Vitézy a BKK kockázatelemzésének ismeretében is támogatta a 3-as metró szerelvényeinek felújítását

Belpol

Több dokumentum is arról tanúskodik, hogy Vitézy a döntéseivel a kezdetektől támogatta a 3-as metró kocsijainak felújítására vonatkozó tender kiírását. Még a kockázati tényezőket figyelembe véve is ezt szavazta meg a BKV igazgatóságában.

 

„Az közismert szerintem mindenki előtt, hogy én nagyon elleneztem a hármas metró orosz kocsifelújítását. Elsősorban talán ezért kellett a BKK éléről távoznom” – állította április elsején a Szabad Európának adott interjújában Vitézy Dávid. Az LMP főpolgármester-jelöltje április 15-én közösségi oldalán erősítette meg visszaemlékezését. Eszerint: „minden belső fórumon amellett érveltem, hogy új metrókra van szükség a 3-as metróra” – írta Tarlós István és Karácsony Gergely főpolgármesterek, valamint a BKV vezetőségének felelősségét kiemelve az orosz járművek felújításának elhibázott döntése miatt.

A Narancs.hu megkérdezte Vitézy Dávidot, mely hivatalos dokumentumok igazolják, hogy a felújítással szembenálló álláspontját a BKK, a BKV, és a főváros vezetésének tudomására hozta. Kérdésünkre a főpolgármester-jelölt kommunikációs vezetője nem bocsátott rendelkezésünkre ilyen iratot, és nem állította, hogy létezik ilyen. A Vitézy állítását igazoló dokumentumok helyett Vitézynek egy ATV-nek adott interjújára hivatkoztak, amelyben elmondta, miért tartotta rossz megoldásnak a felújítást az új szerelvények vásárlása helyett.

A BKV időközben nyilvánosságra hozta a metrófelújítás dokumentumait, a nemzetközi tendert megelőző, az arról határozó döntéseket, illetve a közbeszerzési eljárás iratait. Vitézy Dávidot a 2010-es, Tarlós István főpolgármester győzelmét hozó őszi önkormányzati választások utáni hetekben a BKV igazgatósági tagjává nevezték ki. Ezt a pozícióját 2015. februárig tartotta meg, éppen abban az időszakban, amikor a 3-as metró felújításával, korszerűsítésével kapcsolatos döntéseket a BKV és Tarlósék a fideszes többségű közgyűlésben meghozták. 2010 novemberében a frissen alapított BKK vezérigazgatója pozícióját is Vitézyre bízta Tarlós, amit szintén 2014 végéig töltött be. Vitézynek a meg nem nevezett belső fórumokon elhangzott állításaival szemben a BKV igazgatósági ülésein készült jegyzőkönyvek eligazítást adnak a mostani főpolgármester-jelölt hivatalos álláspontjáról:

ez pedig a 3-as metró szerelvények felújításának támogatása volt a kezdetektől.

A járműpark korszerűsítéssel egybekötött felújítása tárgyú előterjesztést 2013 áprilisában egyhangúan szavazta meg a BKV izgatósága, amelynek ekkor már több éve tagja volt Vitézy. 2013 decemberében a következő lépés a közbeszerzési eljárás indítása volt: „Az Igazgatóság az M3 járműpark felújítására irányuló közbeszerzési eljárás indításáról szóló előterjesztést megismerte. Az Igazgatóság felhatalmazza a vezérigazgatót, hogy az eljárással kapcsolatban a Tulajdonossal és a BKK-val egyeztessen” – olvasható a jegyzőkönyvben.

Ekkor Vitézy az esetleges ellenvéleményének szintén nem adott hangot, egyetértésben szavazta meg azt hat igazgatósági társával. Még 2013 decemberében döntöttek a felújításról szóló közbeszerzési eljárás indításáról, amit szintén egyhangúan szavaztak meg a BKV-ban. Vitézy ennél a szavazásnál sem lógott ki a támogatók sorából.

Vezetői szinten 2014 októberében került sor a 3-as metró szerelvényeinek felújítását végképp eldöntő lépésre, amikor a BKV igazgatósága jóváhagyta a közbeszerzési eljárás hirdetményének szövegét, kiírását. Ha volt olyan pillanat, amikor a vásárlással kapcsolatos véleményéért kiállhatott volna, ezt kellett volna megragadnia. A BKV igazgatóságának jegyzőkönyve szerint azonban nem tette, az igazgatóság többi tagjával együtt a felújításról szóló tendert Vitézy is alkalmasnak tartotta arra, „hogy az megküldésre kerüljön a projektet kizárólagosan finanszírozó Fővárosi Önkormányzat részére különösen annak ellenőrzése céljából.”

Ráadásul a hirdetmény kiírását annak ismeretében szavazta meg ő is, hogy a javaslat a BKV mellett a Vitézy által vezetett BKK szakmai kockázatjelentéseinek felhasználásával készült. A felelős döntést ekkor hozták a BKV vezetői: az elfogadott javaslatot azzal a céllal küldték meg a fővárosnak, hogy ellenőrizze, a tulajdonosi preferenciák és elvárások megfelelően érvényesülnek-e benne. Vitézy Dávid az ezt követő döntésben is támogatta a járműrekonstrukciót, amelyben a részvételi felhívást haladéktalanul minőségbiztosítás céljából továbbküldték a Miniszterelnökség Közbeszerzési Felügyeleti Főosztálya részére.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.