Vidékre megy a fővárosi tanár, mert ott fizetik az ebédjét

  • narancs.hu
  • 2023. június 10.

Belpol

A Népszava szerint az iskolák vészforgatókönyvvel készülnek arra, hogy ősszel megint kevesebb pedagógus kezdi az új tanévet.

Az iskolák azzal számolnak, hogy az őszi tanévkezdésig még több tanár elhagyja a pályát – írja a Népszava.

Az egyik budapesti intézményben biológia, földrajz és fizika szakos pedagógusokból van hiány. Egy fiatal, matematika szakos tanár vállalta, hogy bár nincs fizikatanári végzettsége, fizikát is fog tanítani.

Az iskolában legutóbb hárman jelentették be a távozásukat. Ketten elhagyják a pályát, harmadik kollégájuk egy vidéki általános iskolába megy tanítani. Döntésében közrejátszott az a szempont, hogy azon a településen az önkormányzat minden tanár ebédjét kifizeti. A Népszava cikkéből nem derül ki, melyik ez a település.

Az említett intézményben a napközis nevelők arra készülnek, hogy tanítói feladatokat fognak ellátni az alsó tagozatos osztályokban, a felsőbb évfolyamon pedig megszűnik a napközi. A könyvtáros tanár munkaideje felében tanítani fog és felzárkóztató foglalkozásokat tart. Az intézmény nem tudja vállalni tovább a differenciált órák tartását, szakkörök már két éve nincsenek. 

Mint kiderült, egy szomszédos iskolában nyolc alsós osztályra jut négy tanító, emiatt a felső évfolyamokon tanító magyar szakos pedagógusok tanítanak az alsó tagozaton is. Akad igazgató, aki még nem tudja, kik lesznek a szeptembertől induló új osztályok osztályfőnökei. Ennek a Népszava tapasztalata szerint nem csak az országgyűlés elé került státustörvény az oka, hanem az, hogy évek óta alacsonyak a fizetések.

A dabasi Gyóni Géza Általános Iskola egyszerre nyolc, különböző szakos pedagógust keres a Facebookon, és összességében több ezer iskolai és óvodai álláshirdetéssel lehet találkozni. 

A Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke, Totyik Tamás a lapnak arról nyilatkozott, hogy bár a Belügyminisztérium 2025-re bruttó 800 ezres tanári átlagfizetést ígér, valójában komoly garanciák nincsenek a béremelésre. Totyik emlékeztet, néhány jogszabály-módosítással a kormány tavaly decemberben lehívhatta volna a pedagógusok bérrendezésére szánt uniós forrásokat, de nem tette meg. Ha meg is állapodna a vitás ügyekben az Európai Unióval, a béremelést elő kellene finanszíroznia, erre pedig a költségvetésben semmilyen forrást nem különített el.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.