A királylány – Jelena jövője

  • 2013. augusztus 15.

C-közép

Hiába kommunikálta azt folyamatosan, hogy a moszkvai világbajnokság lesz az utolsó versenye, tegnap már csak időt kért inkább a szurkolóitól, gyaníthatóan szülésre.

A visszavonulás nem lehet egyszerű dolog. Ritkán adódik egy olyan egyértelmű csúcspont a pályafutásban, mint az előző posztban már emlegetett Marion Bartolinál, aki azok után, hogy teljesen váratlanul megnyerte a wimbledoni teniszbajnokságot, ma reggel bejelentette visszavonulását. És annak ellenére, hogy az mindenki előtt egyértelmű volt, hogy nincsen feljebb, így is meglepő, amit tett, hiszen ki ne akarná ilyenkor egy picit legalább élvezni a sikert.

false

 

Fotó: MTI/EPA/EPA/Victor Lerena

Jelena Iszimbajeva esetében megmondani, hogy mikor volt a csúcson, még így utólag is nehéz. Pláne, hogy mint a verseny utáni interjúkból kiderült, a múlt idő használata sem feltétlenül megengedett. Hiába kommunikálta azt folyamatosan, hogy a moszkvai világbajnokság lesz az utolsó versenye, tegnap már csak időt kért inkább a szurkolóitól, gyaníthatóan szülésre.

Megmondani, hogy a világ eddigi legeredményesebb rúdugrónője mikor lett volna képes a legnagyobb ugrásra, az már valamelyest könnyebb (nem tegnapelőtt este, ez biztos), de ha egy karrierre gondol az ember vissza, akkor aligha ez a legfontosabb, úgy hiszem. Az emberek általában azt, hogy valaki egy jelentős gödör után visszakapaszkodik a csúcsra, pláne hazai pályán, szinte teli Luzsnyiki stadion előtt, azt többre szokták becsülni, mint azt, hogy most éppen 506 vagy 507 centit ugrott, magyarul n+1 vagy n+2 világcsúcsot.
Egy átlagembernek sokkal többet számít itt Oroszországban, hogy az a feltűnően csinos lányka, aki 2009-ben elfelejtett nyerni, pedig elképesztő könnyedséggel alázta a világot addig, nos, az megint összeszedte magát, és visszatért. És a szó legszorosabb értelmében tért vissza, hiszen ne feledjük, Jelena egyszer már visszavonult. Aztán visszakönyörögte (ugyancsak a szó legszorosabb értelmében) magát gyerekkori edzőjéhez, és megnyerte harmadik világbajnokságát. Hogy szinte táblás ház előtt, az nem is lenne érdekes – de ha belegondolunk, hogy két nappal korábban Bolt kedvéért jó, ha fél ház megtelt, akkor mégis sokatmondó.

Ráadásul, a verseny vége felé már semmi más nem történt a stadionban, mintsem hogy ő, a primadonna, ott állt a szivaccsal szemben, mormolta, amit mormolni szokott, s nekiszaladhatott háromszor is, immár győztesen.

Aligha létezik tökéletesebb befejezése egy pályafutásnak.
És aligha meglepő, hogy pont ő lesz az aki elszalasztja ezt a lehetőséget. Ahhoz túlontúl szereti a szereplést, hogy befejezze.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.