Vidékre megy a fővárosi tanár, mert ott fizetik az ebédjét

  • narancs.hu
  • 2023. június 10.

Belpol

A Népszava szerint az iskolák vészforgatókönyvvel készülnek arra, hogy ősszel megint kevesebb pedagógus kezdi az új tanévet.

Az iskolák azzal számolnak, hogy az őszi tanévkezdésig még több tanár elhagyja a pályát – írja a Népszava.

Az egyik budapesti intézményben biológia, földrajz és fizika szakos pedagógusokból van hiány. Egy fiatal, matematika szakos tanár vállalta, hogy bár nincs fizikatanári végzettsége, fizikát is fog tanítani.

Az iskolában legutóbb hárman jelentették be a távozásukat. Ketten elhagyják a pályát, harmadik kollégájuk egy vidéki általános iskolába megy tanítani. Döntésében közrejátszott az a szempont, hogy azon a településen az önkormányzat minden tanár ebédjét kifizeti. A Népszava cikkéből nem derül ki, melyik ez a település.

Az említett intézményben a napközis nevelők arra készülnek, hogy tanítói feladatokat fognak ellátni az alsó tagozatos osztályokban, a felsőbb évfolyamon pedig megszűnik a napközi. A könyvtáros tanár munkaideje felében tanítani fog és felzárkóztató foglalkozásokat tart. Az intézmény nem tudja vállalni tovább a differenciált órák tartását, szakkörök már két éve nincsenek. 

Mint kiderült, egy szomszédos iskolában nyolc alsós osztályra jut négy tanító, emiatt a felső évfolyamokon tanító magyar szakos pedagógusok tanítanak az alsó tagozaton is. Akad igazgató, aki még nem tudja, kik lesznek a szeptembertől induló új osztályok osztályfőnökei. Ennek a Népszava tapasztalata szerint nem csak az országgyűlés elé került státustörvény az oka, hanem az, hogy évek óta alacsonyak a fizetések.

A dabasi Gyóni Géza Általános Iskola egyszerre nyolc, különböző szakos pedagógust keres a Facebookon, és összességében több ezer iskolai és óvodai álláshirdetéssel lehet találkozni. 

A Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke, Totyik Tamás a lapnak arról nyilatkozott, hogy bár a Belügyminisztérium 2025-re bruttó 800 ezres tanári átlagfizetést ígér, valójában komoly garanciák nincsenek a béremelésre. Totyik emlékeztet, néhány jogszabály-módosítással a kormány tavaly decemberben lehívhatta volna a pedagógusok bérrendezésére szánt uniós forrásokat, de nem tette meg. Ha meg is állapodna a vitás ügyekben az Európai Unióval, a béremelést elő kellene finanszíroznia, erre pedig a költségvetésben semmilyen forrást nem különített el.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.