„Vissza fog hullani a fejére” – interjú Kis Jánossal az Orbán-rezsimről és az ellenzék lehetőségeiről

  • narancs.hu
  • 2013. március 27.

Belpol

Orbán Viktor rendszere vagy a demokrácia teljes leépítése árán konszolidálható, vagy sehogy – állítja Kis János. Ajánló a csütörtökön megjelenő Magyar Narancs interjújából.

„Leginkább a két világháború közötti parlamentáris autoritarizmusra hasonlít, amikor volt országgyűlés és abban több párt volt, de volt egy leválthatatlan kormányzó párt, amelynek nem nagyon kellett az ellenzékével törődnie. A két világháború közti rezsimre emlékeztet az állam túltengése és a gazdasági nacionalizmus is. A Horthy-kultusz mindehhez igen jól illeszkedik” – mondja Kis János a Narancs holnapi lapszámában megjelenő nagyinterjúban, amikor a jelenlegi magyar politikai berendezkedést jellemzi. A filozófus leszögezi: ha „a NER működik, a demokrácia nem működik”.


Fotó: Németh Dániel


Kis szerint a Nemzeti Együttműködés Rendszerét kétféleképp lehet konszolidálni. „Az egyik út: teljes gazdasági bezárkózás, a piacgazdaság felszámolása, kilépés az EU-ból, a politikai ellenzék totális kiszorítása. Ez az út Belaruszba vezet. A másik út: kompatibilissé tenni a rendszert a kapitalista piacgazdasággal, a többpártrendszerű demokráciával, az Európai Unióval. Ez a NER vége lenne.”

Interjúalanyunk szerint, noha az Ipsos legfrissebb közvélemény-kutatása a rezsicsökkentés hatására jelentős Fidesz-erősödést mutatott, még korántsem biztos, hogy tendenciózus emelkedés lesz. Ráadásul „nem tudhatjuk, mikor következik be egy olyan krízis, amelyen már nem képes úrrá lenni” a kormány. „Még nincs vége a forint megingásának, amit az alaptörvény negyedik módosítása okozott. Ki látta előre a módosítást? Ki látta előre, hogy a pénzpiac közvetlenül reagálni fog egy politikai aktusra? A NER valójában igencsak törékeny rezsim. Ha pedig előáll egy komolyabb krízis, azon rezsicsökkentéssel vagy hasonló trükkökkel már nem lehetne segíteni.”

Kis János szerint egy ilyen komolyabb krízis esetén nem lehet gyógyszer a kormánypárt által oly kedvesen használt szociális demagógia és nacionalizmus sem. Sőt, „amikor nyakunkon lesz a baj, erre nemcsak az ország fog ráfizetni, hanem Orbán is. Az általa éveken át módszeresen táplált indulatok ellene fognak fordulni. Elvégre ő a kormány, neki kell majd a mentőcsomagról megalkudnia, azonnali, durva megszorító intézkedéseket keresztülvinnie. (…) Azzal fogják vádolni, hogy kiszolgálja az általa szünet nélkül támadott bankokat, multikat és nemzetközi szervezeteket, és ez a vád épp az ő retorikájára fogékony közönségben fog megtapadni.”


A csütörtökön megjelenő Magyar Narancsban Kis János ezen kívül beszél még a magyar Beppe Grillo feltűnésének veszélyéről, a kormányzásképtelenség lehetőségéről, az MSZP és az ellenzék dilemmáiról, a bal- és jobboldal közti kiegyezés és az új alkotmány szükségességéről is.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.