A magyarok többsége szerint tenni kell a szemét ellen, mégsem történik semmi

Bionarancs

Minden év novemberének utolsó hetében rendezik meg az Európai Hulladékcsökkentési Hetet, amely a hulladékkeletkezés megelőzésére, illetve az újrahasznosításra hívja fel a figyelmet. Idén az étel- és élelmiszer-hulladéké a főszerep.

Az Európai Unió országaiban 2009-ben indult útjára az Európai Hulladékcsökkentési Hét, igazán kiugró eredményt pedig 2012-ben ért el, akkor 27 országban közel 11 ezer akció valósult meg. Ez a szám 2013-ra már meghaladta a 12,5 ezret. A különböző akcióötletek megvalósítását a programban részt vevő országok mindegyikében egy, a hulladékok megelőzését segítő szervezet koordinálja, mint szervező. Magyarországon 2012 óta ezt a feladatot az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) látja el. Török Szabolcs, az OHÜ szóvivője kérdésünkre elmondta, hogy míg 2012-ben csupán 7 akciót regisztráltak hazánkból, addig tavaly már 28-at, mintegy 7 ezer résztvevő bevonásával. „Idén pedig a mai napig 148 a regisztrált akciók száma, amelyekbe az önkéntes akciófejlesztők előzetes becslései alapján több mint 100 ezer résztvevő kerül közvetve vagy közvetlenül bevonásra.”

false

 

Fotó: szelektalok.hu

Az idei akciót október első napjaiban kezdték el hirdetni, a regisztrációk azóta folyamatosan érkeztek, az akció kezdete előtt 2-3 héttel már napi 3-4 regisztrációt fogadtak. Az akciótervek nagy része az újrahasznosítás témakörében mozog, illetve az is megfigyelhető, hogy a sok új kezdeményezés mellett a mostani pályázók sok ihletet merítettek az előző évek ötleteiből is. Saját tervvel ugyanúgy lehet pályázni, mint csatlakozni más, már meglévő és elfogadott tervekhez – a lényeg, hogy tegyünk valamit.

„Az akcióötleteket igyekszünk minél részletesebben megismerni, minden esetben felvesszük a kapcsolatot személyesen a jelentkezőkkel, és ha szükség van rá, akkor segítünk az akcióötlet átformálásában” – tájékoztatott Török, és hozzátette, ez a segítség személyre és szervezetre szabott szakmai segítség, hogy a jelentkezők minél jobban ki tudják dolgozni a terveket és meg tudják valósítani a projekteket, ha pedig bármilyen, szakmai szempontokat érintő hibát észlelnek a tervben, arra is felhívják a figyelmet, és segítenek változtatni, esetleg bővíteni azt. Az anyagi támogatás egyik országban sem jellemző, hiszen itt az alapvető cél az önkéntesség, és hogy a program tudatosítsa az emberekben: nekik lesz jó, számukra hoz megtakarítást, ha ügyelnek a környezettudatos szempontok alkalmazására a mindennapi életben. Ráadásul a hét igazán jó közösségformáló erő is, hiszen lehetőséget nyújt arra, hogy kisebb és nagyobb közösségek (család, iskolai osztály, munkahelyi közösség) a szabadidejüket egymással töltsék, és egy-egy megoldandó problémára közös erővel fókuszáljanak.

Legyünk válogatósak!

Legyünk válogatósak!

Fotó: MTI

Az akciótervek beregisztrálása és az OHÜ jóváhagyó levele után pedig nincs is más dolga az ötletgazdának, mint hogy összeszervezzen egy kis csapatot a megvalósításhoz, majd azt fotókkal és videókkal dokumentálja, illetve maximum egy oldalban összefoglalja az eredményeket és a tapasztalatokat, azt, hogy mit és hogyan sikerült megvalósítaniuk, hány ember dolgozott együtt, és mit értek el. A beküldött anyagokat az Európai Hulladékcsökkentési Hét weboldalán mindenki elérheti.

Mivel idén az ételhulladék van a hét középpontjában, az idei projektektől olyan hasznos kérdésekre kaphatunk válaszokat, mint a hogyan főzzünk a maradékok felhasználásával, vagy a hogyan komposztáljunk helyesen. Ha pedig a korábbi évek akcióiból kívánunk ihletet meríteni, elmélyedhetünk a bevásárlólista létjogosultságában, a cigarettacsikkek helyes gyűjtésében, vagy a használt és megunt cuccaink kiselejtezésében, és aztán azok bolhapiacon való kiárusításában.

Legyünk szemfülesek!

Legyünk szemfülesek!

Fotó: MTI

Az OHÜ emellett számos más, környezettudatos életmódra nevelő kampányt bonyolít le, mint például a Zöldlista vásárlóprogramot, amely elsősorban a háziasszonyokhoz szól, és a környezettudatos vásárlásra hívja fel a figyelmet; a Belső értékek elnevezésű elektromos és elektronikai hulladékgyűjtő akciót, amely inkább a családok férfi tagjait igyekszik elérni; vagy a TeSzedd! – Önkéntesen a tiszta Magyarországért szemétgyűjtési akciót, amely minden korcsoportot meg tud szólítani, az iskolásoktól a nyugdíjasokig. Ez utóbbi programra egyébként előzetesen 120 ezer önkéntes regisztrált idén, a tavalyi 75 ezerhez képest. „Kifejezetten népszerű még a KUKAkulTÚRA – Hulladékkezelők nyílt napja rendezvényünk, amelynek keretében hulladékkezeléssel foglalkozó cégek nyitják meg kapuikat a látogatók előtt, így mindenki közvetlen közelről láthatja, mi történik a szelektíven, elkülönítetten gyűjtött hulladékkal” – mesélte az OHÜ szóvivője.

Elmondása szerint a kampányaik egyre növekvő népszerűségéből is látszik, hogy a magyar lakosság egyre nyitottabb a környezettudatossággal kapcsolatos kérdésekre, és egyre nagyobb az igény a témához kapcsolódó tudás elsajátítására is. „Felméréseink szerint a lakosság döntő hányada (több mint 70 százaléka) már egyetért a hulladékos problémák megoldási módjával, például a szelektív hulladékgyűjtéssel. Az infrastruktúra adott is mindehhez: 9,1 millió lakosnak lehetősége is van arra, hogy részt vegyen a szelektív gyűjtésben, de rendszeresen csak 1,2 millió ember él ezzel” – mondja Török, és hozzáteszi: az egyetértés még nem fordult cselekvésbe, ezért van szükség minél több figyelemfelkeltő és a társadalom széles rétegét megszólítani és bevonni képes kampányra és akcióra.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.