Viták a 2008-as költségvetési tervezetről - A kockázat el van vetve

  • M. László Ferenc
  • 2007. november 8.

Belpol

Jövőre sem lazít a szorításon a Pénzügyminisztérium (PM): a konvergenciaprogram szellemében megalkotott büdzsé-javaslat a kiadásokat felül-, a bevételeket alultervezve 360 milliárdos tartalékkal számol. A politikusok mindenesetre már hozzálátnának a remélt többletbevétel szétosztásához.
Jövőre sem lazít a szorításon a Pénzügyminisztérium (PM): a konvergenciaprogram szellemében megalkotott büdzsé-javaslat a kiadásokat felül-, a bevételeket alultervezve 360 milliárdos tartalékkal számol. A politikusok mindenesetre már hozzálátnának a remélt többletbevétel szétosztásához.

"A 2008. évi költségvetési törvényjavaslat a tervezett makrogazdasági tendenciák teljesülése mellett végrehajthatónak látszik" - véleményezte október elején a költségvetési törvényjavaslatot a képviselők elé terjesztett jelentésében az Állami Számvevőszék (ÁSZ). Ám a hivatal elemzőinek optimizmusa ki is merül ebben a mondatban: a következő évek makrogazdasági pályájáról készített dolgozatukban már olyan kockázatokra hívják fel a kormány és a parlament figyelmét, melyek könnyedén megsemmisíthetik az eddigi eredményeket (részletesen lásd Időzített bombák című keretes írásunkat).

Állami tőkésítés

"A kormány elkötelezett a megkezdett reformok végrehajtása mellett, ezzel megalapozza a modern közszférát, és alkalmassá teszi Magyarországot az eurózónához való csatlakozásra" - mondta az Országgyűlés költségvetési bizottsága előtt október 24-én Veres János pénzügyminiszter. Jelezte egyúttal, hogy továbbra is a konzervatív tervezés híve, a tárca 2008-ban is az Európai Unió által elfogadott konvergenciaprogram szerint ütemezi a kiadásokat és a bevételeket. A megszorításoknak és a 2007-es büdzsé szigorúságának köszönhetően jövőre már nagyobb lesz a mozgástér: eltörlik a minisztériumok maradványtartási kötelezettségét (ez idén még 300 milliárd forintot tesz ki), és hosszú évek után az elsődleges (vagyis az állam kamatbevételeivel és kamatkiadásaival nem számoló) egyenleg is többletet mutat: 2008-ban a PM már 100 milliós pluszt vár.

Tény, hogy az elmúlt másfél év alatt a kormányzat komoly eredményeket ért el a deficitcsökkentés terén. A tavalyi megszorító csomag nélkül 2006-ban 10,1 százalékos lett volna az eredményszemléletű hiány (végül 9,2-del zártuk az évet), idén viszont már sikerült 6,4 alá vinni a deficitet (a pénzügyi kormányzat becsléseiről lásd Célozgatnak című keretes írásunkat). Az elemzők szerint ez csak részben köthető a reformokhoz, az adók emeléséhez. Az igazi könnyebbséget az hozta, hogy 2006-ban és 2007-ben több egyszeri tételtől mentesült a büdzsé (autópálya-építések, Gripen-bérlet, a vasút kistafírozása stb.). Ennek fényében meglepő, hogy 2008-ban ismét emelkednek az állam működésére szánt összegek: míg idén a rendszer 2064 milliárdba került, jövőre 142 milliárddal többet költhet magára a bürokrácia.

Így a közszolgák teljesítményösztönzésére 15 milliárdot fordítanak, az állami vagyonkezelés fejezeti tartalékára pedig 25 milliárdot különítettek el. Az is furcsa, hogy a vagyonkezelő intézmények - a takarékosság jegyében történt - összevonása után az új mamutcég 5 milliárddal több pénzt kap. Idén a többletbevételekből az állam már ráköltött a MÁV-ra 60 milliárdot, jövőre a Volán-társaságok jutnának 12 milliárdnyi tőkeemeléshez. A korábbi tervekhez képest a büdzséjavaslat az állami infrastruktúrával összefüggő koncessziós díjak összegét 20 milliárddal megnövelte, de ugyanennyivel csökkentette a kormányzati épületek értékesítéséből várható bevétel nagyságát is. Az ÁSZ szerint a kormányzati negyed építésére vonatkozó előirányzat teljesíthetősége kétséges: a projekt időben kitolódhat, és az is nehezen hihető, hogy a belvárosi paloták eladásából 30 milliárd folyna be az államkasszába.

Bár néhány fejezetnél jobban fogott a tervezők tolla, a PM jelentős biztosítékokat épített be a költségvetési törvényjavaslatba: 174 milliárdos cél-, 61 milliárdos általános és 89 milliárdos egyensúlyi tartalékot (mely a költségvetési fegyelem betartásában érdekeltté teszi a tárcákat) képeztek. Jövőre az APEH, a vámosok és a munkaügyi felügyelők 20 milliárddal többet fordíthatnak a gazdaság "fehérítésére", igaz, a bevételi oldalon ebből semmi nem jelenik meg. Idén a hatóságok erélyes fellépése 50 milliárdos többletet produkált, míg az Országos Egészségbiztosítási Pénztár közlése szerint csak a taj-alapú jogosultság ellenőrzése 36 milliárdot hozott - ráadásul jövőre a jogosultsággal nem rendelkezőknek fizetniük kell az orvosi ellátásért. Az elemzők szerint mindent összevetve 200-250 milliárd - most még nem látható - plusz van a rendszerben, elköltéséről a kormányzat majd év közben dönt.

Van rá költség?

A büdzsé tavalyi vitájához hasonlóan a fideszes képviselők most is számtalan módosító indítványnyal rukkoltak elő: a főösszeg és a deficitcélok tiszteletben tartása mellett közel 250 milliárd forintot mozgatnának meg. A tavaly önkormányzati nagyhatalommá vált párt keze maga felé hajlik: közel 150 milliárddal többet költenének a településekre, elsősorban az oktatásra és a szociális szférára. Az ellenzék további 30 milliárdot csoportosítana át a gazdaság (főleg a turizmus) élénkítésére, illetve lakásépítésre, panelfelújításra. Arra hivatkozva, hogy az elmúlt másfél évben 60 milliárdot vontak ki az egészségügyből, 23 milliárdot pakolna át a gyógyszer- és 50 milliárdot a gyógyító-megelőző kasszába. "Tavaly csak néhány apró javaslatunkat szívlelték meg a kormánypártok, most sem bízunk abban, hogy megszavazzák a módosítókat" - nyilatkozott lapunknak Varga Mihály (Fidesz), a költségvetési bizottság elnöke.

Ám nemcsak a Fidesz szabná át a büdzsé egyes tételeit, néhány hete az SZDSZ is előállt a maga négypontos csomagjával. A személyi jövedelemadó (szja) 1,7 milliós felső határát 1,9 millióra emelnék, 3 százalékra növelnék az szja most kétszer egy százalékos felajánlható részét, közel 8 milliárddal többet juttatnának a nagycsaládosoknak és a fogyatékos gyermeket nevelő szülőknek, illetve 11 milliárdot csoportosítanának át az egyensúlyi tartalékba. Kóka János pártelnök szerint a javaslatuk csak 74 milliárdba kerül, aminek bőven megvan a fedezete a költségvetésben. Az SZDSZ többek között a minisztériumi fejezetek működési előirányzatait "csipkedné meg" (5 milliárd), jelentős összegeket vonna el a minisztériumi közbeszerzéseket centralizáló Központi Szolgáltatási Főigazgatóságtól (KSZF) (6 milliárd), továbbá megcsapolná az állami cégek tőkeemelésére szánt keretet (12 milliárd) és a vagyonkezelési tartalékot (20 milliárd). A liberálisok szerint az adócsökkentésnek köszönhetően 12 milliárddal kevesebbet kellene költeni béremelésre, az szja-sáv módosításának pedig ötmilliárdos áfabevétel-növelő hatása lenne.

Veres János a napokban többször kijelentette: ragaszkodik a beterjesztett törvényjavaslathoz, hiszen valamennyi, a liberálisok által említett kiadási tétel kormánydöntésen alapul - az SZDSZ tehát áldását adta már rájuk. A pénzügyér azt fájlalja, hogy a koalíciós partnerek a nyilvánosság előtt bírálják a tervezetet, pedig javaslataikkal a belső tárgyalások idején is előállhattak volna. A gazdasági miniszter - aki az ügy érdekében hajlandó 2 milliárddal csökkenteni a saját tárcája költségvetését is - ezzel szemben azt állítja, hogy csak a parlamenti benyújtás után volt lehetőségük alaposan tanulmányozni a tervezetet. Lapunknak Kóka úgy érvelt, hogy ha már van egy kisebb mozgástér a költségvetésben, helytelen lenne, ha az állam magára költené; inkább az adók vagy a deficit csökkentésére kellene fordítani. A hét végi koalíciós egyeztetésen az SZDSZ szja-javaslata végül elvérzett. Pedig a Fidesz módosítói között is volt olyan felvetés, amely közel áll az SZDSZ adócsökkentő javaslatához (az ellenzék 1,8 millióra tolná az szja-sávot). Nem volt tehát elképzelhetetlen, hogy a liberálisok együtt szavaznak az ellenzékkel - ez tavaly is előfordult a nyugellátási jogszabályok módosításakor (lásd: Papíron már megy, Magyar Narancs, 2006. december 14.). A liberálisok elnöke a Narancsnak azt mondta: csak akkor lehet szó a sávhatár emeléséről, ha erre megteremtik a fedezetet, átcsoportosítanak tételeket a büdzsében, ám az MSZP ellenállása miatt erre most nincs lehetőség, az ügyre januárban visszatérnek. (A háromszor egy százalékos javaslatot az Országgyűlés már korábban, az adótörvények vitájakor leszavazta.)

Rizikófaktorok

"Minden egyes tételnek megvan a maga helye a költségvetésben" - mondta lapunknak Pichler Ferenc, a PM szóvivője. A tárca sajtósa szerint a KSZF kerete azért tűnik nagynak, mert most együtt látható mindaz, ami eddig szétszórt volt a büdzsében, a vagyonkezelőre pedig azért költenek többet jövőre, mert biztosítani kell az átszervezések, leépítések fedezetét. Pichler hangsúlyozta, hogy a személyi kifizetések céltartalékából 83 milliárd már le van kötve: ebből utalják a 13. havi bér második felét (2008-ban másfél havi 13. bért fizetnek), a maradékot pedig a közszféra fizetéseinek szinten tartására szánják. "Jövőre folytatni kell a hiánycsökkentést, továbbá elindítjuk az adórendszer reformját, most nem korlátozhatjuk a mozgásterünket" - nyilatkozott Szabó Lajos, a parlament költségvetési bizottságának szocialista alelnöke.

Az elmúlt hetekben többen is előálltak olyan ötletekkel, hogy mire lehetne fordítani a jövő évi, 200 milliárdosra saccolt bevételi többletet. Matolcsy György - az Orbán-kabinet gazdasági minisztere - felvetette, hogy mesterséges gazdaságélénkítésre, egy újabb Széchenyi-tervre volna szükség. Varga Mihály szerint a pluszpénzeket az adósság és/vagy az adók csökkentésére költhetné a kormány. A szabaddemokraták viszont azt javasolják, rögzítsék három évre előre az adócentralizáció szintjét, és a pluszbevételek elköltéséről már most állapodjanak meg, ne a lobbik döntsenek a későbbi pénzosztásról. "Normális tervezési tartalékról van szó, úgy tűnik, nincs több pénz a rendszerben. Amíg a politikusok nem jönnek elő egy értelmes koncepcióval, az esetleg adódó többletbevételeket nem szabad elkölteni" - mondta Hamecz István, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) volt igazgatója, az OTP Alapkezelő elnöke. A szakember szerint az szja-sáv megváltoztatása nem több "kozmetikázásnál", ugyanis a 18 százalékos sáv felső határának emelése önmagában nem javítja a versenyképességet, ehhez a teljes adórendszert kell átalakítani. Bizonyos terheket érdemes lenne csökkenteni, ám a kieső bevételeket a fogyasztási adók növelésével lehet csak ellensúlyozni, mert az adók mérséklése csekély mértékben növelné a foglalkoztatást. A szakember úgy véli, a szociális kiadások lefaragásával lehet vonzóbbá tenni a munkát, csak így emelhető a rendkívül alacsony (57,5 százalékos) foglalkoztatási ráta.

Az elemzők általában dicsérik a kabinet eddigi erőfeszítéseit, de azt is hangsúlyozzák, hogy a neheze még hátravan, hiszen 2009-re 3,2 százalékra kell levinni a hiányt. Márpedig az évekig mellébeszélő kormány hitele most hajszálon függ, és lazítás esetén a hiányt évekig finanszírozó nemzetközi befektetők kivonulhatnak a hazai piacról. A Concorde brókercég elemzője tavasszal még 3,9 százalékra becsülte a 2008-as deficitet, ám néhány hónap elteltével - attól tartva, hogy a kormány a bevételi többletet a költekezés fokozására használja - 4,1-re emelte a prognózisát. A Fitch Ratings szerint tartani lehet attól, hogy a közelgő európai parlamenti választások miatt a hiány bennragad a 4 százalékos szinten, 2010-ben pedig megint emelkedik. A piac még mindig kockázatos terepnek tartja Magyarországot, amit a monetáris tanács is érzékel: október 29-én a nemzetközi befektetőknek kedvezve változatlanul hagyták a magasnak számító 7,5 százalékos alapkamatot.

Időzített bombák

Az ÁSZ a 2008-2010-es makrogazdasági pályáról készült tanulmányában úgy látja, hogy ha a reál-államadósságot szinten akarja tartani a kabinet, akkor 2010-ben 700 milliárddal kellene csökkenteni a kiadásokat vagy növelni a bevételeket. Csakhogy - állapítják meg a számvevők - "kimerülőben vannak azok a mobilizálható erőforrások, amelyek új növekedési pályára állították a hazai gazdaságot, (...) ugyanakkor a növekedés új ösztönzői még nem ismertek". A privatizáció lezárult, a tőkebeáramlás lefékeződött és kétirányúvá vált, Románia és Bulgária elszívó hatása egyre nagyobb. A cégek és a lakosság teherbíró képessége elérte a maximumot, a kifehérítésből ugyan jöhet még pár tízmilliárd, de ez is hamar lecseng. A kiadásokat nem lehet ismét fűnyíróelven csökkenteni, hiszen ez a közszolgáltatások teljes leépüléséhez vezethet, ami hosszú távon az ország versenyképességét veszélyezteti - átgondolt reformokra van tehát szükség.

Mindenképpen hozzá kell nyúlni a nyugellátási rendszerhez, hiszen rövidesen nyugdíjba vonulnak a Ratkó-gyerekek, illetve a rendszerváltás kárvallottai, akiknek hosszú évek óta nincs munkájuk, vagy minimálbérre vannak bejelentve. Sokat mondó adat, hogy 2006-ban a befizetett járulékok alig fedezték a nyugdíjak háromnegyedét. A nyugellátáson kívül az ÁSZ szerint még tucatnyi időzített bomba ketyeg a rendszerben. Az önkormányzatok évek óta alulfinanszírozottak, a települések csaknem fele forráshiánnyal küszködik, miközben az elavult rendszer miatt pazarlóan bánnak a normatívákkal. Becslések szerint 2008-ban 705 milliárd forintra duzzad az önkormányzatok adósságállománya. Félő, hogy nem lesz pénzük az uniós támogatások lehívására, pedig a II. Nemzeti Fejlesztési Terv 1600 milliárdot szán rájuk.

A számvevők szerint az egészségügyben eddig inkább kiadáscsökkentés zajlott. Figyelmeztető jel, hogy a kórházak adósságállománya egyre nő (közel 52 milliárd), amit az egészségügyi kassza szufficitje csak ideig-óráig fedez. A lakossági megtakarításokkal is komoly gondok vannak: bár a betétállomány az MNB monetáris mérlegstatisztikája szerint még meghaladja a hiteleket, a két állomány közötti különbözet az elmúlt évben 52 százalékkal csökkent.

Az ÁSZ szerint a versenyszférában további béremelkedés várható, ami viszont a közszférában gerjeszt feszültségeket, arra kényszerítve az államot, hogy emelje a fizetéseket. Ez megugraszthatja az inflációt, tovább növelheti a deficitet, ami a forint leértékelődéséhez és újabb áremelkedéshez vezethet. Bár a kormány a II. NFT GDP-növelő hatásában bízik - a PM 2010-re 4 százalékos növekedést prognosztizál -, az uniós projektek önrészt követelnek és utófinanszírozásúak, azaz bizonytalan, hogy mikorra érik be a hatásuk. Ugyanakkor félő, hogy a brüsszeli pénzek hosszabb távon fenntarthatatlan kapacitásokat hoznak létre, amelyek torzítják a piacot, csökkenthetik a versenyképességet.

Célozgatnak

Hosszú évek hazardírozó gazdaságpolitikája után a PM idén végre megbízható prognózisokkal állt elő, és több makromutató esetében a független elemzőknél is óvatosabban számolt. Míg 2006-ban 40 százalékkal haladta meg az államháztartás hiánya a tervezettet, 2007 végére már 0,4 százalékkal lesz kisebb a deficit, mint amivel a PM tavaly, a konvergencia-program kidolgozásakor számolt. A jövő évi hiányt - 0,2 százalékkal korrigálva az uniónak 2006 decemberében tett ígéretet - már 4,1-re becsülik a tárca szakemberei. Az elemzők és a hitelminősítők többsége még ennél is optimistább, 3,8-3,9 százalékra kalkulálja a jövő évi deficit GDP-arányos mértékét (a Nemzeti Bank májusi jelentésében 4 százalékot jelölt meg). De jobban alakul a vártnál az exportnövekedés és a folyó fizetési mérleg hiánya is. Az inflációt viszont alaposan alábecsülte a minisztérium: 2007-re 6,2 százalékos növekedést várt, szemben az MNB 7,6 százalékos előrejelzésével. Jövőre a kormányzat 4,5 százalékos pénzromlással kalkulál, amely már összhangban van az MNB várakozásával, de elüt az elemzők számításaitól - ők ennél nagyobb inflációt prognosztizálnak. Mindez jól jöhet a béralkunál, és lehetővé teszi a bevételek alultervezését - ez a trükk már idén is 25 milliárdos pluszt hozott a konyhára. Viszont a szakemberek szerint túlzottan is bizakodó a kormányzat a GDP ügyében: míg a konvergenciaprogramban 2008-ra 2,6 százalékos növekedést jelölt meg, most 2,8-ről értekezik, de módosította a háztartások fogyasztására vonatkozó prognózisát is: tavaly még stagnálással kalkulált, a költségvetési tervezetben viszont már 0,4 százalékos növekedéssel számol. Az elemzők kockázatosnak tartják ezt az optimizmust, szerintük figyelmeztető jel, hogy az idei második negyedévben a bruttó hazai termék mindössze 1,2 százalékkal nőtt - ráadásul egy-két ágazatban két számjegyű a visszaesés, a beruházási kedv pedig a mélypontra zuhant.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?