Berlin, Madrid és Bécs polgármesterénél is próbálkozott az ál-Klicsko

  • narancs.hu
  • 2022. június 25.

Bűn

Negyedóra után tűnt föl, hogy valami nem stimmel, amikor egy kijevi melegfelvonulás megszervezéséhez kért segítséget a berlini polgármestertől a csaló.

Vitalij Klicsko kijevi polgármesternek adta ki magát valaki, aki ilyen minőségében videochaten tárgyalt Bécs, Madrid és Berlin polgármesterével is – számol be a Telex a Deutsche Welle és a Guardian cikkei alapján. 

A Deutsche Welle szerint Franziska Giffey berlini polgármester már negyedórája beszélgetett a csalóval, amikor megerősödött benne a gyanú, hogy tárgyalópartnere nem az, akinek kiadja magát. Olyanokat mondott például, hogy az ukrán menekültek megpróbálják átverni a német államot, és kérte, segítsen Németország abban, hogy a menekültek visszatérjenek Ukrajnába.

A videóbeszélgetés akkor szakadt meg, amikor az ál-Klicsko berlini kollégájának segítségét kérte egy kijevi melegfelvonulás megszervezéséhez. A pride tervét már igazán furcsállta a berlini polgármester, nem tartotta hihetőnek, hogy ilyenre gondoljon egy háborúban álló ország tisztségviselője. 

A polgármesteri hivatal utóbb felvette a kapcsolatot Ukrajna németországi nagykövetével, Andrij Melnyikkel, aki azt mondta, egészen biztos, hogy a berlini polgármester nem Vitalij Klicskóval tárgyalt.

A Guardian szerint José Louis Martinez-Almeida madridi polgármestert szintén hívta a csaló, ő nem sokkal a beszélgetés kezdete után gyanakodni kezdett és megszakította a hívást. Hivatala följelentést tett a rendőrségen.

Michael Ludvig bécsi polgármester szerdán a Twitteren közölte, hogy videóhívásban beszélt kijevi kollégájával – a bejegyzést szombaton már törölték, és a bécsi polgármesteri hivatal közleményt adott ki, amely szerint Ludwignak valószínűleg kiberbűnözővel volt dolga.

A három polgármester deepfake áldozata lett. Ez olyan digitális technika, amelynek segítségével egy mozgóképen lévő személy arcképét vagy hangját lecserélik másvalakiére. A berlini polgármester szóvivője úgy fogalmazott, „ült velünk szemben valaki, aki pontosan úgy nézett ki, mint Vitalij Klicsko”. Magyarázatul fűzték az esethez, hogy a háborúban a jelek szerint minden eszközt bevetnek azért, hogy Ukrajnát és a szövetségeseit lejárassák.

A német Bild azóta felvette a kapcsolatot az igazi Vitalij Klicskóval – leadképünkön ő látható –,  aki azt reméli, hamarosan tényleg lesz módja tárgyalni berlini kollégájával. Ehhez azonban neki nem lesz szüksége tolmácsra, hiszen az Universum Box Promotion profi ökölvívója volt – Kovács Istvánnal és Erdei Zsolttal együtt –, és évekig élt Németországban. 

A csaló tényleg tolmácsot kért: arra hivatkozott, hogy csak oroszul beszélő munkatársak vannak körülötte. Meglehet, ez véletlenül igaz is volt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.