Várható volt, hogy baj lesz a HÉV-járatokkal

  • narancs.hu
  • 2024. október 14.

Belpol

Több ember is tudhatott arról, hogy 20-22 szerelvény fővizsgájának lejár az érvényessége, erre mégsem figyeltek oda.

„Ez nem egy vis maior kérdés, tehát nem egy olyan probléma, ami egyik pillanatról a másikra alakult ki, mondjuk egy baleset okán. Itt arról van szó, hogy a HÉV-szerelvényeknek van egy úgynevezett fővizsgája, ez olyan, mint az autónál a műszaki vizsga. Egyszer a fővizsga érvényessége is lejár” – mondta az ATV Start hétfő reggeli műsorában Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke a HÉV-járatok ritkításáról.

Múlt héten jelent meg a hír, hogy nincs elég forgalomképes szerelvény, és ezért ritkítani kell majd a járatokat. Ezt a következő HÉV-menetrend tervezéséhez készült dokumentumok alapján írta meg a hvg.hu. A ritkítás a ráckevei, a gödöllői és a csepeli vonalat érintheti drasztikusan. 

A tervezett változást politikusok is kommentálták.

Mivel Vitézy Dávid is üzent ezzel kapcsolatban Lázár Jánosnak, az építési és közlekedési miniszter indulatos cáfolatot tett közzé: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki, semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban! Minden más állítás nettó hazugság”. 

 Pongrácz Gergely most arra hívta fel a figyelmet, hogy az utóbbi időben feltorlódtak azok a járművek, amelyeket a vizsga lejárta miatt muszáj kivonni a forgalomból.

 

 „Köztudott, hogy az új szerelvénybeszerzést már korábban lefújták, tehát onnantól kezdve lehetett volna arra készülni, hogy 2024-ben és 2025-ben 20-22 járműnek lejár ez a vizsgája, tehát ezeket be kell vinni a műhelybe, át kell vizsgálni, ha szükséges, meg kell javítani, és ezek után térhetnek vissza a forgalomba” – magyarázta a közlekedési klub elnöke, aki szerint ez alapján a MÁV-HÉV nem nevezhető gondos gazdának.

Kérdés, hogy a járatritkítás elkerülése érdekében felgyorsítható-e a vizsgáztatás folyamata. Pongrácz szerint annyira, amennyire szükséges lenne, aligha, mert „5-6 szerelvényt szoktak évente javítani a saját MÁV-HÉV telephelyeken, emellett a MÁV-nak van további javítókapacitása, tehát elvileg ezeket be lehet vetni. Ez viszont azzal jár, hogy a további MÁV szerelvények javítása késne, úgyhogy ez sem tökéletes megoldás. Ráadásul most egy olyan akut helyzet van, hogy ha fel is pörgetik a vizsgáztatást, a jövő év elejére bizonyosan járműhiány várható.” 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.