Várható volt, hogy baj lesz a HÉV-járatokkal

  • narancs.hu
  • 2024. október 14.

Belpol

Több ember is tudhatott arról, hogy 20-22 szerelvény fővizsgájának lejár az érvényessége, erre mégsem figyeltek oda.

„Ez nem egy vis maior kérdés, tehát nem egy olyan probléma, ami egyik pillanatról a másikra alakult ki, mondjuk egy baleset okán. Itt arról van szó, hogy a HÉV-szerelvényeknek van egy úgynevezett fővizsgája, ez olyan, mint az autónál a műszaki vizsga. Egyszer a fővizsga érvényessége is lejár” – mondta az ATV Start hétfő reggeli műsorában Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke a HÉV-járatok ritkításáról.

Múlt héten jelent meg a hír, hogy nincs elég forgalomképes szerelvény, és ezért ritkítani kell majd a járatokat. Ezt a következő HÉV-menetrend tervezéséhez készült dokumentumok alapján írta meg a hvg.hu. A ritkítás a ráckevei, a gödöllői és a csepeli vonalat érintheti drasztikusan. 

A tervezett változást politikusok is kommentálták.

Mivel Vitézy Dávid is üzent ezzel kapcsolatban Lázár Jánosnak, az építési és közlekedési miniszter indulatos cáfolatot tett közzé: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki, semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban! Minden más állítás nettó hazugság”. 

 Pongrácz Gergely most arra hívta fel a figyelmet, hogy az utóbbi időben feltorlódtak azok a járművek, amelyeket a vizsga lejárta miatt muszáj kivonni a forgalomból.

 

 „Köztudott, hogy az új szerelvénybeszerzést már korábban lefújták, tehát onnantól kezdve lehetett volna arra készülni, hogy 2024-ben és 2025-ben 20-22 járműnek lejár ez a vizsgája, tehát ezeket be kell vinni a műhelybe, át kell vizsgálni, ha szükséges, meg kell javítani, és ezek után térhetnek vissza a forgalomba” – magyarázta a közlekedési klub elnöke, aki szerint ez alapján a MÁV-HÉV nem nevezhető gondos gazdának.

Kérdés, hogy a járatritkítás elkerülése érdekében felgyorsítható-e a vizsgáztatás folyamata. Pongrácz szerint annyira, amennyire szükséges lenne, aligha, mert „5-6 szerelvényt szoktak évente javítani a saját MÁV-HÉV telephelyeken, emellett a MÁV-nak van további javítókapacitása, tehát elvileg ezeket be lehet vetni. Ez viszont azzal jár, hogy a további MÁV szerelvények javítása késne, úgyhogy ez sem tökéletes megoldás. Ráadásul most egy olyan akut helyzet van, hogy ha fel is pörgetik a vizsgáztatást, a jövő év elejére bizonyosan járműhiány várható.” 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.