Vizesedik, rozsdásodik a 3 milliárdból felújított edelényi kastély

Belpol

Négy év után ismét esedékessé vált az edelényi barokk kastély külső felújítása: a falak nedvesednek, penészednek, a lábazatról hullik a vakolat, rozsda eszi a kovácsoltvas kaput. A korábbi kivitelező tulajdonosa eközben földekre licitál, utat, hidat épít, és repülőgépet fejleszt Leisztinger Tamással.

A rekonstrukcióról 2009-ben megszületett a támogatói döntés, a forrás rendelkezésre állt – az építési engedély már 2008-tól –, de az érdemi munka csak a 2010-es, Bódva patakot is megemelő árvíz levonulása után kezdődött el. 2011. februárban jelent meg a hír, hogy Magyarország egyik legnagyobb barokk kastélyának és a hozzá tartozó parknak a rekonstrukciójára összesen csaknem 2,2 milliárd forint pályázati támogatást fordít a Műemlékek Nemzeti Gondnokság. Az első ütem végösszege 2,4 milliárd forint volt. Ennek köszönhetően újult meg a kastély külseje, belső tereinek kétharmada, a sziget kastélyhoz tartozó része, az 5,1 hektáros park. Ezenkívül a Bódva folyó partján egy fogadóépületet és egy 70 kocsi, 8 busz fogadására alkalmas parkolóhelyet építettek – derül ki a projekt honlapjáról. Az árvízen kívül más is hátráltatta a tervek megvalósulását, így az ígért 2012 tavasza helyett két évvel később adták át az épületet.

false

A kastély kivitelezési tenderét 2009-ben a miskolci FK Raszter Kft. – Zemplénkő Kft. konzorciuma nyerte el. Utóbbitól későbbiekben több pótmunkákat is rendeltek, például 2013-ban hatósági előírások betartására és statikai okokra hivatkozva. A Zemplénkő 2015-ben egymaga kapott megbízást a rekonstrukció II. ütemének elvégzésére, a kastélypark rehabilitációjára, a kiszolgáló kerti épületek létesítésére. E nettó 390 millió millió forintos megbízási díját 2015-ben nettó 408 millió forintra emelték.

A kastélysziget fejlesztésének a II. üteme 2012 végétől 2015. decemberig tartott, amelyet szintén Brüsszel finanszírozott 900 millió forinttal. Ebből az önkormányzati tulajdonú sportpálya megvásárlását, a kastélysziget egyesítését, a kastély látnivalóinak a bővítését tűzték ki célul, de költöttek gépészeti munkákra, gyűjteményvásárlásra, restaurálásra is. További, szintén az Európai Uniótól származó 180 millió forintból a Holt-Bódva revitalizációját intézték, biztosítva a kastélysziget vízellátását, miután a holtág az évtizedek során teljesen eliszaposodott.

false

Úton, földben, levegőben

A Zemplénkő sikeréről legutóbb a 24.hu számolt be márciusban: 9,2 milliárd forintért végezheti el a Nyíregyházát nyugatról kerülő főúton, a 36. számú főút és 38. számú főút között esedékes munkálatokat a KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt.-vel karöltve kizárólag költségvetési forrásból: 5,45 milliárd forintból egy 3,7 kilométeres hosszú szakaszt, egy körforgalmat és egy kétszintes, 68 méter hosszú vasúti felüljárót épít.

A Zemplénkő tulajdonosai nemcsak az építőiparban, hanem a mezőgazdaságban és a légi közlekedésben is érdekeltek. A Toldi-család két tagjára a szon.hu figyelt fel 2016-ban, amikor állami földárverésen több mint 100 millió forintért jutottak földekhez Kemecsén, Nyíregyházán, Nyírturán. A Toldik a repülésben is látnak perspektívát, két ütemben részesedést szereztek a Genevation Aircraft Kft.-ben 2014-ben. 2017. decemberben a szatmári Toldi-cég kiszállt, teret engedve két magánszemélynek és Leisztinger Tamás A2 IT Arago Felsőbb Technológiai Tudományok Intézete Zrt.-jének, amely többségi befolyást szerzett. A repülős cégben igazi nagykoalíciót sikerült alkotni, hiszen a baloldalinak elkönyvelt milliárdossal együtt érkezett a repülős cégbe a jobboldalhoz közelálló Nézőpont Intézet piackutató cégének korábbi prominense, Skultéty Tamás. A Magyar Nemzet egykori beszámolója szerint a kormány 250 millió forint vissza nem térítendő forinttal támogat egy Genevation-fejlesztést.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.