megye településein, a budai kerületekben. Az általában baloldali többségû területeken - mondjuk Komárom-Esztergom, Borsod-Abaúj-Zemplén vagy a fõváros pesti "MSZP-s" választókerületeiben - az MDF többnyire nem érte el az 5 százalékot sem.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."