Vita a jogalkotás nyilvánosságáról: Adagolt adatok

  • M. László Ferenc
  • 2006. október 19.

Belpol

Mikortól tekinthető egy jogszabálytervezet közérdekű adatnak, hol húzódnak a döntés-előkészítés és a törvényalkotás nyilvánosságának határai - ezeket a sarkalatos kérdéseket feszegeti az igazságügyi tárca és egy civil szervezet között zajló per, amelyben első fokon a civilek győzedelmeskedtek.
Mikortól tekinthető egy jogszabálytervezet közérdekű adatnak, hol húzódnak a döntés-előkészítés és a törvényalkotás nyilvánosságának határai - ezeket a sarkalatos kérdéseket feszegeti az igazságügyi tárca és egy civil szervezet között zajló per, amelyben első fokon a civilek győzedelmeskedtek.

Miközben hetek óta a hazugságdiskurzus uralja a közbeszédet, az ellenzék közérdekű adatok eltitkolásával és meghamisításával vádolja a kormányt, viszonylag kevés szó esik a döntéshozatal nyilvánosságát garantáló, esetenként korlátozó jogszabályok hiányosságairól. A politikai csetepaté fényében meglepő, hogy az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) és a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) közötti per minimális figyelmet kapott, hiszen a Fővárosi Bírósághoz benyújtott TASZ-kereset pontosan e lényeges kérdéseket veti fel. A per végkimenetele - bármilyen ítélet szülessen - a demokratikus döntéshozatal néhány alapvető játékszabályát tisztázhatja.

Közérdekből nyilvános

A bírósági ügy apropóját egy miniszteri nyilatkozat adta. Petrétei József júniusban a Magyar Hírlapnak azt mondta: a minisztérium egy új alkotmánytervezetet dolgozott ki, a kodifikációs munkálatok lezárultak, már csak a miniszterelnök döntésére vár, hogy nyilvánosságra hozza az alaptörvény normaszövegét. Mivel egy új alkotmány a közjogi viszonyok újraszabályozását jelentené, a jogvédő és jogfejlesztő TASZ arra kérte az IRM-et, adják ki véleményezésre a tervezetet. A minisztérium a törvényjavaslat nyilvánosságra hozatalát július végén arra hivatkozva tagadta meg, hogy az elkészült szöveg csak egy belső, a kormány számára készített munkaanyag. Politikai felelősséggel rendelkező állami vezető pedig még nem döntött arról, hogy kezdeményezi-e az új alkotmánytervezet Országgyűlés elé terjesztését. A TASZ nem fogadta el a tárca érvelését, s bíróságra vitte az ügyet. A civilek úgy vélik, ha a minisztérium komolyan gondolja az alkotmányozást, akkor vigye a nyilvánosság elé. A nyílt vita megkerülése ugyanis olyan súlyos következményekkel járhat, mint az EU alkotmányának francia vagy holland buktája.

A TASZ a keresetét a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló jogszabályra (1992. LXIII. - Avtv.), illetve a jogalkotási törvényre (1987. évi XI. tv. - Jatv.) építette. Szaván fogták a napilapnak nyilatkozó minisztert, aki azt mondta: "A magunk részéről a szakmai munkát elvégeztük." A TASZ szerint tehát már nem lehet munkaanyagról beszélni, a törvénytervezet innentől közérdekű adat, amit az Avtv. szerint nyilvánosságra kell hozni. A Jatv. 27. paragrafusa pedig előírja, hogy a kormány elé kerülő tervezeteket véleményezhetik az érdekelt társadalmi szervezetek. Sőt, egy másik passzus szerint a jelentős jogszabálytervezet előkészítése során a kabinet dönthet úgy is, hogy kodifikációs bizottságot alakít, melyben részt vehetnek "az érdekelt állami szerveknek, társadalmi szervezeteknek, érdek-képviseleti szerveknek, valamint a megfelelő tudományágnak a képviselői is". Az elektronikus információszabadságról szóló törvény (Eitv.) pedig megköveteli a közérdekű adatok hivatalos honlapokon való közzétételét, melyet a TASZ értelmezésében az IRM figyelmen kívül hagyott. A Fővárosi Bíróság a keresetet megalapozottnak tekintette, és az elsőfokú ítéletben arra kötelezte a tárcát, hogy tizenöt napon belül adja ki az alkotmánytervezetet.

"A minisztérium fellebbez az elsőfokú határozat ellen" - mondta a Narancsnak Tordai Csaba, a minisztérium alkotmányjogi osztályának vezetője. Tordai úgy véli, lehet egy adat közérdekű, de ettől még nem biztos, hogy egyben nyilvános is. Ugyanis az Avtv. ismeri a "döntés megalapozását szolgáló adat" fogalmát, márpedig az IRM szerint az alkotmánytervezet mindaddig ebbe a kategóriába tartozik, amíg nem bocsátják közigazgatási egyeztetésre. A minisztériumokban számtalan munkaanyag készül, melyeknek csak egy töredéke épül be a kormány, majd a parlament elé kerülő javaslatokba. Ha ezek kikerülnek a sajtóba - ahogyan ez a minisztériumi szivárogtatások következtében gyakran megtörténik -, akkor nem lehet érdemi döntéseket hozni, a kezdeti fázisban lévő ügyek átpolitizálódhatnak. A túl nagy nyilvánosság a kezdeti időszakban veszélyezteti a döntés-előkészítés hatékonyságát. Ha az összes felvetődő, senki által jóvá nem hagyott ötlet esetében attól kell tartani, hogy az már másnap mint a kormány szándéka jelenik meg a címoldalakon, akkor az minden kreativitást kiöl az apparátusból. Tordai Csaba hangsúlyozta: az Alkotmánybíróság (AB) kétszer is foglalkozott e kérdéskörrel, és mindkét esetben megállapította, hogy a nyilvánosság ilyetén korlátozása elfogadható. A 1994-es határozat szerint éppenséggel a köztisztviselői munka színvonalát és hatékonyságát garantálja, "hogy a köztisztviselők döntés-előkészítése szabadon, informálisan és a nyilvánosság nyomásától mentesen" folyhat. Igaz, 2004-ben az AB előírta az Országgyűlésnek: olyan törvényi szabályokat alkosson, amelyek biztosítják, hogy csak valóban indokolt esetben lehessen a döntés-előkészítő adatokat a nyilvánosságtól elzárva kezelni.

Civil kurázsi

A TASZ egyébként - a hazai törvényi előírásoktól függetlenül - a lehető legszélesebb nyilvánosság bevonása mellett érvel. "Követendő példa lehetne a dán modell, ahol első perctől törekednek arra, hogy az előkészítő munkába bevonják a civil társadalmat" - mondta lapunknak Földes Ádám, a szervezet programvezetője. A TASZ munkatársa szerint ez a megoldás költségtakarékos, hiszen így munkát és pénzt lehet megspórolni, kisebb apparátussal működhet a szaktárca, ráadásul azzal, hogy bevonják az érdekelteket, figyelembe veszik az érdekeiket, észrevételeiket, elősegítik a jogkövető magatartás kiteljesedését. "Csakhogy nehéz a civil szerepvállalást úgy erősíteni, hogy a minisztériumok nem igazán tesznek eleget még az Eitv.-ben foglalt kötelezettségeiknek sem" - hangsúlyozta Földes, hozzátéve, hogy a jogalkotas.hu havi rendszerességgel vizsgálja a tárcák honlapjait, jelentéseiben pedig többször kifogásolta a minisztériumok hanyagságát. Mások szerint egyelőre még a közzétett törvénytervezetekhez is megdöbbentően kevés civil észrevétel érkezik.

A TASZ egyébként valóban az üdítő kivételek közé tartozik, egyes közérdekű adatok nyilvánosságra hozataláért perre ment már a Kormányzati Ellenőrzési Hivatallal, a Pénzügyminisztériummal, az egészségügyi tárcával - váltakozó sikerrel. Jelen esetben az IRM arra hivatkozva fellebbez az elsőfokú ítélet ellen, mert az alkotmánytervezet nem került közigazgatási egyeztetésre, ami a minisztérium szerint vízválasztó a döntés megalapozását szolgáló és a közérdekű, nyilvánosságot igénylő adat között. Márpedig erre a mostani ciklusban várhatóan nem is kerül sor, ugyanis a kormány - politikai konszenzus hiányában - nem tervezi az új alaptörvény szélesebb körű vitáját, Országgyűlés elé terjesztését.

Miniszteri felelőtlenség

A per egyébként - némi áthallással - felvet egy másik fontos közjogi kérdést is: hol kezdődik és meddig terjed a miniszterek döntéshozatali kompetenciája. A TASZ ugyanis arra hivatkozott a perben, hogy az alkotmány a kormányt ruházza fel törvénykezdeményezési joggal, de az alaptörvény hetedik fejezetéből kiolvasható: a kormány tagjait önálló döntési jogkörök illetik meg. Tehát lehet, hogy a kormányzati felelősséget a miniszterelnök testesíti meg, de a tárcák vezetőinek mégiscsak van döntési jogkörük, azaz, ha egy minisztérium végzett a rábízott munkával - még ha nincs is kormányzati egyeztetés -, a döntést nyilvánosságra kell hozni, egyeztetni kell az érintettekkel. A TASZ szerint a törvény-előkészítés folyamatában jól elkülöníthető a miniszteri előterjesztésig tartó, illetve a miniszteri előterjesztéstől a törvényjavaslat kormány általi benyújtásáig terjedő szakasz.

Ebben az ügyben a fellebbezést követő bírósági ítélet különösen érdekes lesz, hiszen a második Gyurcsány-kabinet megalakulása óta folyamatosak az ellenzéki kifogások, amiért a legfőbb ügyeket a miniszterelnök állítólag kimenekítette a minisztériumokból, és egy szűk csapatra (Államreform Bizottság, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség) bízta a döntések előkészítését. A miniszterelnök a vita során mindig arra hivatkozott, hogy a felelősség nem mosható el, hiszen a kormányfő viszi el a balhét. Közben a politikai válság miatt meggyengült Gyurcsány Ferencet már saját párttársai, frakciója is szorongatja, nagyobb befolyást követelve a döntés-előkészítésben. Pénteken a szocialisták bejelentették: írásos megállapodás készül a kormány és a koalíciós frakciók között, ugyanis az MSZP-s képviselők szeretnék elérni, hogy az egyeztetések még a parlamenti viták előtt, már a kormány jogalkotási programjának kidolgozása után megtörténjenek. Több, lapunk által megkeresett kormánypárti politikus a jogalkotási törvényt tekinti a legfőbb problémának. Úgy vélik, az 1987-ben alkotott jogszabály az egyeztetésekre vonatkozó paragrafusokban homályosan fogalmaz, ráadásul egyes előírásai alkotmányellenesek és anakronisztikusak. Csakhogy kétharmados törvényről van szó, ráadásul az igazságügyi tárca 2003-as új törvénytervezete egyszer már elvérzett a parlamentben. A javaslatot a 2006-os választásokat követően visszavonták, és az új ciklusban - bár a miniszterelnök honlapján májusban közzétett közjogi csomagban még szerepelt a tervezet - már nem terjesztették be.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.