Lázár kirúgta a MÁV két vezérigazgató-helyettesét

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 6.

Belpol

És másokat is, akik „akadályoztak”, „lassítottak” vagy „szabotáltak”.

Felmentették a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettesét, Virág Istvánt és a gazdasági vezérigazgató-helyettest, Bádonfainé Szikszay Erzsébetet – értesült a hvg.hu.

A lap elérte Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki azt mondta, hogy a két felsővezető mellett másoktól is megváltak a MÁV-nál és a minisztériumnál.

A döntés oka, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom 1-es vasúti fővonalon a közlekedés biztonságát veszélyeztető állapotok alakultak ki. Augusztus 24-től Biatorbágy és Szárliget között ideiglenesen 100 kilométer per órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya hibái miatt, és ez azért volt feltűnő, mert egyébként ez az ország egyetlen vonala, ahol elvileg 160-nal is mehetnének a vonatok. 

Csepreghy azt mondta, minél hamarabb el akarják kezdeni a felújítást, de voltak, vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy szabotálták. „És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk.

Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget” 

– idézi a hvg.hu Csepreghy Nándort.

A döntés abból a szempontból nem volt meglepő, hogy Lázár János egy hete nyilvánosan üzent a MÁV vezetőinek ez ügyben:

 

Azt mondta, a MÁV vezetői ne okoskodjanak és ne beszéljenek mellé, hanem csinálják azt, amire utasította őket.

Másnap a MÁV bejelentette, hogy elkezdték az említett szakasz felújításának előkészítését, azzal, hogy szeptember közepén hozzá is lehet fogni, és az év végére be is fejezhetik. Ugyanakkor a vasúttársaság közleményéből kiderül, hogy a cégnél régóta tisztában voltak a pálya rossz állapotával, és évekkel ezelőtt betervezték a rekonstrukciót, csak forráshiány miatt többször is el kellett halasztani a munkát.

Ebből akár az is kiolvasható, hogy a kínos pályahiba nem a MÁV sara, hanem a kormányé, amely olyan helyzetet teremtett, hogy nem jutott pénz a régóta esedékes felújításokra.

Az most sem derült ki, honnan lesz 32 milliárd forint pluszforrás erre a felújításra, de ezt a pénzt már nem a két felmentett felsővezetőnek kell megtalálnia. 

Az elbocsátásokkal kapcsolatban Csepreghy Nándor a hírportálon keresztül üzent Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárnak, aki az utóbbi időben többször is kritizálta a MÁV-ot és a minisztérium vasúttal kapcsolatos intézkedéseit, legutóbb pedig Lázár János döntéseit, „a magyar közlekedéspolitika érzelemvezérelt és kapkodó komolytalanságát.” Csepreghy most azt mondta, ha Vitézy államtitkár korában többet foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, kevesebb lenne a gond a vasútnál. A pálya és a járműállomány akkor sem volt jobb állapotban, de most nagyon hiányoznak a karbantartáshoz a Vitézy idejében tervekre elköltött milliárdok. A miniszterhelyettes azt is mondta, hogy Vitézynek korábban munkát ajánlottak, de visszautasította a felkérést, mert miniszter szeretett volna lenni. Most pedig sértettsége miatt támadja az egyik legfontosabb közszolgáltatást. 

Vitézy cáfolta, hogy neki feladatot ajánlott volna a minisztérium. Azzal szúrt vissza, „a legnagyobb többletkiadást éppen a kormánybiztosként Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése". A tervekről pedig azt mondta, azokat uniós pénzből készítették, amit nem fordíthattak volna pályakarbantartásra. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.