Lázár kirúgta a MÁV két vezérigazgató-helyettesét

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 6.

Belpol

És másokat is, akik „akadályoztak”, „lassítottak” vagy „szabotáltak”.

Felmentették a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettesét, Virág Istvánt és a gazdasági vezérigazgató-helyettest, Bádonfainé Szikszay Erzsébetet – értesült a hvg.hu.

A lap elérte Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki azt mondta, hogy a két felsővezető mellett másoktól is megváltak a MÁV-nál és a minisztériumnál.

A döntés oka, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom 1-es vasúti fővonalon a közlekedés biztonságát veszélyeztető állapotok alakultak ki. Augusztus 24-től Biatorbágy és Szárliget között ideiglenesen 100 kilométer per órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya hibái miatt, és ez azért volt feltűnő, mert egyébként ez az ország egyetlen vonala, ahol elvileg 160-nal is mehetnének a vonatok. 

Csepreghy azt mondta, minél hamarabb el akarják kezdeni a felújítást, de voltak, vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy szabotálták. „És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk.

Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget” 

– idézi a hvg.hu Csepreghy Nándort.

A döntés abból a szempontból nem volt meglepő, hogy Lázár János egy hete nyilvánosan üzent a MÁV vezetőinek ez ügyben:

 

Azt mondta, a MÁV vezetői ne okoskodjanak és ne beszéljenek mellé, hanem csinálják azt, amire utasította őket.

Másnap a MÁV bejelentette, hogy elkezdték az említett szakasz felújításának előkészítését, azzal, hogy szeptember közepén hozzá is lehet fogni, és az év végére be is fejezhetik. Ugyanakkor a vasúttársaság közleményéből kiderül, hogy a cégnél régóta tisztában voltak a pálya rossz állapotával, és évekkel ezelőtt betervezték a rekonstrukciót, csak forráshiány miatt többször is el kellett halasztani a munkát.

Ebből akár az is kiolvasható, hogy a kínos pályahiba nem a MÁV sara, hanem a kormányé, amely olyan helyzetet teremtett, hogy nem jutott pénz a régóta esedékes felújításokra.

Az most sem derült ki, honnan lesz 32 milliárd forint pluszforrás erre a felújításra, de ezt a pénzt már nem a két felmentett felsővezetőnek kell megtalálnia. 

Az elbocsátásokkal kapcsolatban Csepreghy Nándor a hírportálon keresztül üzent Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárnak, aki az utóbbi időben többször is kritizálta a MÁV-ot és a minisztérium vasúttal kapcsolatos intézkedéseit, legutóbb pedig Lázár János döntéseit, „a magyar közlekedéspolitika érzelemvezérelt és kapkodó komolytalanságát.” Csepreghy most azt mondta, ha Vitézy államtitkár korában többet foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, kevesebb lenne a gond a vasútnál. A pálya és a járműállomány akkor sem volt jobb állapotban, de most nagyon hiányoznak a karbantartáshoz a Vitézy idejében tervekre elköltött milliárdok. A miniszterhelyettes azt is mondta, hogy Vitézynek korábban munkát ajánlottak, de visszautasította a felkérést, mert miniszter szeretett volna lenni. Most pedig sértettsége miatt támadja az egyik legfontosabb közszolgáltatást. 

Vitézy cáfolta, hogy neki feladatot ajánlott volna a minisztérium. Azzal szúrt vissza, „a legnagyobb többletkiadást éppen a kormánybiztosként Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése". A tervekről pedig azt mondta, azokat uniós pénzből készítették, amit nem fordíthattak volna pályakarbantartásra. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.