A rekonstrukcióról 2009-ben megszületett a támogatói döntés, a forrás rendelkezésre állt – az építési engedély már 2008-tól –, de az érdemi munka csak a 2010-es, Bódva patakot is megemelő árvíz levonulása után kezdődött el. 2011. februárban jelent meg a hír, hogy Magyarország egyik legnagyobb barokk kastélyának és a hozzá tartozó parknak a rekonstrukciójára összesen csaknem 2,2 milliárd forint pályázati támogatást fordít a Műemlékek Nemzeti Gondnokság. Az első ütem végösszege 2,4 milliárd forint volt. Ennek köszönhetően újult meg a kastély külseje, belső tereinek kétharmada, a sziget kastélyhoz tartozó része, az 5,1 hektáros park. Ezenkívül a Bódva folyó partján egy fogadóépületet és egy 70 kocsi, 8 busz fogadására alkalmas parkolóhelyet építettek – derül ki a projekt honlapjáról. Az árvízen kívül más is hátráltatta a tervek megvalósulását, így az ígért 2012 tavasza helyett két évvel később adták át az épületet.
|
A kastély kivitelezési tenderét 2009-ben a miskolci FK Raszter Kft. – Zemplénkő Kft. konzorciuma nyerte el. Utóbbitól későbbiekben több pótmunkákat is rendeltek, például 2013-ban hatósági előírások betartására és statikai okokra hivatkozva. A Zemplénkő 2015-ben egymaga kapott megbízást a rekonstrukció II. ütemének elvégzésére, a kastélypark rehabilitációjára, a kiszolgáló kerti épületek létesítésére. E nettó 390 millió millió forintos megbízási díját 2015-ben nettó 408 millió forintra emelték.
A kastélysziget fejlesztésének a II. üteme 2012 végétől 2015. decemberig tartott, amelyet szintén Brüsszel finanszírozott 900 millió forinttal. Ebből az önkormányzati tulajdonú sportpálya megvásárlását, a kastélysziget egyesítését, a kastély látnivalóinak a bővítését tűzték ki célul, de költöttek gépészeti munkákra, gyűjteményvásárlásra, restaurálásra is. További, szintén az Európai Uniótól származó 180 millió forintból a Holt-Bódva revitalizációját intézték, biztosítva a kastélysziget vízellátását, miután a holtág az évtizedek során teljesen eliszaposodott.
|
Úton, földben, levegőben
A Zemplénkő sikeréről legutóbb a 24.hu számolt be márciusban: 9,2 milliárd forintért végezheti el a Nyíregyházát nyugatról kerülő főúton, a 36. számú főút és 38. számú főút között esedékes munkálatokat a KE-VÍZ 21 Építőipari Zrt.-vel karöltve kizárólag költségvetési forrásból: 5,45 milliárd forintból egy 3,7 kilométeres hosszú szakaszt, egy körforgalmat és egy kétszintes, 68 méter hosszú vasúti felüljárót épít.
A Zemplénkő tulajdonosai nemcsak az építőiparban, hanem a mezőgazdaságban és a légi közlekedésben is érdekeltek. A Toldi-család két tagjára a szon.hu figyelt fel 2016-ban, amikor állami földárverésen több mint 100 millió forintért jutottak földekhez Kemecsén, Nyíregyházán, Nyírturán. A Toldik a repülésben is látnak perspektívát, két ütemben részesedést szereztek a Genevation Aircraft Kft.-ben 2014-ben. 2017. decemberben a szatmári Toldi-cég kiszállt, teret engedve két magánszemélynek és Leisztinger Tamás A2 IT Arago Felsőbb Technológiai Tudományok Intézete Zrt.-jének, amely többségi befolyást szerzett. A repülős cégben igazi nagykoalíciót sikerült alkotni, hiszen a baloldalinak elkönyvelt milliárdossal együtt érkezett a repülős cégbe a jobboldalhoz közelálló Nézőpont Intézet piackutató cégének korábbi prominense, Skultéty Tamás. A Magyar Nemzet egykori beszámolója szerint a kormány 250 millió forint vissza nem térítendő forinttal támogat egy Genevation-fejlesztést.