Esernyő nélkül – A jó Moszkva és a rossz London

  • 2013. augusztus 17.

C-közép

Tegnap véget ért az atlétikai világbajnokság, mármint nekünk – a többieknek hátravan még két nap. Hosszú idő után mintha lenne némi remény.

Itt a kiváló alkalom arra, hogy beszéljünk kicsit a mieinkről általában is, és ne csak Krisztiánról meg az ő ezüstérméről. Tavaly, amikor nyert Londonban, mindenki örült, de rettentően, ám aki vette a fáradságot, s picit is a mélyére nézett a dolgoknak, szomorú is volt, de nagyon. Hiszen Londonban rajta kívül senki nem jutott tovább még az első fordulóból sem, s alulmúltuk – az e tekintetben abszolút mélypontnak tekinthető – sydneyi olimpiát is, pedig ott egy árva olimpiai pontot sem szerzett az egész csapat. De legalább volt olyan, hogy X. Y. továbbjutott a futamából vagy a selejtezőcsoportjából.

Londonban ez csak Pars Krisztiánnak sikerült, igaz, ő mindjárt nyert is.

*
Moszkvában a győzelem ugyan nem jött össze, bármennyire is vártuk, az összkép mégis egészen más, mint egy éve volt. Tizenegy tagú csapattal érkeztünk, e 11-ből hárman gyaloglók voltak, akik mind teljesítették azt, amit reálisan várni lehetett tőlük. Volt, aki egyéni csúcs közelében gyalogolt, másnak az időjárás, a nagy meleg miatt erre nem volt lehetősége, ők viszont helyezésben hozták azt, ami reálisan bennük volt.

Orbán Éva

Orbán Éva

Fotó: MTI

Nyolcan versenyeztek benn a pályán, közülük talán egyvalaki távozik/távozott csalódottan Moszkvából -– és ez kifejezetten jó arány. Tegnap Orbán Éva 8. lett női kalapácsvetésben, minden idők legszínvonalasabb versenyében nem csak a döntőbe, de a kisdöntőbe is sikerült bekerülnie, pedig még a 12. helyezett is dobott 71 métert.

Baji Balázs és Kazi Tamás is elődöntőt futhatott 110 gáton, illetve 800 méteren, s noha tudom, hogy Balázs mérhetetlenül szomorú, amiért nem jött össze a döntő, de azért összességében igen kiváló szezont tudhat maga mögött, és ha így folytatja, a magyar csúcs is meglehet az idén.

Szépen lehetne ezt így szálazni végig, a MASZ-ban nyilván meg is teszik, hiszen ez volna a dolguk. Nekünk meg annyi, hogy az előrelépést nyugtázzuk, örüljünk neki, gratuláljunk mindenkinek, akinek kell, és reménykedjünk a folytatásban. De az nagyon jó, hogy a folytatásban lehet már reménykedni, nem pedig abban, hogy az az egyvalaki, aki az esernyőt tartja a sportág fölé, tartja-e az adott évben is, vagy éppen kicsúszott a kezéből…

*

Nagyon mélyről indultunk, hiszen amit ez elmúlt húsz évben nálunk atlétika címén műveltek, az csak nagyon ritkán hasonlított arra, amit atlétikának neveznek a világban. De idén nemcsak Moszkvában szerepeltünk jól, hanem a korosztályos világversenyeken is; bár az egyáltalán nem evidencia, hogy aki a korosztályában jó volt, jó lesz majd felnőttként is, de az szinte biztos, hogy aki a korosztályában utolsó volt, felnőttként sem lesz világbajnok.

Szóval hosszú idő után mintha lenne némi remény. Jó lenne, ha ezt a mondatot jövőre is, meg azután is el lehetne mondani, és nem csak azért lenne igaz most, mert oly mélyen voltunk eddig.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.