Várható volt, hogy baj lesz a HÉV-járatokkal

  • narancs.hu
  • 2024. október 14.

Belpol

Több ember is tudhatott arról, hogy 20-22 szerelvény fővizsgájának lejár az érvényessége, erre mégsem figyeltek oda.

„Ez nem egy vis maior kérdés, tehát nem egy olyan probléma, ami egyik pillanatról a másikra alakult ki, mondjuk egy baleset okán. Itt arról van szó, hogy a HÉV-szerelvényeknek van egy úgynevezett fővizsgája, ez olyan, mint az autónál a műszaki vizsga. Egyszer a fővizsga érvényessége is lejár” – mondta az ATV Start hétfő reggeli műsorában Pongrácz Gergely, a Magyar Közlekedési Klub elnöke a HÉV-járatok ritkításáról.

Múlt héten jelent meg a hír, hogy nincs elég forgalomképes szerelvény, és ezért ritkítani kell majd a járatokat. Ezt a következő HÉV-menetrend tervezéséhez készült dokumentumok alapján írta meg a hvg.hu. A ritkítás a ráckevei, a gödöllői és a csepeli vonalat érintheti drasztikusan. 

A tervezett változást politikusok is kommentálták.

Mivel Vitézy Dávid is üzent ezzel kapcsolatban Lázár Jánosnak, az építési és közlekedési miniszter indulatos cáfolatot tett közzé: „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium vagy a MÁV vezetésében senki, semmilyen döntést nem hozott a HÉV működésével vagy menetrendjével kapcsolatban! Minden más állítás nettó hazugság”. 

 Pongrácz Gergely most arra hívta fel a figyelmet, hogy az utóbbi időben feltorlódtak azok a járművek, amelyeket a vizsga lejárta miatt muszáj kivonni a forgalomból.

 

 „Köztudott, hogy az új szerelvénybeszerzést már korábban lefújták, tehát onnantól kezdve lehetett volna arra készülni, hogy 2024-ben és 2025-ben 20-22 járműnek lejár ez a vizsgája, tehát ezeket be kell vinni a műhelybe, át kell vizsgálni, ha szükséges, meg kell javítani, és ezek után térhetnek vissza a forgalomba” – magyarázta a közlekedési klub elnöke, aki szerint ez alapján a MÁV-HÉV nem nevezhető gondos gazdának.

Kérdés, hogy a járatritkítás elkerülése érdekében felgyorsítható-e a vizsgáztatás folyamata. Pongrácz szerint annyira, amennyire szükséges lenne, aligha, mert „5-6 szerelvényt szoktak évente javítani a saját MÁV-HÉV telephelyeken, emellett a MÁV-nak van további javítókapacitása, tehát elvileg ezeket be lehet vetni. Ez viszont azzal jár, hogy a további MÁV szerelvények javítása késne, úgyhogy ez sem tökéletes megoldás. Ráadásul most egy olyan akut helyzet van, hogy ha fel is pörgetik a vizsgáztatást, a jövő év elejére bizonyosan járműhiány várható.” 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.