Vitézy Lázárt bírálja a Nyugati pályaudvar felújításának lefújása és a vasútfejlesztés akadályozása miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 27.

Belpol

Az építési és közlekedési miniszter nem a vidéknek kedvez Budapesttel szemben, de ellentétet szít.

Egy évvel ezelőtt hirdették ki a Nyugati pályauvar megújítására kiírt pályázat eredményét, de a kormány azóta visszakozott, lefújta azt a Lázár János által vezetett Építési és Közlekedési Minisztérium, és még a projektre érkezett uniós pénzről is lemondott – erről emlékezett meg Vitézy Dávid korábbi közlekedési államtitkár egy Facebook-bejegyzésben.

Mint ismert, a fejlesztés keretében bővült volna a pályaudvar kapacitása, megújult volna az északra található rozsdaövezet, és például eltűnt volna a Nyugati téri felüljáró is. A pályaudvart úgy alakították volna át, hogy hosszabb távon a Délit és a Nyugatit összekötő vasúti alagutat is megépíthessék.

 
Nyugati pályaudvar és környezetének felújítási terve
Fotó: Facebook/Fürjes Balázs

Vitézy megemlíti Lázár János a Mandinerben megjelent interjúját, amelyben a miniszter arról beszélt, hogy az efféle presztízsberuházások helyett a vidéki fejlesztéseket kellene támogatni. 

"Bízom benne, hogy mielőbb sikerül ezen a mesterséges főváros-vidék szembeállításon túllépni, mivel a vasúti hálózat fejlesztése ilyen logikán egész egyszerűen nem tud eredményes lenni" - írja Vitézy Lázár érveléséről, hisz' a Nyugati pályaudvar tényszerűen Budapesten van, de kapacitásának bővítése legkevésbé sem csak a budapestiek ügye, hiszen a miskolci InterCityn vagy a monori zónázón többnyire nem fővárosi utasok ülnek. Vitézy példaként megemlíti, hogy az M0-s déli hídja is Csepelen épült, de ettől még senki nem gondolja, hogy a csepelieknek épült.

Aki a budapesti vasúti fejlesztéseket, így például az ország legforgalmasabb, mégis kapacitáshiánnyal küzdő es végletesen lerobbant infrastruktúrájú központi pályaudvarának fejlesztését akarja megakadályozni, valójában legkevésbé sem a fővárossal szemben kedvez a vidéknek, hanem csak általánosságban a magyar vasúti közlekedés fejlődését hátráltatja"

– írja, majd pozitívumként megemlíti, hogy a Nyugati térre készült terveket a zsűriben is közreműködő fővárosi vezetés is magáévá tette és immár a tervpályázaton győztes, felüljáró nélküli, Bajcsy-Zsilinszky úti villamosos terv lett a hivatalos budapesti jövőkép a Nyugati környékének rendezésére, amelyhez azt kívánja Vitézy, hogy mielőbb valósuljon meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.