Lázár kirúgta a MÁV két vezérigazgató-helyettesét

  • narancs.hu
  • 2023. szeptember 6.

Belpol

És másokat is, akik „akadályoztak”, „lassítottak” vagy „szabotáltak”.

Felmentették a MÁV Zrt. pályaműködtetési vezérigazgató-helyettesét, Virág Istvánt és a gazdasági vezérigazgató-helyettest, Bádonfainé Szikszay Erzsébetet – értesült a hvg.hu.

A lap elérte Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium miniszterhelyettesét, aki azt mondta, hogy a két felsővezető mellett másoktól is megváltak a MÁV-nál és a minisztériumnál.

A döntés oka, hogy a Budapest–Győr–Hegyeshalom 1-es vasúti fővonalon a közlekedés biztonságát veszélyeztető állapotok alakultak ki. Augusztus 24-től Biatorbágy és Szárliget között ideiglenesen 100 kilométer per órás sebességkorlátozást kellett bevezetni a pálya hibái miatt, és ez azért volt feltűnő, mert egyébként ez az ország egyetlen vonala, ahol elvileg 160-nal is mehetnének a vonatok. 

Csepreghy azt mondta, minél hamarabb el akarják kezdeni a felújítást, de voltak, vannak, akik ezt a gyorsítást akadályozták, lassították vagy szabotálták. „És olyanok is, akik a munkájuk végzése helyett a vasúttal szembeni kampányhoz szállítottak anyagokat médiaszereplőknek, ellenzéki pártoknak. Ezektől a kollégáktól most megválunk.

Van, aki nyugdíjba mehet már, mi pedig nem marasztaljuk. Van akit lefokozunk. Van akit felmentünk. Van aki helyett másnak adunk lehetőséget” 

– idézi a hvg.hu Csepreghy Nándort.

A döntés abból a szempontból nem volt meglepő, hogy Lázár János egy hete nyilvánosan üzent a MÁV vezetőinek ez ügyben:

 

Azt mondta, a MÁV vezetői ne okoskodjanak és ne beszéljenek mellé, hanem csinálják azt, amire utasította őket.

Másnap a MÁV bejelentette, hogy elkezdték az említett szakasz felújításának előkészítését, azzal, hogy szeptember közepén hozzá is lehet fogni, és az év végére be is fejezhetik. Ugyanakkor a vasúttársaság közleményéből kiderül, hogy a cégnél régóta tisztában voltak a pálya rossz állapotával, és évekkel ezelőtt betervezték a rekonstrukciót, csak forráshiány miatt többször is el kellett halasztani a munkát.

Ebből akár az is kiolvasható, hogy a kínos pályahiba nem a MÁV sara, hanem a kormányé, amely olyan helyzetet teremtett, hogy nem jutott pénz a régóta esedékes felújításokra.

Az most sem derült ki, honnan lesz 32 milliárd forint pluszforrás erre a felújításra, de ezt a pénzt már nem a két felmentett felsővezetőnek kell megtalálnia. 

Az elbocsátásokkal kapcsolatban Csepreghy Nándor a hírportálon keresztül üzent Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkárnak, aki az utóbbi időben többször is kritizálta a MÁV-ot és a minisztérium vasúttal kapcsolatos intézkedéseit, legutóbb pedig Lázár János döntéseit, „a magyar közlekedéspolitika érzelemvezérelt és kapkodó komolytalanságát.” Csepreghy most azt mondta, ha Vitézy államtitkár korában többet foglalkozott volna a jelennel, mint a távoli jövővel, kevesebb lenne a gond a vasútnál. A pálya és a járműállomány akkor sem volt jobb állapotban, de most nagyon hiányoznak a karbantartáshoz a Vitézy idejében tervekre elköltött milliárdok. A miniszterhelyettes azt is mondta, hogy Vitézynek korábban munkát ajánlottak, de visszautasította a felkérést, mert miniszter szeretett volna lenni. Most pedig sértettsége miatt támadja az egyik legfontosabb közszolgáltatást. 

Vitézy cáfolta, hogy neki feladatot ajánlott volna a minisztérium. Azzal szúrt vissza, „a legnagyobb többletkiadást éppen a kormánybiztosként Lázár János által felügyelt tram-train okozza a MÁV-nak, a legnagyobb, éves szinten akár 30 milliárd forintos bevételkiesést pedig a miniszter által lelkesen reklámozott vármegyebérletek bevezetése". A tervekről pedig azt mondta, azokat uniós pénzből készítették, amit nem fordíthattak volna pályakarbantartásra. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.