Lázár kirúgta a MÁV két vezérigazgató-helyettesét

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 6.

Belpol

És másokat is, akik „akadályoztak”, „lassítottak” vagy „szabotáltak”.

Felmentették a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettesét, Virág Istvánt és a gazdasági vezérigazgató-helyettest, Bádonfainé Szikszay Erzsébetet – értesült a hvg.hu.

A lap elérte Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki azt mondta, hogy a két felsővezető mellett másoktól is megváltak a MÁV-nál és a minisztériumnál.

A döntés oka, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom 1-es vasúti fővonalon a közlekedés biztonságát veszélyeztető állapotok alakultak ki. Augusztus 24-től Biatorbágy és Szárliget között ideiglenesen 100 kilométer per órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya hibái miatt, és ez azért volt feltűnő, mert egyébként ez az ország egyetlen vonala, ahol elvileg 160-nal is mehetnének a vonatok. 

Csepreghy azt mondta, minél hamarabb el akarják kezdeni a felújítást, de voltak, vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy szabotálták. „És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk.

Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget” 

– idézi a hvg.hu Csepreghy Nándort.

A döntés abból a szempontból nem volt meglepő, hogy Lázár János egy hete nyilvánosan üzent a MÁV vezetőinek ez ügyben:

 

Azt mondta, a MÁV vezetői ne okoskodjanak és ne beszéljenek mellé, hanem csinálják azt, amire utasította őket.

Másnap a MÁV bejelentette, hogy elkezdték az említett szakasz felújításának előkészítését, azzal, hogy szeptember közepén hozzá is lehet fogni, és az év végére be is fejezhetik. Ugyanakkor a vasúttársaság közleményéből kiderül, hogy a cégnél régóta tisztában voltak a pálya rossz állapotával, és évekkel ezelőtt betervezték a rekonstrukciót, csak forráshiány miatt többször is el kellett halasztani a munkát.

Ebből akár az is kiolvasható, hogy a kínos pályahiba nem a MÁV sara, hanem a kormányé, amely olyan helyzetet teremtett, hogy nem jutott pénz a régóta esedékes felújításokra.

Az most sem derült ki, honnan lesz 32 milliárd forint pluszforrás erre a felújításra, de ezt a pénzt már nem a két felmentett felsővezetőnek kell megtalálnia. 

Az elbocsátásokkal kapcsolatban Csepreghy Nándor a hírportálon keresztül üzent Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárnak, aki az utóbbi időben többször is kritizálta a MÁV-ot és a minisztérium vasúttal kapcsolatos intézkedéseit, legutóbb pedig Lázár János döntéseit, „a magyar közlekedéspolitika érzelemvezérelt és kapkodó komolytalanságát.” Csepreghy most azt mondta, ha Vitézy államtitkár korában többet foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, kevesebb lenne a gond a vasútnál. A pálya és a járműállomány akkor sem volt jobb állapotban, de most nagyon hiányoznak a karbantartáshoz a Vitézy idejében tervekre elköltött milliárdok. A miniszterhelyettes azt is mondta, hogy Vitézynek korábban munkát ajánlottak, de visszautasította a felkérést, mert miniszter szeretett volna lenni. Most pedig sértettsége miatt támadja az egyik legfontosabb közszolgáltatást. 

Vitézy cáfolta, hogy neki feladatot ajánlott volna a minisztérium. Azzal szúrt vissza, „a legnagyobb többletkiadást éppen a kormánybiztosként Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése". A tervekről pedig azt mondta, azokat uniós pénzből készítették, amit nem fordíthattak volna pályakarbantartásra. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk