Nyílt levélben kéri számon Lázár Jánost a Mazsihisz alelnöke az „aberrált, belvárosi, libsi gyerekezés” miatt

  • narancs.hu
  • 2024. október 10.

Belpol

Hiszen a kormány elvileg zéró toleranciát hirdetett az antiszemitizmussal szemben.

„Legyen szíves magyarázatot adni arra, hogy mit kell érteni az alábbi kifejezése alatt: »aberrált, belvárosi, libsi gyerek«” – írja Nógrádi Péter, a Mazsihisz alelnöke Lázár Jánosnak címzett nyílt levelében, amit a Szombat.org közölt.

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, az építési és közlekedési miniszter a Facebookon reagált nyers stílusban, miután a hvg.hu a HÉV tervezett járatritkításáról írt. „Úgy látom, hogy néhány aberrált, belvárosi, libsi gyereknek megártott a túl sok szívás a hétvégén, és ezért aztán hallucinációik vannak a HÉV-vel, meg úgy általában a világgal kapcsolatban. Ilyenkor persze hazudnak is” – fogalmazott a posztban Lázár János.

Nógrádi Péter arra vár választ a minisztertől, hogy kit és milyen összefüggésben nevez „belvárosi, libsi gyerek”-nek. A Mazsihisz alelnöke szerint mindezt már csak azért is érdemes lenne tisztázni,

„mert Ön a Magyar Kormány egyik fontos minisztériumát vezeti és a Magyar Kormány zéró toleranciát hirdetett az antiszemitizmussal szemben.”

A Szombat már egy Orbán Viktornak címzett korábbi szerkesztőségi cikkében is felhívta a figyelmet arra, hogy libsizni antiszemita hagyomány. „Egy, a magyar történelemben jártas politikusnak tudnia kell, hogy a »libsi« kifejezés zsidóellenes asszociációkat kelt, és sokakban, túl sokakban, a »bibsi« gúnyszóval társítható, amelyet zsidókra használtak és használnak antiszemiták” – fogalmazott akkor a szerkesztőség, amely a Lázár János szavait számonkérő nyílt levél közlése után arra is emlékeztetett: „a miniszter fogalmazása nemcsak antiszemita, hanem homofób célzást is tartalmaz.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.