Vitézy a BKK kockázatelemzésének ismeretében is támogatta a 3-as metró szerelvényeinek felújítását

Belpol

Több dokumentum is arról tanúskodik, hogy Vitézy a döntéseivel a kezdetektől támogatta a 3-as metró kocsijainak felújítására vonatkozó tender kiírását. Még a kockázati tényezőket figyelembe véve is ezt szavazta meg a BKV igazgatóságában.

 

„Az közismert szerintem mindenki előtt, hogy én nagyon elleneztem a hármas metró orosz kocsifelújítását. Elsősorban talán ezért kellett a BKK éléről távoznom” – állította április elsején a Szabad Európának adott interjújában Vitézy Dávid. Az LMP főpolgármester-jelöltje április 15-én közösségi oldalán erősítette meg visszaemlékezését. Eszerint: „minden belső fórumon amellett érveltem, hogy új metrókra van szükség a 3-as metróra” – írta Tarlós István és Karácsony Gergely főpolgármesterek, valamint a BKV vezetőségének felelősségét kiemelve az orosz járművek felújításának elhibázott döntése miatt.

A Narancs.hu megkérdezte Vitézy Dávidot, mely hivatalos dokumentumok igazolják, hogy a felújítással szembenálló álláspontját a BKK, a BKV, és a főváros vezetésének tudomására hozta. Kérdésünkre a főpolgármester-jelölt kommunikációs vezetője nem bocsátott rendelkezésünkre ilyen iratot, és nem állította, hogy létezik ilyen. A Vitézy állítását igazoló dokumentumok helyett Vitézynek egy ATV-nek adott interjújára hivatkoztak, amelyben elmondta, miért tartotta rossz megoldásnak a felújítást az új szerelvények vásárlása helyett.

A BKV időközben nyilvánosságra hozta a metrófelújítás dokumentumait, a nemzetközi tendert megelőző, az arról határozó döntéseket, illetve a közbeszerzési eljárás iratait. Vitézy Dávidot a 2010-es, Tarlós István főpolgármester győzelmét hozó őszi önkormányzati választások utáni hetekben a BKV igazgatósági tagjává nevezték ki. Ezt a pozícióját 2015. februárig tartotta meg, éppen abban az időszakban, amikor a 3-as metró felújításával, korszerűsítésével kapcsolatos döntéseket a BKV és Tarlósék a fideszes többségű közgyűlésben meghozták. 2010 novemberében a frissen alapított BKK vezérigazgatója pozícióját is Vitézyre bízta Tarlós, amit szintén 2014 végéig töltött be. Vitézynek a meg nem nevezett belső fórumokon elhangzott állításaival szemben a BKV igazgatósági ülésein készült jegyzőkönyvek eligazítást adnak a mostani főpolgármester-jelölt hivatalos álláspontjáról:

ez pedig a 3-as metró szerelvények felújításának támogatása volt a kezdetektől.

A járműpark korszerűsítéssel egybekötött felújítása tárgyú előterjesztést 2013 áprilisában egyhangúan szavazta meg a BKV izgatósága, amelynek ekkor már több éve tagja volt Vitézy. 2013 decemberében a következő lépés a közbeszerzési eljárás indítása volt: „Az Igazgatóság az M3 járműpark felújítására irányuló közbeszerzési eljárás indításáról szóló előterjesztést megismerte. Az Igazgatóság felhatalmazza a vezérigazgatót, hogy az eljárással kapcsolatban a Tulajdonossal és a BKK-val egyeztessen” – olvasható a jegyzőkönyvben.

Ekkor Vitézy az esetleges ellenvéleményének szintén nem adott hangot, egyetértésben szavazta meg azt hat igazgatósági társával. Még 2013 decemberében döntöttek a felújításról szóló közbeszerzési eljárás indításáról, amit szintén egyhangúan szavaztak meg a BKV-ban. Vitézy ennél a szavazásnál sem lógott ki a támogatók sorából.

Vezetői szinten 2014 októberében került sor a 3-as metró szerelvényeinek felújítását végképp eldöntő lépésre, amikor a BKV igazgatósága jóváhagyta a közbeszerzési eljárás hirdetményének szövegét, kiírását. Ha volt olyan pillanat, amikor a vásárlással kapcsolatos véleményéért kiállhatott volna, ezt kellett volna megragadnia. A BKV igazgatóságának jegyzőkönyve szerint azonban nem tette, az igazgatóság többi tagjával együtt a felújításról szóló tendert Vitézy is alkalmasnak tartotta arra, „hogy az megküldésre kerüljön a projektet kizárólagosan finanszírozó Fővárosi Önkormányzat részére különösen annak ellenőrzése céljából.”

Ráadásul a hirdetmény kiírását annak ismeretében szavazta meg ő is, hogy a javaslat a BKV mellett a Vitézy által vezetett BKK szakmai kockázatjelentéseinek felhasználásával készült. A felelős döntést ekkor hozták a BKV vezetői: az elfogadott javaslatot azzal a céllal küldték meg a fővárosnak, hogy ellenőrizze, a tulajdonosi preferenciák és elvárások megfelelően érvényesülnek-e benne. Vitézy Dávid az ezt követő döntésben is támogatta a járműrekonstrukciót, amelyben a részvételi felhívást haladéktalanul minőségbiztosítás céljából továbbküldték a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya részére.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.