A rendőrségnek nem sikerült bizonyítania a csalást a budafoki családsegítő vezetőjének nem létező doktorija ügyében

Belpol

2020-ban derült ki, hogy Daróczi Csillának, a Budafok-Tétényi Család- és Gyermekjóléti Központ akkori vezetőjének doktori diplomájával valami nincsen rendben, de a nyilvánvaló dokumentumok és bizonyítékok ellenére a rendőrség az ügyben megszüntette az eljárást – derült most ki Polt Péter legfőbb ügyész válaszából.

 

Még négy évvel ezelőtt korábban az intézményben dolgozók segítségével járt utána a Partizán stábja, hogy nincsen sehol nyoma annak, hogy Daróczi Csilla, a Budafok-Tétényi Család- és Gyermekjóléti Központ akkori vezetője valóban doktori fokozatot szerzett volna a Debreceni Egyetemen.

A videóban szereplő állításoknak az akkor Budafokon önkormányzati képviselőként dolgozó Tóth Endre igyekezett utánajárni, aki ma a Momentum parlamenti képviselője. Friss Facebook-bejegyzésében Tóth azt írja, hogy az ügyben akkor megkereste a Debreceni Egyetem vezetőségét, ahol hosszas huzavona után végül arról tájékoztatták, hogy az egyetem rektora közokirat-hamisítás gyanúja miatt feljelentést tett a rendőrségen, bár az egyetem vezetése később mondvacsinált okokra hivatkozva megpróbálta eltávolíttatani az ügyben írt bejegyzését.

„A feljelentés megszületett, azt gondoltuk, hogy egy ilyen jól dokumentált esetben egyenes út vezet a méltó büntetésig. De nemrég sajnos kiderült, hogy érthetetlen módon ez egyáltalán nincs így” – írja a közösségi oldalán Tóth Endre.

Tóth ugyanis írásbeli kérdést intézett Polt Péternek az ügyben, aki azt válaszolta: „A hamis doktori diploma tárgyában a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság 2023. június 9-én bizonyítottság hiányában megszüntette a csalás bűntette miatt indult eljárást”. Figyelem: nem bűncselekmény hiányában, hiszen maga Polt Péter is hamis diplomaként hivatkozik rá, de a bizonyítás valamiért mégsem sikerült. A momentumos parlamenti képviselő szerint érthetetlen és felháborító, hogy ilyen egyértelmű ügyben elmaradni látszanak következmények.

Az ellenzéki politikus azt kérdezi, mit üzen ez a társadalomnak? Nincs következménye a legegyértelműbb bűnöknek sem és mindent meg lehet úszni? Hozzáteszi, legalább annyi hatása lett azért az ügynek, hogy Daróczi már évek óta nem dolgozik a budafok-tétényi szociális intézmény élén, és bár Karsay Ferenc fideszes polgármester sokáig védelmébe vette Daróczit, a Debreceni Egyetem hivatalos tájékoztatása után már ő is elengedte kedves embere kezét.

A hamis diploma egyébként Tóth szerint csak a jéghegy csúcsa volt a botrányban, „a banánhéj, amin elcsúszott a korábbi intézményvezető”. Ugyanis Tóth Endre képviselőtársa, Kerekes Gábor, az ügyben kezdeményezett vizsgálóbizottság vezetője a korábbi dolgozók írásos nyilatkozata és rengeteg dokumentum átnézése alapján számos más visszaélést is feltárt, köztük az adományok rendszeres eltulajdonítását, fiktív foglalkoztatást, gépkocsi használattal kapcsolatos visszaélést, túlszámlázást. Ezek egy részében továbbra is folyik a nyomozás költségvetési csalás bűntette miatt, de a sikkasztás és hűtlen kezelés bűntette ügyében viszont ugyancsak bizonyítottság hiányában szüntették meg az eljárást. Mint Tóth írja, a gyanúsított meghallgatására nem került sor ezekben az ügyekben.

„Nehéz ezek után mit mondani. Valami nagyon nincs rendben ebben az országban. Több mint 4 év telt el a botrány kirobbanása után, de egyelőre semmilyen jogi következménye nincs a felmerült és dokumentált súlyos vádaknak. Hiába a botrányt kirobbantó érintettek bátorsága, a független média és az ellenzéki képviselők oknyomozó munkája, eddig nincs jogi következmény. Lehet, hogy naiv vagyok, de bízok azért abban, hogy a költségvetési csalás bűntettét nem sikerül majd elsikálni. És legalább egy ponton a bíróság is kimondja majd, amit mindannyian tudunk: Daróczi Csilla megtette a létező legalávalóbb dolgok egyikét: súlyosan megkárosította a rá bízott budafok-tétényi nélkülöző polgártársainkat” – írja Facebook-oldalán Tóth Endre ellenzéki országgyűlési képviselő.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.