Vitézy Dávid: „Lázár János tavaly november óta közlekedési miniszter, a MÁV körüli problémák sokasodnak”

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 7.

Belpol

Összeszólalkozott Csepreghy Nándor és Vitézy Dávid, az utód az elődje szavahihetőségét hiányolja.

Tegnap arról posztolt Vitézy Dávid, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium nem pénzt spórolt, hanem forrásokat pazarolt azzal, hogy számos projektet a tervezési fázisban elkaszált. „Ugyanis évek óta zajló munkával, milliárdokért elkészült terveket sikerül a kukába dobni a tervezés vagy az engedélyezés leállításával” – írta Vitézy.

A korábbi közlekedési államtitkár szerint a budapesti pályaudvarok fejlesztési koncepcióját, a Nyugati–Déli vasúti alagút, valamint a Kőbánya felső és Rákos közötti vasúti szakasz rendbetételének megtervezését, a Déli Körvasút projektet hiba leállítani: „A tervezés uniós forrása biztosított az előző hét éves időszak forrásaiból, az engedélyezési tervek készítése két éve zajlik, eközben a szerződés felmondása és a beruházás leállítása sajnos tényleg nem több, mint egyszerű károkozás.”

„Uniós pénzből már megkezdett tervezéseket leállítani azt jelenti, hogy egyrészt ha lesz forrás, akkor se lesz majd terv, amit építeni lehetne, másrészt az eddig elköltött pénzeket használható eredménytermék híján nem az EU, hanem a magyar adófizetők állják innentől - tehát nem megtakarítással jár a projektek leállítása, hanem éppen többletkiadással” – vélekedett a volt államtitkár, kiemelte a Galvani híd beruházásának leállítását is. Ez utóbbiról hozzátette: „Tehát az előkészítés azonnali leállítása most azt fogja jelenti, hogy az elmúlt évek tervezési munkája és elköltött 4-5 milliárd forintja is a kukában végzi.”

Az Index megkérdezte Csepreghy Nándort is, aki

megkérdőjelezte Vitézy szavahihetőségét.

Csepreghy szerinte elődje többet foglalkozott a távoli jövővel, mint a jelennel. „Sajnos azonban többet költött látványtervekre és fantasztikus elképzelések kidolgozására, mint a pálya karbantartására, a meglévő járművek felújítására, vagy a kapacitások és a menetrendi álmok egymáshoz illesztésére.”

Ezek után Vitézy vádaskodásnak nevezte Csepreghy szavait. „Először is: nem én vagyok az, aki a vasutasokat sértegeti azzal, hogy felhívom a figyelmet a vasút kritikus működési problémáira. Legutóbb épp Lázár János üvöltözött magából kikelve a nyilvánosság előtt a MÁV vezetőivel, hogy »ne okoskodjanak«.” Vitézy szerint az ötvenes éveket idézi, hogy Csepreghy „szabotőrökre” és „kiszivárogtatókra” keni a MÁV problémáit. „Eközben az történt, hogy az elmúlt napokban valóban nagy tisztogatást rendeztek a MÁV-ban, úgy hallani, régóta ott dolgozó kiváló szakembereket távolítottak el, pusztán azért, mert azzal gyanúsítják őket Lázár Jánosék, hogy ők tehetnek arról, hogy a nyilvánosság értesült a MÁV működési zavarairól.”

Vitézy szerint a MÁV problémáiról az egyszeri utas is értesülhet, de Lázárék még sincsenek ezekkel tisztában: „csak mivel ők nem használják a vasutat, fogalmuk sincs, a vasút milyen fokú nyilvánosság mellett működik mindennap.”

„Lázár János tavaly november óta közlekedési miniszter, eltelt 10 hónap, a MÁV körüli problémák sokasodnak és ha őszinték akarunk lenni, a megoldások keresése helyett a beruházások leállításával, a járműtenderek visszavonásával eddig leginkább újabb problémákat sikerült előidézni”

– írta Vitézy. – „MÁV rendszeres utasaként is arra kérem a közlekedési tárca vezetését, hogy ne velem foglalkozzanak, ne mindenkiben a szabotőrt és a kiszivárogtatót keressék, hanem vállaljanak végre felelősséget és foglalkozzanak azzal, ami a munkájuk. Bőven van és lenne ugyanis mit tenni a magyar vasút ügyében.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.